آذر منصوری

احزاب در سپهر سیاسی ایران نقش تعیین كننده‌ای ندارند

بیش از یكصد سال از تشكیل در ایران می گذرد، در این مدت در بزنگاهای تاریخی نقش تعیین كننده ای داشتند، خصوصا در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ، اما بعد از آن این مهم ترین مولفه الفبای سیاست رو به افول نهاد و ما كمتر شاهد نقش آفرینی آن هستیم.

به گزارش نما به نقل از برنا؛ در انتخابات دهمین مجلس شورای اسلامی بر خلاف گذشته احزاب به میدان رقابت وارد شدند و با برگزاری همایش ها و کنفراس ها موجودیت خود را اعلام کردند.

تکاپوی احزاب برای شناسایی نامزدهای همسو، با هدف معرفی در فهرست‌های انتخاباتی یا تعامل برای ائتلاف در این دوره افزایش یافت.چهره های شناخته شده در حزب های مختلف پا به عرصه گذاشتند و با حمایت از چهره های ناشناخته نتیجه ای را رقم زدند که برخی از جریان های سیاسی را غافلگیر کرد همین امر باعث شد که بیش از پیش یادمان باشد بی‌شک نقش احزاب را در توسعه سیاسی نمی‌توان نادیده گرفت.

آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت و گو با خبرنگار احزاب خبرگزاری برنا؛ درباره نقش احزاب در ادبیات سیاسی کشورها اظهار داشت: احزاب در کشورهای توسعه یافته به یک باره شکل نگرفته اند، غالب این احزاب از دل جنبش های اجتماعی شکل می گیرند ، اما در کشورهای توسعه نیافته از یک سو جنبش های اجتماعی شکل نمی گیرند و از سوی دیگر شکل گیری احزاب در تلازم با توسعه یافتگی است.

وی درباره نقش حزب در ایران با بیان اینکه "تا رسیدن به کشورهایی که احزاب سرنوشت سیاسی را تعیین می کنند فاصله داریم" گفت: واقعیت این است که احزاب در سپهر سیاسی ایران از نقش تعیین کننده ای برخوردار نیستند، یعنی در چرخش قدرت سیاسی و نیز ساختار حقوقی با آن سطح از اثر گذاری که در کشورهای توسعه یافته می بینیم ما همچنان با فاصله معنی داری مواجه هستیم.

منصوری ادامه داد: احزاب به دو دلیل عمده از ادامه فعالیت در ایران باز می مانند، نخست آنکه در کشور ما نقش احزاب صرفا تا پای صندوق رای تعریف شده و بعد از آن ما فعالیت عمده ای از آنان نمی بینیم، دلیل دوم دید و باور عموم مردم به حزب است، افرادا به حزب تلقی مثبتی ندارند و بودن در یک حزب نیز اساسا امتیاز برای آنها تلقی نمی شود.

وی یادآور شد: نکته دیگر اینکه فعالین احزاب بخصوص اگر از احزاب منتقد باشند هزینه هایی به آنان تحمیل می شود که بسیاری عطای کار را به لقای آن می بخشند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در پاسخ به این سوال که احزاب چه نقشی در نتایج انتخابات دهمین مجلس شورای اسلامی داشتند، عنوان کرد: در شرایط فعلی که فضا برای کار حزبی در مقایسه با سالهای 84تا 92 مهیا تر شده احزاب می توانند با برنامه ریزی در دو سطح کمی و کیفی از یک سو این سطح اثرگذاری را در ساختار حقیقی و حقوقی کشور ارتقا بخشند و هم با تربیت نیروهای متناسب با کارکرد نهادهای منتخب زمینه گردش نخبگان را در سطح مدیریت کشور فراهم کنند.

این فعال اصلاح با اشاره به سازمان یافتگی و برنامه ریزی های دقیق در امور تشکیلاتی یک حزب می تواند نقش احزاب را در امور مهمی چون انتخابات پر رنگ تر نشان دهد اظهار داشت: اگر احزاب ما از این توان تشکیلاتی و لجستیکی برخوردار باشند می توان چشم انداز امیدوار کننده تری را برای احزاب ایران از حیث اثر گذاری بیشتر در بزنگاههای انتخابات داشت.

منصوری در خاتمه تاکید کرد: قاعدتا این چشم انداز باید با در نظر گرفتن همه مختصات امروز جامعه ایران اعم از ساختار حقیقی و حقوقی باشد.

۱۳۹۵/۲/۲۱

اخبار مرتبط