ایران بزرگترین واردكننده اسبا‌ب‌بازی جهان

مدیرعامل صندوق كارآفرینی گفت: اسباب‌بازی بعد از موادمخدر و تجارت تسلیحات نظامی، سومین تجارت پرسود جهان است. درآمد چین از اسباب‌بازی 2برابر درآمد نفتی ماست، درحالی كه ما در واردات اسباب‌بازی سومین كشور در جهان هستیم.

به گزارش نما به نقل از راه دانا آیین افتتاحیه اولین جشنواره در نمایشگاه ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صبح امروز با حضور علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون و جمعی از تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران عرصه اسباب‌بازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار شد.

* عصر حاضر عصر صنایع نرم است

حاجیان‌زاده گفت: بسیاری از صاحب‌نظران بر آنند که عصر حاضر را می‌توان عصر صنایع نرم نامید. عصری که در آن صنایع زیرساختی و حرفه‌های سنگین جایگاه و نقش پیشین خود را ندارند و مانند گذشته به‌عنوان منابع اصلی ثروت و قدرت ملی شناخته نمی‌شوند بلکه این مولفه‌های فرهنگی و صنایع کارگاهی سبک چون هنرهای ارتباطی و محصولات فرهنگی هستند که منبع نفوذ فرهنگ‌ها در عرصه بین‌الملل و سرچشمه قدرت و نفوذ به قلب مردم در سراسر جهان محسوب می‌شود.

وی افزود: اگر زمانی کشورهای قدرتمند با نشان‌ها و نشانه‌هایخودرودهای ساخت آن کشور یا علائم صنایع سنگین می‌شناختند اکنون این شمایل‌های فرهنگی هستند که با کم‌ترین هزینه منظومه‌های معنایی را جابه‌جا کرده و فرهنگ یک کشور را در سطح بین‌المللی اشاعه می‌دهند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه گفت: امروز مجموعه دستگاه‌ها و نهادها متوجه حساسیت، اهمیّت و تأثیر این صنایع شده‌اند و در کشو ر ما نیز جایگاه خطیر این صنایع به‌ویژه صنایع فرهنگی کودک و نوجوان از جمله صنایع اسباب‌بازی و سرگرمی کودکان به خوبی شناخته شده است. تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب در مقوله فرهنگ و پیوست فرهنگی بارزترین نشانه اهمیّت و اولویت این صنایع در سیاست‌های کلی کشور است. همچنین تأثیر فرهنگی این صنایع در حوزه اقتصادی نیز شایان توجه است. گردش مالی چند هزار میلیارد دلاری این دسته از صنایع و ایجاد فرصت شکوفایی صنایع پیرامونی نشانه‌ای است که باید آن را جدّی گرفت و شایسته است هم برای ترویج فرهنگ غنی خود و هم برای بهره‌مندی امکانات داخلی و بین‌المللی در این عرصه جایگاه کشور در این میدان را مستحکم کنیم. مخصوصا که این فضا از مناسب‌ترین فضاها برای ظهور و بروز فرهنگ کشورمان در عرصه‌های جهانی است.

حاجیان‌زاده گفت: ظرفیت‌های عظیم مغفول مانده و مزیّت‌های نسبی فرهنگ غنی و ریشه دار اسلامی و ایرانی اگر با ظرافت و هوشمندی در قالب صنایع فرهنگی و سرگرمی کودک و نوجوان اعم از اسباب‌بازی‌های فیزیکی و بازی‌های رایانه‌ای هوشمند آمیخته شود و استفاده از استانداردهای بین‌المللی و زبان قابل فهم جهانی پیش روی تولیدکنندگان کشور قرار گیرد دست‌یابی به سهم قابل قبول این بازار چندان دور از دسترس نخواهد بود.

* ایران جزء دهک ابتدایی استفاده روزانه کودکان از کالاهای فرهنگی است

حاجیان‌زاده با اشاره به مطالعات و بررسی‌های صورت‌گرفته در حوزه اسباب‌بازی در ایران گفت: ما جزء دهک ابتدایی نرخ استفاده روزانه کودکان و نوجوانان از محصولات فرهنگی هستیم. نرخ میلیون استفاده از بازی‌های رایانه‌ای ضریب نفوذ بالای 70 درصد محصولات ویدئویی و سرانه بازی بیش از 2 ساعت در روز برای کودکان و نوجوانان طبقه متوسط شهری در کشور وضعیتی درخشان و آینده‌ای امیدوار کننده برای صنعت بازی کشور پیش روی ما می‌نهد.

وی در ادامه گفت: البته متأسفانه براساس این آمار و اطلاعات بخش عمده‌ای از این بازار در دست بازیگران غیررسمی است و واردکنندگان کالاهای فرهنگی ناشناس است و همه باید تلاش کنیم که این فرصت درخشان بیش از این از دست نرود و با استفاده از حداکثری از تمام ابزارهای موجود مجهز شدن به آخرین فناوری ها، بازاندیشی و تلاش برای بازبینی مبانی و اصول طراحی و تولید اسباب‌بازی‌ها چه فیزیکی، چه ویدئویی و یا چه دیجیتال، فرصت ارتباط و تعامل جدّی با این مخاطبان عظیم را از دست ندهیم و در حد توان آنها را به مشتریانی وفادار و مخاطبانی آگاه تبدیل کنیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما در کانون پرورش فکری بر این باوریم که می‌توان در چارچوب ارزش‌ها و آرمان‌های متداول و در اجتماع و در جهت راهبردهای کلان جمهوری اسلامی محصولاتی مفید و جذاب خلق کرد و به‌دست مخاطب رساند. واقعیت آن است که نسل جدید ما تشنه محصولات فرهنگی و شیفته خلاقیت، نوآوری و جذابیت در محصولات و تولیدات سرگرمی است. هنرمندان و صنعت‌گران ما می‌توانند و باید با تصحیح دیدگاه‌ها و پیش‌فرض‌های‌شان از کودک امروز دوباره به شکلی فراگیر و دامنه‌دار مخاطبان کودک را جذب و تجربه سالیان نه چندان دور موفقیت را تکرار کنند.

* مفهوم کودک و دوران کودکی نیازمند بازنگری است

حاجیان‌زاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: به نظر می‌رسد برای موفقیت در عرصه کودک لازم است همه فعّالان حوزه فرهنگ و هنر کودکان و نوجوانان از جمله دست‌اندرکاران حوزه اسباب‌بازی تعامل و همکاری بلندمدت با یکدیگر را سرلوحه حرکت خود قرار دهند. باید با عزمی راسخ و استوار به نوآوری و ایجاد تحول در نگاه به کودک و مفهوم کودکی بیندیشیم و تجربه‌های انباشته شده در این حوزه را به کار بگیریم تا صحبت‌های تازه‌ای در این حوزه خلق کنیم و برای تحقق این مهم ابتدا باید بپذیریم کودک و مفهوم دوران کودکی نیازمند بازنگری است. ما باید در دوره‌های منظم زمانی مخاطب خود را بازشناسایی کنیم تا بتوانیم به سمت طراحی، تولید و عرضه محصولاتی متناسب با نیازهای کودک امروز برویم و با توجه به مقتضیات زندگی او حرکت کنیم و در این حوزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نقشی حمایتی و ترویجی برعهده دارد و بر آن است که با برنامه‌ریزی دقیق این نقش را به درستی به اجرا درآورد.

* حمایت از محصولات هوشمند ایرانی راهی برای ارتقای سهم محصولات ایرانی در زندگی کودکان

حاجیان‌زاده در پایان سخنانش گفت: از یاد نبریم کودک امروز از نخستین روزهای کودکی استفاده از ابزارهای دیجیتال و هوشمند را تجربه می‌کند. انکار و یا نادیده گرفتن این واقعیت وضعیتی را ایجاد کرده که امروز شاهد آن هستیم. بنابر بررسی‌های انجام‌شده کم‌تر از 10 درصد از استفاده روزانه کودکان و نوجوانان کشور از ابزارهای دیجیتال همچون تلفن‌های همراه و تبلت‌ها به محصولات داخلی اختصاص دارد. ما باید این واقعیت را به رسمیت بشناسیم و خود را برای جبران فرصت‌های از دست رفته آماده کنیم. حمایت از محصولات هوشمند ایرانی که با ارزش‌ها و معیارهای امروز جامعه منطبق باشند و استانداردهای هنری و کیفی لازم را داشته باشند یکی از راه‌هایی است که می‌توان از طریق آن سهم محصولات ایرانی ر ا در زندگی کودکان و نوجوانان ارتقا داد؛ چراکه فرصت ایجاد شکل‌گیری یک زندگی متعالی و پرنشاط برای کودکان و نوجوانان کشورمان از طریق استفاده از محصولات فرهنگی ـ بومی با کیفیّت بالا و ویژگی آموزنده بودن آن که قابل دسترسی است.

سید محمدحسین سجادی که از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم شرکت کرده بود با اشاره به جایگاه تولید علم در داخل کشور و جایگاهی که ایران در سطح جهانی دارد، گفت: با توجه به جایگاه ایران در سطح جهانی، اما در اقتصادی کردن تولیدات پژوهشی خود موفق نبوده‌ایم. از همین رو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مسیر برنامه‌ریزی می‌کند که این مسئله از جمله مطالبات رهبر معظم انقلاب است.

وی افزود: فناوری‌های نرم و فرهنگی یکی از 13 اولویت فناوری‌های نقشه جامع علمی کشور است و به همین منظور ستادی در این معاونت تشکیل شده است. مبحث اسباب‌بازی از یک سو در کشور مورد توجه بوده و از سوی دیگر مورد غفلت است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حمایت‌های معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان اگر صلاحیت‌شان احراز شود، می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی و یا تسهیلات پیش‌بینی‌شده در کانون استفاده کنند و برای شرکت‌های تولیدکننده اسباب‌بازی نیز این مسئله وجود دارد و اگر شرکت‌های تولیدکننده اسباب‌بازی به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت کنند، این مسیر برای آنان باز است.

سجادی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سرانه مصرف اسباب‌بازی در خاورمیانه در کل جهان در جایگاه اول قرار دارد و بعد از خاورمیانه امریکای شمالی در رتبه دوم است و همین مسئله می‌تواند یک بازار خوب را برای تولیدکنندگان ما ایجاد کند. همچنین اسباب‌بازی به‌عنوان پیشرانه برای سایر صنعت‌ها محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: صاحب‌نظران معتقدند که اسباب‌بازی و کمیک استریپ موجب توسعه فرهنگ خواهد شد و از این منظر نیز اسباب‌بازی برای ما اهمیّت دارد. نگاه منفعلانه و غیرپویا به اسباب‌بازی موجب می‌شود که در مقابله با تهاجم فرهنگی موفق نشویم که با حرکت فعّال رو به جلو می‌توانیم موفقیت‌هایی را کسب کنیم.

در بخش پایانی این مراسم نورالله‌زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به حمایت‌های این صندوق از تولیدکنندگان اسباب‌بازی گفت: صنعت اسباب‌بازی دارای بخش‌های طراحی، ساخت و بازاریابی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در فرآیند سرمایه‌گذاری این نکات از اهمیّت بسزایی برخوردار است.

وی افزود: تجارت صنعت اسباب‌بازی در دنیا بعد از مواد مخدر و تجارت تسلیحات نظامی، سومین تجارت پرسود جهان است و این مسئله اهمیّت حوزه اسباب‌بازی را نشان می‌دهد. در بحث اقتصادی اگر شبکه توزیع خود را سامان دهیم، حتماً تولیدات خود را بهتر عرضه خواهیم کرد. همچنین ما در عرصه بین‌المللی بازاریابی به آن معنا نداریم و لازم است که روی این نیز کار شود.

وی گفت: درآمد چین از حوزه اسباب‌بازی بیش از 2 برابر درآمد نفتی کشور ما است، درحالی که ما در واردات اسباب‌بازی سومین کشور واردکننده در جهان هستیم. همچنین ایران اکنون بزرگترین بازار بازی‌های رایانه‌ای در خاورمیانه است.

نورالله‌زاده گفت: تفاهم‌نامه‌ای با کانون خواهیم نوشت و به واسطه آن از طراحان، تولیدکنندگان و سایر فعّالان صنعت اسباب‌بازی حمایت کنیم، البته این حمایت‌ها از کارگاه‌های کوچک خواهد بود و کارگاه‌هایی که بانک‌پذیر نیستند در اولویت قرار داده‌ایم.

۱۳۹۴/۵/۱۲

اخبار مرتبط