مرگ روزانه 170 ایرانی به دلیل مصرف دخانیات

یك فوق تخصص ایمونولوژی، آسم وآلرژی عنوان كرد: بررسی‌ها در ایران نشان داده كه روزانه بیش از 170 نفر به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و مصرف دخانیات نقش مهمی در بروز و تشدید آلرژی دارد.

به گزارش نما به نقل از آنا: یک فوق تخصص ایمونولوژی، آسم وآلرژی عنوان کرد: بررسی‌ها در ایران نشان داده که روزانه بیش از 170 نفر به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و مصرف دخانیات نقش مهمی در بروز و تشدید آلرژی دارد.

دکتر حبیب سهیلی فوق تخصص ایمونولوژی، آسم وآلرژی با اعلام این مطلب گفت: آلرژی از بیماری‌های شایع به شمار می‌رود به طوری که حدود 30 درصد افراد در شهرهای بزرگ دچار آلرژی می‌شوند، همچنین بیش از 300 میلیون نفر در جهان نیز مبتلا به آسم هستند اما نکته قابل تامل این است که دخانیات می‌تواند در بروز آلرژی نقش داشته باشند.

وی افزود: دخانیات به دلیل مواد سمی که دارند باعث تغییرات ساختاری و سلولی در بافت ریه می‌شوند که متاسفانه این تغییرات برگشت ناپذیر است و باعث آسیب پذیری بافت ریه در برابر عوامل خطرزا مثل انواع بیماری‌های عفونی، سرطان‌ها و بیماری‌های آلرژی می‌شوند و حتی حساسیت زایی را در افراد بیشتر می‌کند.

سهیلی با توجه به اینکه مصرف دخانیات عامل مهمی در مختل کردن سیستم دفاعی ریه است، تصریح کرد: مژک‌های تنفسی وظیفه دفاع از ریه در برابر عفونت‌ها را دارند این در حالی است که سیگار باعث فلج شدن این مژک‌ها شده و به دلیل تغییراتی که در بافت‌های ریه ایجاد می‌کند باعث می‌شود فرد سیگاری همیشه احساس تنگی نفس کرده و یا مشکلاتی از این قبیل داشته باشد.

هر نخ سیگار 4000 ماده سمی وارد بدن می‌کند

این متخصص کلینیک آسم و آلرژی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران ادامه داد: طبق مطالعاتی که در ایران انجام شده روزانه حدود 170 مرگ و میر به دلیل مصرف دخانیات اتفاق می‌افتد که متاسفانه آمار بسیار ناخوشایندی است. همچنین بر اساس یافته‌های علمی، هر یک نخ سیگار 4000 ماده سمی وارد بدن می‌کند در حالی که مواد سمی منتقل شده از قلیان چند برابر است.

وی گفت: عوارض دخانیات و قلیان به صورت تدریجی خود را نشان می‌دهد و به دلیل اینکه سن مصرف دخانیات در کشور پایین آمده و اکثر کسانی که سیگار یا قلیان مصرف می کنند سن پایینی دارند، بنابراین ظرفیت ریه آنها فعلا در جوانی بالاست و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا عوارض خود را نشان دهد و متاسفانه مشکلاتی که در سیستم ریوی فرد ایجاد می‌شود دیگر قابل برگشت نیست.

یک بار مصرف قلیان معادل 20 نخ سیگار است

دکتر سهیلی افزود: بررسی‌ها نشان داده که یک بار مصرف قلیان معادل 20 نخ سیگار است و این عوارض در قلیان‌های عطری بسیار بیشتر است و عوارض بسیار زیادی را بر جای می‌گذارد.

وی تصریح کرد: عوض کردن سر شلنگ قلیان اگر چه ممکن است که عفونت دهانی را برای مصرف کنندگان تا حدی کاهش دهد اما به هیچ عنوان مانع از ورود مواد سمی از شلنگ قلیان به بدن افراد نمی‌شود.

این فوق تخصص آسم و آلرژی با بیان اینکه متاسفانه قبح مصرف قلیان در جامعه از بین رفته و جوانان به راحتی در کنار پدر و مادر خود قلیان می‌کشند، گفت: نیاز به فرهنگ سازی در این زمینه به شدت احساس می‌شود زیرا اکثر کسانی که قلیان مصرف می‌کنند جوانان هستند.

وی اضافه کرد: تا 90 درصد افرادی که دچار سرطان‌ها و یا برونشیت مزمن می شوند، سابقه مصرف دخانیات را دارند.

۱۳۹۴/۳/۱۱

اخبار مرتبط