امسال سفر ارزان نمی‌شود

«قیمت خدمات گردشگری در تابستان مشكلی ندارد. البته وقتی اقامتگاه‌ها قیمت‌هایشان را كاهش نمی‌دهند، این مردم هستند كه باید توزیع زمانی سفر داشته باشند، یعنی اگر امكانات ضعیفی در اختیار دارند، زمان دیگری را كه قیمت‌ها ارزان‌تر است برای سفر در نظر بگیرند.»

به گزارش نما به نقل از ایسنا: «قیمت خدمات گردشگری در تابستان مشکلی ندارد. البته وقتی اقامتگاه‌ها قیمت‌هایشان را کاهش نمی‌دهند، این مردم هستند که باید توزیع زمانی سفر داشته باشند، یعنی اگر امکانات ضعیفی در اختیار دارند، زمان دیگری را که قیمت‌ها ارزان‌تر است برای سفر در نظر بگیرند.»

راه‌حل معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در واکنش به اعتراض‌های مردمی درباره گران بودن نرخ خدمات گردشگری "توزیع زمانی" سفر است، چون اقامتگاه‌ها، ناوگان حمل‌ونقل درون و برون‌شهری و مراکز رفاهی و پذیرایی حاضر نیستند قیمت‌های خود را کاهش دهند و بازار داغ سفرهای داخلی را از دست بدهند.

از سوی دیگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مدام اصرار دارد مردم با تور به سفر بروند تا شاید از این طریق هزینه‌هایشان کمتر شود، اما این بین نرخ تورهای گردشگری تناقضی را سبب شده است.

در همین تابستان قیمت برخی تورهای گردشگری به دو مقصد پرطرفدار اصفهان و شیراز به حدی است که فکر سفر دسته جمعی را از ذهن دور می‌کند، مثلا اگر قصدی برای سفر به اصفهان باشد، هزینه‌ی دو شب اقامت در هتل‌های سه، چهار و پنج ستاره بدون وعده‌های غذایی ناهار و شام و بدون در نظر گرفتن بلیت ورودی سایت‌های تاریخی، بسته به نوع وسیله جابه‌جایی مسافر، اتوبوس یا هواپیما متغیر از 350 هزار تا حدود 800 هزار تومان است. گاهی اگر تور خدمات اضافه‌تری داشته باشد، مبلغ آن به بیش از یک میلیون تومان هم می‌رسد.

هزینه سفر به شیراز هم کمی بیشتر از اصفهان است، سفر با تور در شرایطی مشابه با تورهای اصفهان از 500 هزار تا یک میلیون تومان و در مواقعی بیشتر از آن تمام می‌شود. نرخ سفر به سایر شهرهای ایران نیز دست‌کمی از اصفهان و شیراز ندارد، سوای عادت و فرهنگ سفر با تور، بسیاری با مشاهده‌ی این قیمت‌ها گمان می‌کنند سفر شخصی ارزان‌تر می‌شود، اما غافل از آن‌که آسمان در همه جا یک رنگ است.

با همه‌ این‌ها، سخنان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مؤید آن است که این سازمان برای امسال برنامه‌ای به منظور ارزان کردن خدمات گردشگری در دستور ندارد، البته "مرتضی رحمانی‌موحد" می‌گوید که «روی طرحی مشترک بین استان‌های همجوار به منظور اجرای تورهای تلفیقی و برای رقابتی‌تر شدن فضا و کنترل قیمت‌ها کار می‌کنند که گمان نمی‌کند به امسال برسد.»

معاون گردشگری در توضیحات بیشتر به خبرنگار گردشگری ایسنا می‌گوید: در گردشگری داخلی تمرکز اصلی ما بر تجمیع جاذبه‌ها، امکانات و ظرفیت استان‌های همجوار است که فاز اول این طرح برای استان‌های فارس، اصفهان، یزد و کهکیلویه و بویراحمد نهایی شده است که 5 تور یک تا پنج روزه تلفیقی را در برمی‌گیرد.

وی اضافه می‌کند: در این بسته‌ها، جاذبه‌ها و مسیرها مشخص شده و اطلاعات آن نیز در قالب کاتالوگ در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. هر یک از این تورهای تلفیقی که قیمت مشخص هم دارند برای یک سال معتبر خواهند بود و بین این استان‌های همجوار رقابتی می‌شود.

او می‌گوید: فرصت برای اجرای این تورهای تلفیقی در تابستان امسال کم است، اما پس از آماده شدن، این بسته حداکثر یک سال اعتبار زمانی خواهد داشت.

رحمانی‌موحد به مشارکت استان‌ها در تبلیغات و معرفی این مسیرها و بسته‌های سفر تلفیقی اشاره می‌کند و معتقد است: این طرح سمت و سوی سفرها را به سفرهای دسته جمعی هدایت می‌کند و استان‌ها نیز در موضوع قیمت‌گذاری وارد رقابتی می‌شوند که ناخودآگاه قیمت‌ها را کنترل می‌کند.

۱۳۹۴/۵/۱۲

اخبار مرتبط