ایران از فرصت حضور در سازمان ملل برای فشار به عربستان استفاده كند

احمد دستمالچیان تاكید كرد: اگر رئیس‌جمهور و وزیر خارجه در حاشیه مجمع سازمان ملل از طریق دیپلماسی به عربستان فشار بیاورند، بسیاری از دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی علیه سعودی‌ها واكنش نشان می‌دهند.

به گزارش نما به نقل از مهر احمد دستمالچیان کاردار سابق ایران در عربستان در مصاحبه با رادیو گفتگو این نوع رفتار را نشانه دیکتاتور و فاسد بودن رژیم عربستان دانست و اظهار کرد: عربستان به دلیل اینکه خودش را در باتلاق های مختلفی در یمن و سوریه و عراق فرو برده است و نگاهش به خارج است، اصلا نگاهی به داخل کشور خودش و امنیت حجاج نداشت و این حادثه اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه در روز نخست رمی جبرات جمعیت گسترده و وسیعی حضور دارد، اظهار داشت: بارها شاهد بوده ام که در این روز سیل جمعیت بسیار زیاد است و اگر کوچکترین اتفاقی رخ دهد، اتفاقی شبیه امروز حادث می شود زیرا جمعیت بسیار زیاد است و به هیچ وجه قابل کنترل نیست.

دستمالچیان افزود: آن چیزی که در اخبار گفته شده است، یعنی آمدن وزیر دفاع عربستان برای انجام مناسک رمی جبرات، احتمالا صحیح می باشد که باعث بسته شدن خیابان های اطراف و کوچک شدن مسیر شده که در نهایت منجر به این حادثه گشته است. احتمالا نیروهای محافظتی با گاز افراد را متفرق کرده اند که باعث به وجود آمدن این موضوع شده است.

وی ادامه داد: احتمالا پلیس بر اثر خطا راه را بسته است و حجاج با ازدجام روبرو شده اند و زیر دست و پا کشته شده اند.

کاردار سابق ایران در عربستان با تاکید بر بی لیاقت بودن عربستان برای اجرای مناسک حج، اظهار داشت: در مناسک امسال فقط، چندین حادثه مهم اتفاق افتاد؛ حادثه نخست، سقوط جرثقیل بود. سپس حادثه آتش سوزی چندین هتل در مکه و امروز هم فاجعه منا رخ داده است و البته گفته می شود در صفا و مروه نیز حادثه ای رخ داده است.

وی تصریح کرد: بر اساس همین حوادث باید فکر جدی در خصوص اداره مناسک حج و حرمین شرفین کرد. وقتی عربستان به افراد ویزا داده است، به آنها امنیت جانی نیز داده است و مسئول حادثه عربستان و با فرافکنی مسئولین این کشور، از مسئولیت آنها کاسته نمی شود.

دستمالچیان به کمیته حقیقت یاب اشاره کرد و گفت: معتقدم دوستان در وزارت امور خارجه باید بسیار قاطع از طریق سازمان ملل پیگیر این موضوع باشند. ما باید نسبت به این موضوع واکنش سریع و فوری داشته باشیم، زیرا باید یک هیئت بین المللی تشکیل شود و در رابطه با این موضوع حقیقت یابی شود.

ویتصریح کرد: وقتی سازمان های بین المللی عربستان را تحت فشار قرار دهند، این کشور مجبور است به این خواسته تن دهد زیرا این یک موضوع مسلم بین المللی است که افرادی که به یک کشور دیگر می روند، آن کشور مسئول حفظ جان و مال آنها هستند و حجاج تحت مصونیت ویژه ای قرار دارند.

وی به نقش وزارت امور خارجه اشاره کرد و گفت: وزارت خارجه باید اقدامات مناسبی انجام دهد تا عربستان از مسئولیت حادثه ای که ایجاد کرده شانه خالی کند.

دستمالچیان اظهار داشت: عربستان به دلیل اینکه خودش را در باتلاق های مختلفی در یمن و سوریه و عراق فرو برده است و نگاهش به خارج است، اصلا نگاهی به داخل کشور خودش و امنیت حجاج نداشت و این حادثه اتفاق افتاد.

وی در خصوص اقداماتی که سازمان حج ایران باید انجام دهد، اظهار داشت: در وهله نخست باید اطلاع رسانی کامل صورت بگیرد تا خانواده ها نگران شرایط عزیزانشان نباشند که البته این کار در حال انجام است. البته بر اساس گزارش ها سعودی ها به هلال احمر و پزشکان ایرانی اجازه نمی دهند که وارد بیمارستان ها شوند و از حال بیماران ایرانی باخبر شوند که این از کارهای احمقانه سعودی ها است.

وی این نوع رفتار را نشانه دیکتاتور و فاسد بودن رژیم عربستان دانست و بیان داشت: مامورین سعودی رفتارهای بسیار خشن و بی ادبانه ای دارند که باعث انزجار انسان می شود.

دستمالچیان عنوان داشت: گذشته از سازمان حج و زیارت که باید لحظه به لحظه گزارش دهد، صدا و سیما نیز باید چنین کند که الحمدالله چنین کاری هم انجام داده است. مسئولین بعثه و سفیر جمهوری اسلامی ایران باید به طور جدی پیگیر باشند تا این موضوع را رسیدگی کنند و احقاق حق صورت بگیرد.

وی به وزارت امور خارجه اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر موقعیت بسیار مناسبی است که وزیر امور خارجه و رئیس جمهور که در نیویورک هستند هم با اصحاب رسانه و هم با روسای دولت ها در حوزه های خارجی درباره این موضوع مهم صحبت شود. این فاجعه دائما در حال تکرار است و عربستان امسال نشان داد در مدیریت حج کاملا نالایق است و باید یک فکر اساسی در این خصوص شود.

کاردار سابق ایران در عربستان درباره عدم واکنش دیگر کشورهای حادثه دیده نسبت به این موضوع گفت: متاسفانه بسیاری از سران این کشورها انسان های خود فروخته ای هستند که عربستان می تواند با دلارهای نفتی اش آنها را بخرد و ساکتشان کند که این فاجعه بزرگی برای جوامع اسلامی است که منافع مردم را نادیده می گیرند.

وی تصریح کرد: البته اگر جمهوری اسلامی ایران در سطح بین المللی و دیپلماسی عمومی فشار ایجاد کند، مطمئنا با جریان سازی که ایجاد می شود، بسیاری از دولت ها و سازمان های بین المللی واکنش نشان می‌دهند.

۱۳۹۴/۷/۵

اخبار مرتبط