بشار‌اسد: عربستان، تركیه و قطر حیاط خلوت داعش هستند

رئیس جمهور سوریه با اشاره به حمایت مستقیم رئیس جمهور و نخست وزیر تركیه از گروه تروریستی داعش تأكید كرد كه آنكارا، دوحه و ریاض حیاط خلوت این گروه تكفیری هستند.

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، «بشار اسد»‌ رئیس جمهور سوریه تأکید کرد که عربستان، ترکیه و قطر حیاط خلوت گروه تروریستی داعش هستند.

وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «فونیکس» چین که امروز یکشنبه منتشر شد، تصریح کرد که قدرت گروه تروریستی داعش ناشی از حمایت مستقیم و شخصی «رجب طیب اردوغان» و «داوود اوغلو» رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه است.

رئیس جمهور سوریه با اشاره به اینکه هیچ جدول زمانی برای نابودی تروریسم وجود ندارد، اظهار داشت: «علت این مسئله فقط به پیشروی در عرصه زمینی مربوط نیست بلکه به حمایتی ارتباط دارد که کشورهای دیگر از تروریسم دارند؛ زیرا آنها از اینکه یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه پیدا شود منفعتی ندارند و فقط به حمایت از تروریست‌ها برای سرنگونی دولت سوریه ایمان دارند، از این روی خواستار طولانی شدن مدت زمان بحران هستند و اراده‌ای برای مبارزه با تروریسم ندارند».

اسد با بیان اینکه هدف سوریه به عنوان یک دولت، فعالیت در راستای منافع ملت است و از هر پیشنهاد جدیدی استقبال می‌کند، تصریح کرد: «مسئله‌ای که برای مردم سوریه بیشترین اهمیت را دارد این است که قانون اساسی، دولت و کشور به صورت کلی لائیک و متضمن آزادی ادیان باشد...همچنین پیش از نابودی تروریسم که علت اصلی نگرانی هر کدام از مردم سوریه است نمی‌توان اقدامات سیاسی ملموسی را اتخاذ کردند».

وی با اشاره به روابط محکم چین و سوریه و لزوم اعاده موازنه جهانی تأکید کرد، باید انحطاط اخلاقی که گریبانگیر سیاست های غرب شده است و ما بهای آن را پرداخت می‌کنیم تصحیح شود.



رئیس جمهور سوریه درباره وضعیت میدانی ارتش سوریه نیز اظهار داشت، ارتش با تروریست‌ها می‌جنگد و نمی‌تواند در همه جای خاک سوریه حضور داشته باشد. ولی اخیرا با مشارکت نیروی هوایی روسیه وضعیت بسیار خوب شده است. ارتش در حال حاضر تقریبا در همه مناطق سوریه در حال پیشروی است.

نتیجه حملات «ائتلاف» آمریکا در سوریه پیشروی تروریستها بود

اسد درباره تفاوت‌های موجود میان حملات هوایی روسیه و حملات «ائتلاف» به رهبری آمریکا گفت: « قبل از دو ماه پیش که حملات روسیه آغاز شود... یک سال از آغاز حملات آمریکا می‌گذشت...نتیجه این حملات دستاوردها و پیشروی تروریست‌ها بود...اما در ماه نخست حملات روسیه همان گروه‌های تروریستی به ترکیه، اروپا و یمن گریختند...البته با تروریسم فقط از نظر هوایی نمی‌توان مقابله کرد بلکه باید نیروی زمینی نیز حضور داشته باشد...روس‌ها با نیروی زمینی هماهنگ می‌کنند...ولی میان دولت سوریه و نیروهای آمریکا هیچ گونه هماهنگی وجود ندارد».

حملات آمریکا به تروریست‌ها گزینشی است

وی درباره ماهیت حملات نیروهای آمریکایی به تروریست‌ها و امکان هماهنگی با نیروهای سوری اظهار داشت: «آمریکایی‌ها آماده [هماهنگی] نیستند... در برخی مناطق چندین عملیات علیه تروریست‌ها انجام دادند تا از حمله [تروریست‌ها] به مناطق معینی ممانعت کند که تمایل ندارند در آن حضور داشته باشند...مثلا برای آزادسازی شهر تاریخی «تدمر» هیچ اقدامی انجام ندادند».

ایدئولوژی داعش «وهابیت عربستانی»‌ است

رئیس جمهور سوریه درباره پیدایش و حمایت از گروه تروریستی داعش تصریح کرد، در سال 2006 در عراق از این گروه تحت عنوان «الدولة الإسلامیة فی العراق» یاد شد و سرکردگی آن نیز بر عهده «الزرقاوی» بود و آمریکایی‌ها اعلام کردند که وی را ترور کرده‌اند.

اسد افزود: آنها اعلام کرده بودند که یک دولت اسلامی تحت نظارتشان در عراق وجود دارد. در واقع داعش و النصره از القاعده در افغانستان سربرآوردند یا همانگونه که «[هیلاری] کلینتون» گفته بود این گروه در آن زمان در افغانستان و با تأمین مالی عربستان و تحت نظارت و اموزش آمریکا به وجود آمد. از این روی مشخص است که ایدئولوژی آنها «وهابیت» عربستانی ‌است.

اسد گفت: اما از بعد لوجستیک باید گفت که عربستان، ترکیه و قطر حامی داعش هستند و اگر حیاط خلوت آنها برای این گروه نبود نمی‌توانست باقی بماند؛ زیرا این گروه در سوریه هیچ پایگاه مردمی ندارد. در واقع قدرت آنها ناشی از ترکیه و حمایت‌های شخصی «اردوغان» و «داوود اوغلو» [نخست‌وزیز ترکیه] است.

۱۳۹۴/۹/۱

اخبار مرتبط