فابیوس ایران را تهدید كرد

وزیر خارجه فرانسه در سخنانی گفت كه اگر ایران توافق لوزان را نقض كند، تحریم‌ها مجددا باز خواهند گشت.

به گزارش نما، راه دانا به نقل از روزنامه القدس العربی خبر داد، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه عصر روز گذشته (۲۲ فروردین) در سفری رسمی وارد ریاض شد. فابیوس در این سفر منطقه‌ای که دو روز به طول خواهند انجامید بعد از دیدار با مقامات سعودی به امارات می‌رود.

وی در گفت‌وگو با روزنامه الریاض گفت که در این سفر با مقامات سعودی از جمله سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور دیدار می‌کند و درباره همه مسائل منطقه از جمله ایران، یمن، سوریه، فلسطین، عراق، مبارزه با تروریسم و تقویت همکاری‌های اقتصادی با آنها گفت‌وگو خواهد کرد.

* از جنگ علیه یمن حمایت می‌کنیم

وی ضمن تاکید بر حمایت کشورش از جنگ عربستان علیه یمن گفت: فرانسه به منظور بازگرداندن ثبات و وحدت به یمن از شرکای خود در منطقه حمایت می‌کند.

وزیر خارجه فرانسه بدون اشاره به جنایت‌های عربستان و هم پیمانانش در کشتن مردم بی دفاع یمن مدعی شد که جنگ ائتلاف عربی علیه یمن با قوانین بین المللی منطبق است.

* رفع تحریم‌ها در ازای عمل ایران به تعهداتش صورت خواهد گرفت

فابیوس درباره بیانیه لوزان گفت که این بیانیه یک پیشرفت محسوب می‌شود و ما باید از همین الان برای توافق فراگیر که موعد آن ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) است تلاش کنیم و همچنان کارهای زیادی باقی مانده که باید انجام دهیم.

وی افزود: منطقه خلیج فارس باید خالی از سلاح‌های هسته‌ای باشد. تحریم‌های ایران در صورتی لغو خواهد شد که ایران به تعهدات خود عمل کند و من بر این امر اصرار کردم که تحریم‌های ایران به صورت تدریجی لغو شود و اگر ایران توافق را نقض کند، تحریم‌ها برگشت پذیر باشد.

وزیر خارجه فرانسه گفت: رفع تحریم‌ها باید در ازای عمل ایران به تعهداتش و تایید آن توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گیرد و باید این تحریم‌ها برگشت پذیر باشد تا ما بتوانیم در صورتی که ایران توافق را نقض کرد، آن را مجددا باز گردانیم.

۱۳۹۴/۱/۲۳

اخبار مرتبط