راه اندازی مركز ترك اعتیاد مادران معتاد

رئیس سازمان بهزیستی، از راه‌اندازی مركز ارتقاء یافته ترك اعتیاد زنان معتاد در شرق تهران خبر داد .

به گزارش نما به نقل از مهر، انوشیروان محسنی بندپی روز دوشنبه در اولین نشست علمی وتخصصی مشاوران امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه کمتر از ۱۰ درصد زنان اعتیاد دارند، گفت:این درحالی است که فقط چهار تا پنج درصد این افراد برای ترک اعتیاد خود به سازمان بهزیستی مراجعه می کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از علل مراجعه کمتر زنان معتاد به مراکز ترک اعتیاد ناشی از برخی باورهای غلط است، افزود: بهزیستی باید در این باره مداخلات موثر کارشناسان زن را افزایش دهدوبه جای اینکه زنان به مراکز مراجعه کنند این کارشناسان به زنان معتاد مراجعه کنند.

بند پی با اشاره به اینکه بزودی مرکز ارتقاء یافته‌ای برای ترک اعتیاد زنان معتاد در شرق تهران راه‌اندازی خواهد شد، گفت: در کنار این مرکز مکانی برای کودکانی که مادرانشان معتاد هستند راه‌اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد تماس گیرندگان با خط ملی اعتیاد زنان هستند، تاکید کرد: این زنان، افرادی هستند که قصد دارند همسر، فرزند و یا یکی از بستگان خود را ترک دهند که این نشان می دهد مسئولیت پذیری زنان از مردان بیشتر و نقش محوری آن ها در اجتماع غیرقابل انکار است.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی، در برنامه ششم توسعه به برنامه‌های محتوایی و رفع موانع فراروی آنان توجه خواهد شد.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه دو شاخص در امر توسعه بسیار مهم است، گفت: این شاخص ها توسعه انسانی زنان و دیگر شکاف جنسیتی است که البته این موضوع به شاخص‌های زنان در حوزه آموزش و سلامت برمی گردد به طوری که در حال حاضر با ارائه خدمات سلامت میانگین سنی زنان در کشور افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری ۵۹ درصد از پذیرفته‌شدگان دختران و زنان هستند، افزود: آمارها نشان دهنده این است که باید توجه ویژه‌ای به ظرفیت و پتانسیل زنان داشته باشیم همچنین در موارد مشارکت در بخش‌های اقتصادی و توانمندی‌های سیاسی نیز باید مسئولان توجه ویژه‌ای را به حضور زنان در این عرصه‌ها داشته باشند.

رئیس سازمان بهزیستی با تاکید براینکه متاسفانه بسیاری از زنان و دختران در مکان‌هایی کار می‌کنند که ابزار قانونی برای حمایت و پوشش بیمه‌ای آنها وجود ندارد، گفت: در این خصوص میتوان به حضور زنان در دوزندگی‌های،‌ خیاطی و قالی‌بافی اشاره کرد.

بندپی همچنین اظهار داشت: برخی از پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی فعالیت می‌کنند اما به هیچ وجه بیمه این افراد را رد نمی‌کنند.

وی به عملکرد دولت نهم و دهم درخصوص فعالیت پرسنل انتقاد کرد و گفت: در دولت نهم و دهم شرایطی فراهم شد که از آن ساعتی که می‌بایستی پرسنل سر کار باشند و بهره‌وری لازم را داشته باشند استفاده نشد و کارها شبانه به عصرانه شد و به همین جهت زنان نتوانستند در عرصه‌های مختلف موفقیت‌های خود را نشان دهند.

به گفته بندپی، متاسفانه هر کسی می‌خواهد به دولت و بهزیستی انتقاد کند مواردی از جمله آموزش رقص و موسیقی در مهدهای کودک را مطرح می‌کند که به هیچ عنوان این موارد صحت ندارد.

۱۳۹۴/۵/۱۲

اخبار مرتبط