مبادلات تجاری ایران و ویتنام به 2 میلیارد دلار افزایش می‌یابد

رئیس جمهور گفت: دو طرف توفق كردند كه حجم روابط اقتصادی را به بیش از 5 برابر وضع موجود یعنی به 2 میلیارد دلار در سال برسانند.

به گزارش نما به نقل از فارس، حسن روحانی در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور ویتنام طی سخنانی اظهارداشت: مردم ایران، مردم ویتنام را به عنوان مردمی مقاوم و با استقامت در برابر تجاوز خارجی و همچنین استقلال خواه، مردمی سخت کوش، توسعه گرا و صلح خواه می شناسند.

وی افزود: علاقه دیرینه دو ملت و روابط کهن دو کشور دوست پایه بسیار خوبی برای توسعه روابط دو کشور است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما امروز در جلسه خصوصی و همچنین در جلسه عموم به همراه وزرا به توافقات خوبی دست یافتیم، تصریح کرد: دو طرف معتقدیم برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری و سرمایه گذاری ظرفیت های فروانی در دو کشور وجود دارد.

روحانی ادامه داد: در زمینه تجهیزات و کالاهای مورد نیاز برای ساخت ساختمان از قبیل فولاد، سنگ و ... ایران آمادگی صادرات این کالاها را به ویتنام دارد، همچنین در زمینه کشاورزی و شیلات می توانیم همکاری دو جانبه را گسترش دهیم و همینطور برای کشت فراسرزمینی در ویتنام امادگی داریم.

وی با بیان اینکه دو کشور می توانند در زمینه هایتک و فناوری نوین با یکدیگر همکاری کنند، گفت:در زمینه خدمات فنی مهندسی با توجه به تجربه ایران در ساخت نیروگاه، سد ، جاده و....، نیز امادگی داریم تا تجربیات خود را در این زمینه به کشور ویتنام منتقل کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: در زمینه مسائل فرهنگی و تبادل استاد و دانشجو و توسعه همکاری مراکز فناوری آماده گسترش روابط و همکاری ها هستیم.

روحانی گفت: هر دو طرف بر گسترش روابط پارلمانی و توسعه گردشگری و توریسم توافق داشتیم.

وی افزود: نظرات ما نسبت به برخی مسائل مهم بین المللی نظرات بسیار نزدیکی بود و دو طرف خواهان صلح و ثبات در منطقه شرق آسیا و خاورمیانه هستند.

رئیس جمهور تاکید کرد: هر دو طرف با جنگ و تروریسم مخالفیم و راه حل رفع اختلاف را از طریق مذاکره می دانیم.

روحانی با بیان اینکه دو کشور در مجامع بین المللی از مواضع یکدیگر حمایت خواهند کرد گفت:دو طرف توفق کردند که حجم روابط اقتصادی را به بیش از 5 برابر وضع موجود یعنی به 2 میلیارد دلار در سال برسانند و امیدوارم این سفر موجب حرکت جدید و نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد.

۱۳۹۵/۷/۱۵

اخبار مرتبط