واكنش نمایندگان مجلس به عملكرد سازمان هواشناسی

توفانی با سرعت 80 كیلومتر در روز گذشته، در حالی خسارات بسیاری به استان های تهران، البرز و مازندران وارد كرد كه مسئولان سازمان هواشناسی این بار نیز همانند سال گذشته در پیش بینی حادثه قبل از وقوع موفق عمل نكردند.

به گزارش نما به نقل از خانه ملت، استان تهران، البرز و مازندران روز گذشته بار دیگر توفان شدیدی را تجربه کرد توفانی که این بار نیز به دلیل عدم پیش‌بینی‌های درست و دقیق سازمان هواشناسی مهمان این استان‌ها شد و خسارت‌های زیادی را بر جای گذاشت.

سال گذشته نیز توفان سهمگینی شهر تهران را در نوردید تا جایی که تنی چند از هموطنانمان جان خود را از دست دادند، در آن زمان حادثه‌ساز بودن توفان مذکور، مجلس را برآن داشت که از مسئولان سازمان هواشناسی دعوت کند تا علت این قصور را از آنها جویا شوند اما متاسفانه بر طبق روال معمول این سازمان تقصیرها را بر گردن نهاد دیگری مانند صدا و سیما انداخت و عنوان کرد که این سازمان همکاری لازم را با سازمان هواشناسی در اطلاع‌رسانی درست از حوادث غیرمترقبه ندارد.

اگرچه توجیهات سازمان هواشناسی برای مجلسی‌ها پذیرفته شده نبود اما امید آن بود که این سازمان بتواند با دقت بیشتر و نظارت دقیق‌تری فعالیت خود را از سر بگیرد اما متاسفانه باز هم عملکرد ضعیف این سازمان باعث شد تا هشدار لازم به مردم داده نشود و همین امر باعث شد تا توفان روز گذشته در تهران و استان های البرز و مازندران کام بسیاری از مسافران تعطیلات عید فطر را تلخ کند و خسارت‌های زیادی نیز برجای بگذارد.

درحالی که اخبار ضدونقیضی برای مشخص نبودن خسارت‌های مالی و جانی توفان شب گذشته منتشر می‌شود اما شواهد حکایت از کشف تاکنون ۶ جسد در جاده امامزاده داوود، ناپدید شدن ۱۰کوهنورد و 2 کارگر چینی، مفقود شدن 50 خودرو دارد که هم اکنون نیز ۵۸نیروی امدادی کار جست‌وجو در مسیر رودخانه کن را بر عهده دارند.

در این زمینه نمایندگان مجلس نیز نسبت به عملکرد ضعیف سازمان هواشناسی واکنش نشان دادند و آن را ناشی ازکم‌کاری این سازمان دانستند.



عدم پیش‌بینی دقیق توفان نشان از کم‌کاری سازمان هواشناسی دارد

محمد اسماعیل سعیدی با یادآوری توفان روز گذشته که در استان‌های تهران و البرز به وقوع پیوست،‌ افزود: متاسفانه سال گذشته نیز چنین حادثه‌ای اتفاق افتاد و خسارت زیادی نیز بر جای گذاشت، در آن مقطع زمانی کمیسیون اجتماعی بعد از این حادثه از مسئولان مربوطه درخواست کرد تا توضیحات خود را پیرامون این رخداد ارایه دهند که البته این توضیحات قانع کننده نبود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: واقعیت آن است که سازمان هواشناسی می‌تواند از تغییرات آب و هوایی متوجه وقوع حادثه‌ای مانند توفان روز گذشته شود و این وقایع را به مردم اطلاع‌رسانی کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه عدم پیش‌بینی درست از توفان روز گذشته در تهران نشان از کم‌کاری سازمان هواشناسی دارد، تصریح کرد: این سازمان با همکاری صدا و سیما می‌تواند اطلاع‌رسانی خوبی را نسبت به پیش‌بینی‌های دقیق خود از تغییرات آب‌وهوایی داشته باشد اما متاسفانه این اطلاع‌رسانی‌ها به درستی صورت نمی‌گیرد.

وی یادآور شد:‌ سازمان هواشناسی نباید نسبت به عدم پیش‌بینی درست از وقوع چنین توفان‌هایی توجیه غیرمنطقی داشته باشد چراکه جان و مال افراد به وسیله این حوادث به مخاطره می‌افتد بدون‌شک اگر سال گذشته کم‌کاری سازمان هواشناسی جدی گرفته می‌شد شاید امسال شاهد تکرار این اشتباه نبودیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: باید سازمان هواشناسی مسئولیت همه حوادث برجای مانده از توفان‌های پیش‌بینی نشده را بپذیرد چراکه بی‌دقتی این سازمان چنین اتفاقاتی را رقم زده و آن وقایع قصوری از سوی سازمان مذکور است.



سازمان هواشناسی با همه خدم و حشم دغدغه کاری ندارد

کمال علیپور خنکداری نیز در واکنش به توفان روز گذشته در استان های مازندران، البرز و تهران، گفت: متاسفانه در سال های اخیر بروز بحران هایی چون توفان، بارندگی شدید و سیل جدی گرفته نشده است که یکی از مهم ترین علل این امر کوتاهی سازمان هواشناسی کشور است که به روز، به موقع و در زمان مناسب پیش بینی نمی کند و متولیان اجرایی کشور را از اتفاقات و بحران ها مطلع نمی سازد.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در تمامی کشورها 15 روز تا یک هفته قبل از وقوع حادثه، سازمان هواشناسی، ستاد اجرایی کشور و مقابله با بحران را نه تنها مطلع می سازد بلکه اعلام آماده باش می‌دهد، گفت: سازمان هواشناسی قائل به پیش بینی هوا و توفان از یک هفته قبل نیست، مسئولان سازمان هواشناسی در جلسه ای با اعضای کمیسیون عمران اعلام کرند که قطع به یقین سازمان هواشناسی 48 ساعت قبل از وقوع حادثه اطلاع رسانی می کند اما در مورد توفان روز گذشته حتی 48 ساعت قبل از توفان هم پیش بینی صورت نگرفت.

وی افزود: با وجود بودجه و امکانات مناسب سازمان هواشناسی کشور، اما به نظر می رسد مسئولان این سازمان دغدغه کاری ندارند، از این رو ضرورت دارد تا سازمانی که به اعلام اخبار محدود افزایش یا کاهش دما و بارندگی های پراکنده اکتفا کرده دستگاه های پیشرفته ای تهیه کند تا پیش بینی درست و به موقعی داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: ستاد مدیریت بحران کشور، جمعیت هلال احمر، شهرداری ها و راه و ترابری آمادگی کامل برای امداد رسانی و جلوگیری از بحران را دارند، اما متاسفانه سازمان هواشناسی با داشتن وظیفه قانونی و منابع انسانی گسترده فراوان از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کند، این در حالی است که جلوگیری از بحران اهم بر درمان بحران است، بروز بحرانی چون توفان روز گذشته منابع و اعتبارات بسیاری را از بین برده است.

عضو فراکسیون مدیریت شهری و روستایی در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حضور در میان مردم آسیب دیده طوفان شب گذشته، گفت: بسیاری از روستاهای استان مازندران شبیه جزیره شده و رفت و آمد را برای مردم دشوار ساخته است، چندین راس دام نابود شده و خودروهای بسیاری مفقود و یا به دره سقوط کردند، همچنین زمین‌های شالیزار فراوانی از بین رفتند؛ این در حالی است که در صورت پیش بینی درست سازمان هواشناسی نه تنها خسارت کمتری به افراد و زمین های کشاورزی وارد می شد، حتی امکان تغییر مسیر آب نیز وجود داشت.



لزوم واگذاری بودجه بحران کشور به ستاد مدیریت بحران

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه سازمان مدیریت بحران استان مازندران از داشتن حتی یک فرغون محروم است، یادآور شد: در این رابطه بارها در مجلس تذکر داده شده اما دولت اعتنایی ندارد و لایحه ای هم ارائه نکرده است، از این رو مجلس خود طرحی تنظیم کرده که طبق آن بودجه بحران کشور در اختیار ستاد مدیریت بحران قرار گیرد این در حالی است که ستاد مدیریت بحران با داشتن اعتبار لازم می تواند واکنش سریعی در مقابله با بحران از خود نشان دهد اما بودجه این ستاد در اختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است.

علیپور خنکداری تاکید کرد: تا چند روز آتی میزان خسارت های وارده به استان مازندران مشخص خواهد شد و در همین خصوص یقینا از مسئولان سازمان هواشناسی دعوت خواهیم کرد تا در کمیسیون عمران پاسخگوی کوتاهی انجام گرفته باشند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی نیز با اخبار و اطلاعات صحیح سازمان هواشناسی باید مردم را ترغیب به کشاورزی کند اما این هماهنگی و همکاری بین سازمان هواشناسی و وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد.



ضعف در نیروی انسانی کارشناس و تجهیزات سازمان هواشناسی

مجتبی رحماندوست نیز با اشاره به برخی ضعف های سازمان هواشناسی در پیش بینی توفان روز گذشته استان تهران و البرز، گفت: به طورحتم سازمان هواشناسی باید برای پیش بینی درست وقوع توفان‌های احتمالی آینده در نیروی انسانی خود تجدید نظر کند، چون سازمان هواشناسی به نظر نیروی انسانی لازم و کارشناسی را برای پیش بینی طوفان های این چنینی ندارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهرو پردیس درمجلس شورای اسلامی، افزود: البته سازمان هواشناسی در ابزار و تجهیزات فنی و لازم خود نیز باید تجدیدنظر کند زیرا اگر این سازمان از نیروی انسانی کارشناسی و ابزار لازم برخوردار بود هیچ وقت شاهد چنین حوادث شدید در پایتخت نبودیم.

وی تاکید کرد: بنابراین به مسئولان سازمان هواشناسی توصیه می‌شود که حداقل پس از پایان این توفان نگاهی به دو توانمندی خود یعنی نیروهای انسانی کارشناس و ابزارو تجهیزات لازم خود کند، زیرا ادامه این روند و وجود نقص در این دو زمینه می تواند آسیب های بسیاری ناشی از عدم پیش بینی‌ طوفان ها و بادهای شدید به استان تهران وارد کند.

رحماندوست افزود: مگر در طول یکسال چندین طوفان در استان تهران به وقوع می پیوندد که سازمان هواشناسی نمی تواند به موقع پیش بینی کرده و به مردم میزان شدت اینگونه توفان ها را اطلاع رسانی کند، بنابراین باید به این نکته تاکید کرد که درصورت عدم رفع نواقص دراین دو بخش مردم باید چگونه به سازمان هواشناسی در پیش بینی آب و هوا و وقوع طوفان ها اعتماد کنند.
عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اطلاع رسانی‌ها در وقوع توفان ها و بادهای شدید نیز به موقع انجام نمی‌گیرد، گفت: البته درصورت عدم اطلاع رسانی دقیق می توان به وجود ضعف مدیریتی درسازمان هواشناسی نیزاشاره کرد که بهتر است مسئولان سازمان هواشناسی برای رفع این مشکل اقدام کنند.

۱۳۹۴/۴/۲۹

اخبار مرتبط