اعتراض به انفجارهای آنكارا در اروپا

هزاران تن از مردم در اعتراض به انفجارهای انتحاری آنكارا كه به كشته‌شدن دست‌كم 95 تن انجامید، اقدام به برگزاری راهپیمایی در شهرهای مختلف اروپا كردند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: هزاران تن از مردم در اعتراض به انفجارهای انتحاری آنکارا که به کشته‌شدن دست‌کم 95 تن انجامید، اقدام به برگزاری راهپیمایی در شهرهای مختلف اروپا کردند.

براساس تخمین پلیس پاریس حدود هزار تن به خیابان‌ها آمدند که اکثر آنها کرد بودند و از عصر شنبه در میدان جمهوری این شهر در محکومیت حملات آنکارا تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این تظاهرات که به درخواست شورای دموکراتیک کردی در فرانسه برگزار شده بود با صدور بیانیه‌ای "این حمله بزدلانه و منزجر کننده" را محکوم کرد. در استراسبورگ در شمال فرانسه نیز حدود 400 تن به خیابان‌ها آمدند و صدها تن دیگر در مارسی در جنوب فرانسه به نشانه همبستگی اعتراض کردند و برخی از آنها پلاکاردهایی با عنوان "اردوغان قاتل" در دست داشتند.

برگزارکنندگان این تجمع درخواست کردند تا تجمع دیگری عصر امروز یکشنبه در پاریس برگزار شود و در آن خواستار "توقف جنگ کثیف و ترور دولتی در ترکیه و کردستان" شوند.

شهر زوریخ سوییس نیز شاهد اعتراض هزار تن از مردم بود که به گفته پلیس، اعتراضی صلح آمیز محسوب می‌شد. برخی از معترضان در زوریخ پلاکاردهایی با عنوان "ترور دولتی را در ترکیه متوقف کنید" در دست داشتند.

در استانبول هم حدود 10 هزار تن در اعتراض به حملات روز شنبه به خیابان‌ها آمدند. احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در جمع خبرنگاران گفت، "نشانه‌های قوی" وجود دارد مبنی بر اینکه این حملات توسط بمبگذاران انتحاری انجام شده است. در حالی که ترکیه با مرگبارترین حمله در تاریخ خود مواجه شده، داووداوغلو سه روز عزای عمومی در ترکیه اعلام کرده است.

نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرد: "بیایید شانه به شانه هم علیه تروریسم بایستیم." داووداوغلو با بیان اینکه عاملان این حمله شناسایی خواهند شد، گفت که قصد دارد با رهبران احزاب اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه و حرکت ملی‌گرا گفت‌وگو کند. وی با سرزنش کردن اپوزیسیون برای عدم توافق بر سر تشکیل دولت ائتلافی، گفت که آنها مانع مبارزه با تروریسم شده‌اند. نخست‌وزیر ترکیه همچنین از اظهارات صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق حامی کردها مبنی بر اینکه دولت ترکیه به مردم خودش حمله می‌کند، به شدت انتقاد کرد. وی گفت: سخنان دمیرتاش تحریک‌آمیز است.

تجمع صلح روز شنبه در آنکارا که هدف انفجارهای دوگانه قرار گرفت، در مقابل ایستگاه اصلی قطار آنکارا بود که به کشته شدن دست‌کم 95 تن و زخمی شدن 246 تن دیگر منجر شد. این انفجار مرگبارترین اقدام تروریسمی در تاریخ ترکیه محسوب می‌شود. نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرد که با این میزان تلفات، این حمله مرگبارترین اقدام تروریستی است که در خاک ترکیه به وقوع پیوسته است.

به گفته وزیر بهداشت ترکیه، حال برخی از مجروحان وخیم است و احتمال افزایش شمار تلفات وجود دارد. وزیر کشور ترکیه نیز اظهاراتی مبنی بر اینکه تدابیر امنیتی کافی برای جلوگیری از وقوع این حمله در نظر گرفته نشده بود، واکنش نشان داد. وی با بی‌اساس خواندن کوتاهی نیروهای امنیتی ترکیه، گفت که قصد کناره‌گیری ندارد. این حمله تنها یک هفته پیش از انتخابات پارلمانی زودهنگام اول نوامبر انجام شد.

داوود اوغلو همچنین گفت: مدت زمانی بود که ما اطلاعاتی را از بیانیه‌های پ.ک.ک و داعش دریافت می‌کردیم مبنی بر اینکه عاملان انتحاری به ترکیه ارسال خواهند شد و از طریق آنها هرج و مرج در ترکیه به راه می‌افتد. پ.ک.ک و داعش می‌توانند در حادثه تروریستی آنکارا دست داشته باشند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در پی این حمله سفر رسمی‌اش به ترکمنستان را لغو کرد. وی قرار بود که در نشستی با حضور رهبران جمهوری آذربایجان و ترکمنستان شرکت کند.

در پی سخنان نخست‌وزیر ترکیه، دولت باغچلی، رهبر اپوزیسیون حرکت ملی‌گرا دعوت داووداوغلو را برای دیدار رد کرد اما کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری خواه دعوت وی را پذیرفت و قرار است عصر امروز در کاخ چانکایا دیدار انجام شود.

هیچ گروهی هنوز مسوولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

۱۳۹۴/۷/۱۹

اخبار مرتبط