تحریم‌ها مانع حركت كشتی های ایرانی در آب‌های بین‌المللی نشد

یك اندیشكده آمریكایی نوشت: تحریم‌های آمریكا كمتر موجب رعب و دلهره برای حركت ناوگان دریایی تجاری جمهوری اسلامی ایران نه تنها در آمریكای لاتین بلكه در اروپای شرقی شده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، اندیشکده آمریکایی «دفاع از دموکراسی» در گزارشی تحت عنوان «آیا تحریم‌ها خطوط کشتیرانی ایران را به گل نشاندند» نوشته است که کشتی‌های ایرانی با وجود تحریم‌ها به حرکت خود ادامه می‌دهند.

در بخشی از این یادداشت آمده است: «دولت اوباما متعهد به تقویت نظام تحریم‌ها علیه خطوط تجاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موسوم به"IRISL" است اما در عمل از زمان آغاز گفت‌و‌گوهای هسته‌ای در اوائل سال گذشته بسیاری از کشتی‌های تجاری ایرانی با‌ آزادی عمل بیشتری بدون واکنش از سوی واشنگتن فعالیت می‌کنند.»

این اندیشکده با اشاره به نمونه‌ای از بی‌اثر بودن تحریم‌ها علیه خطوط کشتیرانی تجاری ایران با نام بردن از کشتی «آذرگون» نوشت: «کشتی باربری آذرگون را در نظر بگیرید که از سال 2008، به دلیل تعلق به ناوگان تجاری جمهوری اسلامی ایران در فهرست تحریم های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده قرار گرفته است. پس از سال‌ها با بکارگیری روش‌های متعدد به منظور دور زدن تحریم‌ها از قبیل تغییر پرچم و نام کشتی، همچنین بکارگیری شرکت‌های پوششی به عنوان مالکان ثبتی، کشتی آذرگون سرانجام نه تنها دوباره تحت پرچم ایران قرار گرفت، بلکه با شتاب بیشتری فعالیت‌هایش را پیگیری می‌کند؛ به طوری که این کشتی سفرهای شجاعانه خارج از کشور را ادامه داده که می‌توان به سفر اخیر این کشتی تجاری به نزدیکترین متحد ایران در نیمکره غربی یعنی ونزوئلا اشاره کرد.

‌به‌گزارش بیمه لویدز لندن این کشتی ایرانی درحال بازگشت از ونزوئلا به ایران می‌باشد و هفته گذشته نیز از طریق آبراه سوئز از دریای مدیترانه وارد دریای سرخ شده و هم اینک با گذر از عربستان سعودی به سمت آب‌های کشور در حال جنگ یمن می‌رود (تا لحظه نگارش این متن) جایی‌که نیروی دریایی آمریکا سعی در مختل کردن تلاش‌های ایران در تامین نیاز حوثی‌های یمنی دارد.»

در ادامه این گزارش آمده است: «حرکت این کشتی با فرض بشر دوستانه بودن ماموریتش شک‌های بسیاری را درباره میزان شدت اعمال تحریم‌های آمریکا علیه کشتی‌های ایرانی موجود در فهرست سیاه بر جا می‌گذارد.»

اندیشکده دفاع از دموکراسی در ادامه این گزارش و اشاره به پاسخ وزارت خارجه آمریکا از طریق رایانامه در زمینه عدم اطلاع کافی در این زمینه خاص و موضوع کشتی آذرگون ونیز خودداری وزارت خزانه‌داری این کشوراز ارائه هرگونه اظهارنظر در این باره نوشت: «مالکیت کشتی تجاری آذرگون بر اساس فهرست بیمه لویدز لندن متعلق به شرکت ایرانی (راهبران امید دریا) بوده که وزارت خزانه داری آمریکا در سال 2011 نام آن‌را در فهرست سیاه خود قرار داده بود. این کشتی بعدا به مالکیت شرکت "مسخر دریا" در آمد که نام این شرکت نیز در فهرست سیاه وزارت خزانه داری آمریکا قرار داشت.»

این اندیشکده می‌افزاید: «اخیرا یک کشتی دیگر با نام "پرشاد" که آن‌هم جز کشتی‌های شرکت کشتیرانی تجاری جمهوری اسلامی ایران قرار داشته و ممنوع از حرکت بود در کنار کشتی آذرگون که در مشاهده شد. کشتی پرشاد پیشتر به جزایر موریس رفته و حال با گذشت از بلغارستان عازم ایران شده است. نام این کشتی نیز در فهرست اسامی شرکت لویدز لندن مشاهده می‌شود و این موارد نشان می‌دهند که تحریم‌های آمریکا کمتر موجب رعب و دلهره برای حرکت ناوگان دریایی تجاری جمهوری اسلامی ایران نه تنها در آمریکای لاتین بلکه در اروپای شرقی شده است.»

اندیشکده دفاع از دموکراسی در خاتمه این گزارش نوشت: «در حالی‌که آمریکا پیگیر توافق هسته‌ای با ایران است و باراک اوباما رییس جمهور این کشور نیز امید به حصول آن تا پایان ماه ژوئن دارد، یکی دیگر از مشکلات مهم در مسیر تعامل با ایران (تحریم خطوط کشتیرانی) در حال برطرف شدن است. ایران کشور مبلغ شعار "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" در حال استقرار مجدد ناوگان بزرگ تجاری خود در خطوط کشتیرانی جهانی است. همانطور که اوباما در ماه گذشته اقرار کرده بود که نمی‌توان ماهیت حکومت ایران را تغییر داد، سئوال برجا مانده با توجه به حرکت کشتی‌های ناوگان تجاری ایران درسطح گسترده‌ در جهان این می‌باشد که آن‌ها با توجه به کاهش هزینه‌ها و محدودیت‌های آمریکا در زمینه تحریم‌ها فعالیت خود را از سر گرفته‌اند و باید دید در آینده محموله کشتی‌های ایرانی چه خواهند بود.»

چندی قبل نیز دو ماهنامه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی تحلیلی نوشته بود که بازرگانان، تجار ایرانی سال‌ها است که در مسیر دور زدن تحریم‌های آمریکا فعالیت می‌کنند و در این میان ایران با استفاده از کشورهای جنوب قفقاز از جمله گرجستان، تحریم‌های آمریکایی را کنار می‌زنند.

براساس این گزارش، جمهوری گرجستان مجرای کلیدی ایران حتی برای تهیه فن‌آوری‌های لازم در برنامه‌های هسته‌ای بوده و اگر واشنگتن توجه بیشتری را نسبت به اقدام‌های ایران در گرجستان معطوف نسازد، آنگاه این کشور با کمک گرجستان و دیگر کشورهای مستقر در جنوب قفقاز در دور زدن تحریم‌های تحمیلی تلاش خواهند کرد.

به گزارش این نشریه آمریکایی، با وجود اقدام‌های در ظاهر صورت گرفته آمریکا در بستن مسیرهای غیر قانونی دور زدن تحریم‌های از سوی ایران در اقصی نقاط جهان، این کشور هنوز دست از گرجستان نکشیده است. البته دلیل این مسئله نیز واضح است زیرا گرجستان مسیر مناسبی برای دسترسی ایران به بنادر دریای سیاه می‌باشد. به طور کل جنوب قفقاز برای ایران و روسیه به عنوان مسیر بالقوه انتقال انرژی و داد و ستد بین شرق و غرب است.

این نشریه آمریکایی در خاتمه گزارش خود با اشاره به فعالیت گسترده شرکت‌ها و تجار ایرانی در این کشور نوشت: «با وجود سخت بودن عملیات بانکی در گرجستان، شرکت‌های ایرانی قادرند عملیات بازرگانی خود را در این کشور حفظ کرده و حتی آن‌را از تهران کنترل نمایند. گرجستان کشوری مقرون به صرفه در زمینه مبادلات مالی بین اروپا و آسیا و حتی فراهم آوردن فن‌آوری مورد نیاز برنامه‌های هسته‌ای است. این کشور نزدیک به ایران و دور از چشمان کنجکاو پایتخت‌های غربی و دستگاه‌های اطلاعاتی آن‌ها است.»

۱۳۹۴/۳/۲

اخبار مرتبط