افزایش شانس باروری با مصرف همزمان ویتامین دی 3 و ای

بر اساس این مطالعه كه بر روی 100 زن مبتلا به ناباروری با علت سندرم تخمدان پلی كیستیك صورت گرفت مشخص شد كه اصلاح كمبود ویتامینD3، شانس لانه گزینی جنین و همچنین دو قلویی را افزایش می دهد.

به گزارش نما به نقل از سلامت نیوز دکتر فرناز فاطمی، فوق تخصص ناباروری زنان و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا در این باره گفت: این مطالعه نشان داد در افرادی که کمبود ویتامین آنها اصلاح شده بود، میزان بارداری تا 2.6 برابر افزایش یافت.


وی تصریح کرد: اصلاح ویتامینD3 در خانمهای نابارور مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند با بهبود مقاومت به انسولین ، شانس لانه گزینی جنین را افزایش دهد.

دکتر فاطمی همچنین بر نقش ویتامین E در افزایش شانس باروری تاکید و اضافه کرد: ویتامین E از طریق بهبود ترومبوز عروقی در بیماران و افزایش خونرسانی به اندومتر رحم می تواند باعث افزایش شانس لانه گزینی جنین شود.

وی تشریح کرد: در این مطالعه تاثیر مصرف همزمان ویتامینD3 و ویتامین E بر بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که تحت درمان های کمک باروری (IVF) بودند، بررسی شد.

این عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا عنوان کرد: در شرایط عادی، تحریک تخمک گذاری و سیکل IVF باعث افزایش عوامل اکسیداتیو استرس و کاهش آنتی اکسیدانها می شود. در حالیکه اگر بتوان با استفاده از مکملهای آنتی اکسیدان، سطح فاکتورهای اکسیداتیو استرس را در خون و مایع فولیکولی کاهش و آنتی اکسیدانها را افزایش داد، شانس باروری افزایش می یابد.

دکتر فرناز فاطمی افزود: در این مطالعه با مصرف روزانه 400 میلی گرم ویتامین E و هر دو هفته 50 هزار واحد ویتامین D3 به مدت دو ماه ظرفیت تام آنتی اکسیدانی ( TAC) افزایش نیافت و MDAبه عنوان عامل اکسیداتیو استرس کاهش نیافت که این نیاز به مطالعات بعدی را با دوز بیشتر داروهای آنتی اکسیدان و مدت زمان بیشتر مصرف آن¬ها مطرح می کند.

وی تاکید کرد: ولی در هر صورت علی رغم اینکه تغییر قابل توجهی در فاکتورهای اکسیداتیو استرس دیده نشده مصرف همزمان مکمل ویتامین E وD3 با تاثیر بر میزان گیرندگی اندومتر و افزایش لانه گزینی باعث افزایش قابل توجه میزان بارداری و دو قلویی می شوند.

۱۳۹۴/۹/۱

اخبار مرتبط