هواشناسی: ماه آخر پاییز با باران شدید شروع می‌شود

سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای اعلام كرد از فردا دوشنبه سامانه بارشی تازه‌ای در جنوب ایران فعال می شود و تا روز پنج‌شنبه ادامه دارد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، در اطلاعیه سازمان هواشناسی آمده است؛ بررسی مدلهای عددی نشان می‌دهد که از روز دوشنبه یک سامانه بارشی در جنوب کشور بتدریج فعال خواهد شد. با ورود آن بارش باران در مناطق شمالی و غرب خلیج فارس شروع شده و روز سه شنبه فعالیت این سامانه به سواحل جنوبی و بتدریج با تقویت آن در روز چهارشنبه به جنوب شرق کشور گسترش خواهد یافت.

انتقال هوای گرم و مرطوب از عرضهای جنوبی در سطح زمین و انتقال هوای سرد از عرضهای شمالی در سطوح میانی جو موجب تشدید فعالیت تندری (توفانی) در مناطق یادشده از روز سه شنبه تا اوایل پنجشنبه میشود. از این رو استان های تحت تاثیر این سامانه از دوشنبه تا پنجشبه به شرح زیر اعلام می شود؛

دوشنبه ۹۴/۰۹/۰۲: از اواخر این روز شمال خلیج فارس، استان بوشهر با وزش باد، گاهی با رگبار و رعدوبرق.

سه شنبه ۹۴/۰۹/۰۳: بوشهر، جنوب فارس، هرمزگان، خلیج فارس و تنگه هرمز با وزش باد، رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و احتمال وقوع تگرگ. شدت ناپایداری و بارش در خلیج فارس و غرب تنگه هرمز خواهد بود.

چهارشنبه ۹۴/۰۹/۰۴: جنوب بوشهر، جنوب فارس، هرمزگان، جزایرخلیج فارس و مناطق مرکزی تا شرقی خلیج فارس، تنگه هرمز، جنوب کرمان و شمال سیستان و بلوچستان، شدت بارش در نیمه شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز است.

پنجشنبه ۹۴/۰۹/۰۵: هرمزگان، تنگه هرمز، دریای عمان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان وزش باد، رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق. شدت بارش در شرق و شمال هرمزگان، غرب و شمال سیستان و بلوچستان خواهد بود.

از این رو، به سبب رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیلها و رودها و مواج شدن خلیج فارس وجود دارد. در اطلاعیه های بعدی تغییرات و روند فعالیت سامانه جوی به اطلاع خواهد رسید.

توصیه می‌شود اقدامات لازم برای ایجاد آمادگی در برابرشرایط مخرب جوی بعمل آید.

۱۳۹۴/۹/۱

اخبار مرتبط