مسكو: انگلیس مسئول طولانی شدن و تشدید خشونت‌ها در عراق است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن رد اظهارات اخیر وزیر خارجه انگلیس كه گفته بود روسیه مسئول طولانی شدن جنگ سوریه است، تأكید كرد، «دو كلمه در این جمله باید جا به جا شود. این انگلستان است كه مسئول طولانی‌تر شدن خشونت‌ها در عراق است».

به گزارش نما به نقل از فارس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز یکشنبه در پاسخ به اظهارات اخیر «بوریس جانسون» و اتهاماتی که وی علیه روسیه در خصوص سوریه مطرح کرده بود، گفت، انگلستان مسئول طولانی‌تر شدن و تشدید خشونت‌ها در عراق است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزیر خارجه انگلیس امروز در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفته بود که روسیه مسئول جنایات جنگی و همچنین طولانی‌تر شدن جنگ در سوریه است.

وی همچنین خواستار انجام تحقیقاتی درباره جنایات جنگی روسیه در سوریه شده بود و گفته بود این کار باید صورت گیرد چرا که این مردم بیگناه هستند که هدف قرار گرفته‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به این اظهارات در صفحه فیس بوک خود نوشت:‌ «همه چیز صحیح است جز دو واژه که نا به جا به کار برده شده‌اند: کلمه «روسیه» باید با کلمه «انگلستان» جا به جا شود و کلمه «سوریه» نیز با کلمه «عراق».»

روسیه و آمریکا در تاریخ 9 سپتامبر (19 شهریورماه) پس از نشست‌های مکرر سرانجام در ژنو برای اجرای آتش‌بسی موقت در سوریه به توافق رسیده‌ بودند اما پس از گذشت چند روز از اجرایی شدن این توافق نیز گزارش‌های مستند منتشر شده توسط وزارت دفاع روسیه از این امر حکایت داشت که ظاهرا تنها طرفین پایبند به این آتش‌بس نیروهای ارتش سوریه و روسیه بوده‌اند و گروه‌های معارض مسلح و گروه‌های تروریستی از این فرصت برای تجدید قوا و تشدید حملات خود به ویژه در مناطق مسکونی سوریه سوءاستفاده کرده‌اند.

علاوه براین، آمریکا نیز طی یک هفته‌ای که این توافق اجرا شد، به هیچ یک از تعهدات خود از جمله تفکیک گروه‌های معارض به اصطلاح میانه‌رو از گروه‌های تروریستی عمل نکرد و حتی نتوانست گروه‌های مسلح تحت حمایت خود را به توقف حملات در مناطق مسکونی سوریه متقاعد کند. پس از این اتفاقات و اتمام دوره توافق شده برای اجرای آتش‌بس موقت، دولت سوریه از لغو آتش‌بس در این کشور خبر داد و مذاکرات برای احیای مجدد آن دوباره از سر گرفته شد.

۱۳۹۵/۷/۵

اخبار مرتبط