۴ درصد از شهریه مراكز آموزشی غیردولتی به مناطق محروم اختصاص می‌یابد

نمایندگان مجلس ایرادات شورای نگهبان به لایحه تأسیس و اداره مدارس و مراكز آموزشی و پرورشی غیردولتی را رفع كردند.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرگزاری تسنیم «پویا»، لایحه تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی اعاده شده از شورای نگهبان، توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) با اصلاحاتی به منظور تأمین نظر این شورا به تصویب رسید.

براساس اصلاح صورت گرفته در تبصره 4 ماده 5 مقرر شد شورای نظارت مرکزی می تواند اختیارات زیر را به شورای نظارت استان، شهرستان و منطقه تفویض کند:

1- تأیید صلاحیت متقاضیان تأسیس مدرسه یا مراکز آموزشی غیردولتی از استعلام از مراجع قانونی ذی ربط

2- صدور مجوز تأسیس مدرسه یا مرکز غیردولتی

3- نظارت بر عملکرد آموزشی و پرورشی مدارس و مراکز غیردولتی

4- نظارت بر نحوه اجرای الگوی تعیین شهریه

همچنین یک تبصره به ماده 5 این لایحه اضافه شد که براساس آن شورای نظارت استان موظف است هر 6 ماه یکبار گزارش عملکرد استان را به شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت مرکزی ارائه کند.

نمایندگان مجلس قید «ایمان به دین مبین اسلام» را جزء شروط لازم برای متقاضیان تأسیس مدرسه یا مرکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در ماده 8 این لایحه تعیین کردند.

همچنین در اصلاح صورت گرفته در تبصره 2 ماده 8 مصوب شد که موسسان اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در صورتی که متجاهر به نقض احکام اسلامی در انظار عمومی نباشند و توسط مراجع رسمی خود که تابع و مقیم ایران هستند یا نمایندگان مورد تأیید ایشان به وزارت آموزش و پرورش معرفی می شوند.

در تبصره الحاق شده به ماده 8 این لایحه، مدارس اقلیت‌های دینی فقط مجاز به ثبت نام از دانش‌آموزان اقلیت‌های دینی شدند.

نمایندگان مجلس ضمن اصلاح ماده 20 این لایحه و ابقای تبصره های 1و 2 این ماده، به وزارت اموزش وپرورش اجازه دادند سالانه معادل چهار درصد از شهریه دریافتی توسط مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی را دریافت و به حساب درآمدهای اختصاصی ملی نزد خزانه داری کل کشور واریز نمایند.ر این اساس، وجوه واریزی از این محل مطابق اعتبارات مصوب در قوانین بودجه سنواتی در اختیار سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی قرار گرفته تا برای نظارت در مراکز یادشده و کیفیت‌بخشی به امور آموزشی و پرورشی غیردولتی مناطق محروم و کم‌برخوردار هزینه شود.

همچنین نمایندگان مجلس به منظور تأمین نظر شورای نگهبان، بند «ایمان به دین مبین اسلام» را به ماده 21 لایحه که شرایط مدیر مدرسه و مرکز آموزشی و پرورشی را تعیین می‌کند، اضافه کردند.

در ادامه، تبصره یک ماده 21 بدین شرح اصلاح شد: مدیران مدارس مختص اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باید متجاهر به نقض احکام اسلامی در انظار عمومی نباشند و توسط مراجع رسمی خود که تابع و مقیم ایران هستند و یا نمایندگان مورد تأیید ایشان به وزارت آموزش و پرورش معرفی می‌شوند.

۱۳۹۵/۷/۲۵

اخبار مرتبط