سفر اشتون كارتر به فیلیپین

وزیر دفاع آمریكا در حالی روز چهارشنبه وارد فیلیپین شده است كه تنش ها در دریای جنوبی و شرقی چین بر سر ادعاهای چین و سایر كشورها در خصوص مالكیت آبها و جزایر این منطقه به شدت بالا گرفته است.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در شرایطی به فیلیپین سفر کرده است که قصد دارد بر گسترش همکاری های نظامی با این کشور تاکید نماید.

آمریکا به شدت نگران افزایش نفوذ چین در منطقه و اقدامات نظامی این کشور در مناطق مورد اختلاف کشورهای حاشیه دریای جنوبی و شرقی چین است.

آمریکا و فیلیپین به تازگی مانور مشترک نظامی را برگزار کرده اند. دو کشور در آستانه امضای قرارداد نظامی هستند که اجازه حضور نظامی آمریکا در 5 پایگاه فیلیپین را می دهد. نهایی کردن این قرارداد نظامی یکی از مهمترین اهداف سفر کارتر به فیلیپین به شمار می رود.

گرچه این قرارداد به آمریکا اجازه حضور در 5 پایگاه نظامی فیلیپین را می دهد ولی کارتر به خبرنگاران گفته است که تعداد این پایگاه ها در آینده افزایش خواهد یافت.

مقام های نظامی فیلیپین و ویتنام نیز قصد دارند طی هفته جاری دیدار و گفتگو کنند تا مانورهای نظامی مشترک و گشت های دریایی را انجام دهند.

آمریکا اعلام کرده است که در مناقشات مربوط به دریای جنوبی چین، طرف هیچ کشوری را نمی گیرد ولی می خواهد آزادی دریانوردی در این منطقه را تضمین کند.

مقام های آمریکایی نگران آن هستند که رای دادگاه بین المللی که قرار است طی هفته های آینده در خصوص شکایت فیلیپین علیه چین بر سر ادعاهای دریای جنوبی چین صادر شود، موجب گردد تا پکن منطقه ممنوعه هوایی را در دریای جنوبی چین اعلام کند.

چین در سال 2013 میلادی نیز در دریای شرقی چین منطقه ممنوعه هوایی مشخص کرده و از کلیه هواپیماها خواسته است تا مشخصات کامل خود و مسیر پروازی را به چین اطلاع دهند.

۱۳۹۵/۱/۲۶

اخبار مرتبط