دلایل واهمه روزافزون عربستان از ایران

«كاریكاتورهای مربوط به «نفوذ ایران در منطقه و واكنش اعراب به این مسئله» این روزها به مجله ها و رسانه های روز دنیا یورش برده است.»

به گزارش نما به نقل از رویکرد، خبرگزاری فلسطین به نقل از مجله تحلیلی "اکونومیست"(The Economist) گزارش داد: «این مجله لندنی در شماره جدید خود به روابط بی سابقه عربستان و اسرائیل در آستانه تحقق توافق هسته ای اشاره کرده است.»

بر پایه این گزارش؛ در این مجله آمده است کاریکاتورهای مربوط به «نفوذ ایران در منطقه و واکنش اعراب به این مسئله» این روزها به مجله ها و رسانه های روز دنیا یورش برده است.

رسانه های عربی هم به جای اینکه اسرائیل را دشمن شماره یک بدانند و علیه او خبرسازی کنند، به موضوع ایران توجه بی سابقه ای کرده و به موضوع گسترش قلمرو سیاسی ایران در کشورهای عربی می پردازند.

در این مجله تحلیلی آمده است: مقامات سعودی اخیرا برنامه هایی مشترک با اسرائیل دارند که در آمریکا طراحی و برنامه ریزی شده اند. یکی از مقامات امنیتی اسرائیل هم گفته سعودی ها معتقدند ایران خطر مشترک ریاض و تل آویو است.

آنها به آمریکا در خصوص حمایت منطقه عربی اعتماد ندارند به همین خاطر روابط خود را با اسرائیل مستحکم خواهند کرد. سعودی ها از قدرت رو به افزایش ایران واهمه دارند و می ترسند مبادا ابرقدرت ها پشت آنها را خالی بگذارند.

این مجله در ادامه آورد: طی نظر سنجی در عربستان در مورد خطر ایران و اسرائیل و داعش، ۵۳درصد سعودی ها ایران را دشمن خطرناک دانستند و فقط ۲۲درصد اسرائیل را دشمن می دانند و ۱۸درصد هم داعش را دشمن سعودی ها دانستند.

اعراب از نفوذ روز افزون ایران واهمه دارند به گونه ای که حاضر شده اند تا از مسئله حمایت از فلسطین و دشمنی با اسرائیل هم برای مقابله با ایران عقب نشینی کنند.

گرچه برخی سران عرب به ظاهر از فلسطین حمایت خود را ابراز داشته اند ولی در میدان عمل این عده قادر نیستند تا حمایت خود را به منصه ظهور برسانند.

۱۳۹۴/۳/۲۳

اخبار مرتبط