ارتقای روابط ایران و دیگر كشورها با قطعنامه 2231

وزیر خارجه برزیل با بیان اینكه توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ پیروزی دیپلماسی و نقطه عطف تاریخی است، گفت: قطعنامه ۲۲۳۱ باعث ارتقای روابط ایران و دیگر كشورها خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از مهر، «مائورو وییرا» وزیر خارجه برزیل در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه افتخار دارم در ایران هستم و این بازدید مهم را انجام دادم، گفت: ما امروز تبادل نظرهایی را در زمینه‌های دوجانبه و بین‌المللی داشتیم. ایران و برزیل روابط دیپلماتیک خود را بیش از یک قرن گذشته تاسیس کردند و شرکای بسیار خوبی برای یکدیگر بودند.

وی افزود: ما با هدفی مشخص به تهران آمدیم تا روابط دوجانبه را ارتقا بخشیم. ایران و برزیل روابطی عالی در گذشته داشته‌اند که قصد داریم این روابط را ادامه دهیم.

وزیر خارجه برزیل تاکید کرد: قرار است دو کشور تبادلات هیات‌های سطح بالا را داشته باشند و همچنین مقرر شد وزیر توسعه، صنعت و تجارت برزیل در مهرماه سال جاری به ایران سفر کند و وزیر کار برزیل نیز در ماه‌های آینده بازدیدی را از ایران خواهد داشت.

وییرا با بیان اینکه ما در گفتگوهای امروز، تبادل هیات‌های دیپلماتیک را بررسی کردیم، گفت: از ظریف دعوت به عمل آوردیم که سفری به برزیل داشته باشد. البته وزیر اقتصاد ایران در ماه‌های آینده به برزیل سفر می‌کند و شاید مقامات دیگر ایرانی نیز بخواهند به کشور ما سفرهایی انجام دهند؛ در هر صورت ما رفت و آمدهای دیپلماتیک را پراهمیت می‌دانیم.

وی با تبریک به ظریف به خاطر توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵، این توافق را یک پیروزی دیپلماسی و نقطه عطفی در تاریخ دانست و تاکید کرد: ایران، برزیل و ترکیه در سال ۲۰۱۰ تعهد خود را به دیپلماسی ثابت و در تهران، بیانیه تهران را امضا کردند اما متاسفیم که آن زمان بیانیه تهران این فرصت را نیافت که به نتیجه برسد.

وزیر خارجه برزیل افزود: ما از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل استقبال می‌کنیم، چرا که این قطعنامه باعث ارتقای روابط ایران و دیگر کشورها خواهد شد.

وییرا تصریح کرد: امروز فضا برای افزایش سرمایه‌گذاری و تجارت بین دو کشور ایران و برزیل وجود دارد و ما می‌خواهیم تبادل هیات‌ها را داشته باشیم و روابط را ارتقا دهیم.

وی تاکید کرد: روابط ما در خصوص مشکلات و چالش‌های ایران برای توسعه و ارتقای سطح زندگی مردم این کشور نیز خواهد بود. برزیل در ۱۲ سال گذشته برنامه‌های مختلفی در خصوص توسعه اجتماعی انجام داده است و ما مایل به تبادل تجربیات خود به ایرانی‌ها هستیم.

وزیر خارجه برزیل در ادامه با اشاره به مسائل منطقه‌ای و بحران‌های مرتبط با تحولات سوریه، تاکید کرد: برزیل همیشه از تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم حمایت کرده است. ما همواره به تلاش‌های بین‌المللی در این زمینه پیوسته‌ایم.

وییرا افزود: در خصوص موضوع سوریه در مناطق دیگر تحت بحران، اعتقاد داریم که اقدام نظامی باعث پایان بحران نمی‌شود و همیشه آماده بودیم تا در یافتن راه‌حلی برای بحران سوریه مشارکت کنیم.

وی گفت: البته باید تاکید کنم که مبارزه با تروریسم، بخشی از سیاست برزیل است و ما در زمینه یافتن یک راه‌حل مسالمت‌آمیز و تلاش‌های انجام شده در این زمینه استقبال می‌کنیم.

وزیر خارجه برزیل با بیان اینکه ما همواره برای حل مسالمت‌آمیز بحران‌ها تلاش کرده‌ایم، گفت: ما خواستار مذاکرات برای مقابله با مشکل سوریه و سایر مناطق از طریق همکاری سازمان‌های چندجانبه هستیم.

وییرا افزود: البته نگرانی فراوان داریم و تحولات سوریه را رصد می‌کنیم زیرا برزیل، شهروندان زیادی دارد که سوری‌الاصل هستند. ما چهار میلیون برزیلی داریم که والدین و اجداد آنها در یکصد سال گذشته از سوریه به برزیل آمدند و به توسعه برزیل کمک کردند.

وی تاکید کرد: مردم سوریه از حمایت برزیل برخوردارند و ما تلاش خود را برای یافتن یک راه‌حل مسالمت‌آمیز جهت پایان دادن به بحران سوریه ادامه می‌دهیم.

وزیر خارجه برزیل در ادامه به توسعه روابط ایران و برزیل اشاره کرد و گفت: ما در خصوص منابع انسانی در تبادل تجربه و تخصص، زمینه‌های مختلف همکاری داریم و قصد داریم روابط خود را با ایران ارتقا بخشیم، چرا که در چند سال گذشته این روابط از مشکلاتی رنج برده است.

وییرا افزود: ما به تعمیق روابط اقتصادی علاقه‌مند هستیم و گزینه‌های زیادی را در نظر می‌گیریم. امروز گزینه‌های فراوانی در مقابل تجار برزیلی برای همکاری با ایران وجود دارد.

وی تصریح کرد: تحرک هر دو دولت نشان می‌دهد که برای بهبود روابط دوجانبه علاقه‌مندی وجود دارد، البته تصمیمات دو کشور در رابطه با روابط دوجانبه فقط مربوط به مسائل اقتصادی نمی‌شود، بلکه همکاری‌های سیاسی را برای افزایش سرمایه‌گذاری و همکاری‌های دیگر حوزه‌ها در دستور کار داریم.

۱۳۹۴/۶/۲۲

اخبار مرتبط