تلاش امریكا برای پابرجانگه داشتن تحریم ها

سرانجام باراك اوباما طرح جنجالی كنگره برای بازبینی توافق هسته ای با ایران را امضا كرد، این امضا تیر خلاصی بود كه بر پیكره مذاكرات هسته ای زده شد، بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند روند گفت وگو های ایران و ۱+۵ از هم اكنون وارد بازی جدیدی شد.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز ، پس از بازی چندماهه کنگره و کاخ سفید كه از سوي برخي محافل رسانه اي به دعواي زرگري تشبيه شده بود ، درنهایت باراک اوباما طرح کنگره برای بازبینی توافق هسته‌ای با ایران را امضا کرد.

آنطور كه خبرگزاری آسوشيتدپرس نقل كرده ، اوباما در کاخ سفيد و بدون برگزاری مراسمی اين مصوبه را امضا کرده است. با اين حال رييس جمهوری آمريکا گفته است که از بررسی دقيق و موشکافانه مذاکرات هسته‌ای با ايران استقبال می‌کند.

طبق اين قانون، کنگره آمريکا در مدت تعيين شده ۳۰ روزه متن توافق نهايی هسته‌ای ايران با گروه ۱+۵ را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورتی که با آن مخالف باشد، می‌تواند اين توافق را رد کند.اين در حالي است كه مقام معظم رهبري در تاريخ بيست فروردين سال جاري در ديدار با شاعران و مداحان به صراحت اعلام كردند كه در روز توافق بايد همه تحريم ها لغو شود طرح اين قانون ابتدا روز ۱۷ ارديبهشت با اکثريت قاطع آراء در سنای آمریکا به تصويب رسيد. ۹۸ سناتور از ۱۰۰ سناتور آمريکایی به اين طرح رای مثبت دادند. مجلس نمايندگان مجلس آمريکا نيز ۱۴ مه با اکثريت مطلق آراء اين طرح را تصويب کرد.
ناظران سياسي معتقدند با قانونی شدن اين طرح عملا کنگره آمريکا حق نظارت، تصويب و احتمالا رد توافق با ايران را خواهد داشت.

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به ۱۱تیر و پایان مهلت تعیین شده برای نگارش توافق جامع هسته‌ای، بازی آمریکایی‌ها برای فشار آوردن بر ایران، شدت بیشتری پیدا كرده است . رييس جمهور امريكا در حالي با اين امضا همصدا شدن خود را با جمهوري خواهان جنگ طلب ضد ايراني در قبال مذاكرات هسته اي بطور علني اعلام كرد كه برخي ناظران سياسي و نمايندگان ملت اين اقدام را پابرجا بودن تحريم هاي ضد ايراني، كان لم يكن شدن تفاهم نامه سياسي لوزان كه در فروردين سال جاري ميان ايران و۱+منعقد شد و نيز سناريوي جديدي كه زير بار توافق نكردن با ايران هدف اصلي اش است تفسير كرده اند.

اما برخي ديگر ناطران سياسي معتقدند اين امضاي مصوبه كنگره در حوزه مسائل داخلي كنگره و امريكاست و ربطي به روند مذاكرات ندارد وتنها در مدت زمان چند روز اجراي توافقات را با تاخير روبرو مي كند اين كارشناسان معتقدند اگر بعداز اين زمان تاخير چند روزه بازهم شاهد بي تعهدي امريكايي ها باشيم به دنيا ثابت مي شود عامل برهم زدن توافقات چه كساني هستند .

ترديد بر پيكره مذاكرات
مهدي دواتگري عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در خصوص امضاي اوباما بر مصوبه کنگره در گفت و گو با خبرنگار افكار نيوز گفت: تصميم کنوني اوباما بيشتر ناشي از فشار لابي صهيونيستي و جمهوري‌خواهان ضدايراني است به هر حال اين امضا در روند مذاکرات بي‌تاثير نيست و در آينده توافق هسته‌اي و اينکه آيا آمريکايي بعد از توافق احتمالي متعهد به برداشتن تحريم‌ها خواهند بود را با ترديد بيشتري روبرو كرده است .

نماينده مردم مراغه معتقد است : به هر حال آنچه واقعيت دارد اين است كه در حال حاضر تيم مذاکره کننده کشورمان با در نظر گرفتن شرايط جديد بايد يکسري تضمين‌هاي لازم را مورد توجه قرار دهد تا در اجراي توافق‌نامه احتمالي با مشکل روبرو نشويم.
وي با اشاره به اينکه ما در مذاکرات هسته‌اي با دولت‌هاي ۱+۵ در گفت‌وگو هستيم نه با کنگره گفت: ايران به تعهدات خود عمل کرده با اين امضا اين سوال پيش مي‌آيد اگر آمريکا به تعهدات خود عمل نکند تکليف چيست؟ اين سوال، تکليف تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي کشورمان را سنگين‌تر مي‌کند و نيازمند درايت و قاطعيت بيشتري از سوي مذاكره كنندگان ايراني درنگارش پيش‌نويس طرح جامع هستيم.


ما با دولت هاي شش كشور مذاكره مي كنيم نه كنگره

اما احمد بخشايش اردستاني عضو کميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي در خصوص امضاي اوباما بر مصوبه كنگره وتاثير آن برروند مذاكرات نظر ديگري دارد وي به خبرنگار افكار نيوز اين طور توضيح داد که رئيس‌جمهور فعلي آمريکا به دنبال اين است يك ميراث از خودش به جاي گذارد، که مذاکرات هسته‌اي و بالاخص توافق احتمالي، فرصت تحقق اين آرزويش را فراهم مي كند از سويي ديگر هم مي‌خواهد اختلافات با کنگره را به حداقل برساند.

وي افزود: بنابراين با اين امضا سعي کرد در حوزه داخلي تا آن جا که مي‌تواند جمهوري‌خواهان را همراهي کند تا در انتخابات رياست جمهوري سال آتي براي دموكرات ها بتواند امتياز گيري كند .
وي در پاسخ به اين سوال که آيا اين امضا در روند اجراي توافق خللي وارد مي‌کند يانه گفت: مذاکرات به قوت خود ادامه دارد فقط با اين تغيير که پس از توافق احتمالي هسته‌اي ميان ايران و۱+۵ ، ۵۲روز اجرايش با تاخير روبرو مي‌شود بنابراين اگر بعد از اين ۵۲ روز باز هم آمريکايي بر ساز تحريم هاي ضد ايراني بکوبند وجه آمريکايي‌ها و سياست‌هاي مغرضانه‌شان براي کل جهان نمايان خواهد شد .

وي در پايان خاطر نشان کرد اختلافات کنگره و اوباما و اينكه رييس جمهور اين کشوردر شرايط حاضر مصوبه کنگره را امضا کرده، در چارچوب مباحث داخلي اين کشوراست و ما در حال حاضر با دولت هاي شش کشور مذاکره کننده گفت و گو مي كنيم و نه کنگره آمريکا.

۱۳۹۴/۳/۳

اخبار مرتبط