تحریم یك شركت چینی به دلیل دور زدن تحریم‌های آمریكا علیه ایران

آمریكا می گوید محدودیت‌هایی برای یك شركت مخابراتی چینی به دلیل دور زدن تحریم‌های آمریكا علیه ایران در نظر گرفته است.

به گزارش نما به نقل از جام نیـوز، وزارت بازرگانی آمریکا قرار است محدودیت‌هایی برای شرکت صنایع مخابراتی زد‌.تی.ای در نظر بگیرد. علت این محدودیت‌ها صادرات محصولات آمریکا از سوی این شرکت به ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران بوده است.



بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، این شرکت چینی از این پس برای فروش محصولات آمریکایی به مشتریان خود باید از وزارت بازرگانی آمریکا مجوز صادرات بگیرد.



دولت آمریکا پیشتر گفته بود که شرکت زد.تی.ای تجهیراتی به دولت ایران فروخته که شامل تحریم‌ها بوده اند، از جمله فروش دستگاه هایی که قادرند مکالمات مردم و ارتباطات اینترنتی آنها را کنترل کنند.



بنابر سند وزارت بازرگانی که قرار است هفته آینده منتشر شود، درخواست این شرکت برای گرفتن مجوز فروش محصولات عموما پذیرفته نخواهد شد.



این محدودیت‌ها رسما از روز سه‌شنبه اعمال خواهد شد و براساس آن شرکت‌های دیگری هم که بخواهند در هر جای جهان محصولات آمریکایی به زد.تی.ای بفروشند، با محدودیت رو به رو خواهند شد.



به گزارش بی بی سی، حق تقاضای تجدید نظر در خصوص این حکم برای زد.تی.ای محفوظ است.



یک مقام ارشد وزارت بازرگانی آمریکا به رویترز گفت که این اقدام برای محدود کردن شرکت‌های دیگر نیست و فقط برای تنگ کردن دایره معاملات زد.تی.ای در نظر گرفته شده است.



این مقام در مورد اینکه سختگیری‌های بیشتری علیه این شرکت اعمال می‌شود یا نه توضیح بیشتری نداده است.



وزارت بازرگانی آمریکا از سال ۲۰۱۲ در پی انتشار مطلبی در خبرگزاری رویترز، تحقیق درباره تبادل تجاری زد.تی.ای با ایران و فروش محصولات آمریکایی به این کشور را آغاز کرد.



به گفته وزارت بازرگانی آمریکا، این شرکت میلیون‌ها دلار نرم‌افزار و سخت‌افزار مخابراتی تولید شرکت‌های مشهور آمریکایی را به شرکت مخابرات ایران فروخته است.



در میان محصولات صادر شده، تولیدات شرکت‌هایی چون آی‌بی‌ام، اوراکل و دل دیده می‌شود، اما این شرکت‌ها می‌گویند که از صدور محصولات‌شان به ایران بی‌اطلاع بوده اند.



در سال ۲۰۱۲ شرکت زد.تی.ای دومین تولید کننده بزرگ تجهیزات مخابراتی چین، اعلام کرد که در قراردادی به شرکت مخابرات ایران، تجهیزات سخت افزاری فروخته که با استفاده از آنها می توان تلفن های ثابت، همراه و اینترنت را رهگیری و کنترل کرد.



این تجهیزات شامل قطعات کامپیوتری و چاپگرهای شرکت هیولت پکارد، برنامه های ویندوز مایکرو سافت، سوویچ های شرکت سیسکو، نمایشگرهای شرکت دل، محصولات شرکت اوراکل و برنامه ضد ویروس شرکت سیمانتک بوده است.



پس از آنکه وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد که تحقیقات خود را آغاز کرده، زد.تی.ای اعلام کرد که مبادلات بازرگانی خود را به دلیل تحریم‌های آمریکا با ایران متوقف می‌کند.

۱۳۹۴/۱۲/۱۷

اخبار مرتبط