همه با تفكر خلاق و همدلی پای كار بیاییم

سودآوری و ایجاد اشتغال در سطح كلان برای رونق اقتصاد ایران و ایرانی

دكتر احمدرضا نیك كار یكی از مدیران موفق این مرز و بوم است كه مدرك فوق دكترای مدیریت را به عنوان اولین فارغ التحصیل ایرانی از دانشگاه هاروارد آمریكا گرفته است. همچنین او مدیرعامل و مجری پروژه های متعدد بوده و معتقد است كه برای آبادانی ایران باید همه با همدلی و تفكر خلاق پای كار بیاییم. او درحال حاضر مدیرعامل شركت سرمایه گذاری آتیه صباست كه زیرنظر سازمان بازنشستگی كشوری است. یكی از مهمترین اهداف این شركت ایجاد اشتغال برای جوانان ایرانی و توسعه اقتصاد از طریق منابع عظیم و غنی ملی و طبیعی كشور است.

به گزارش نما به اعتقاد دکتر نیک کار، نفت اصلی کشور، گردشگری است و از آنجایی که ایران در میان کشورهای همسایه در امنیت کامل به سر می برد و از حیث زیبایی های طبیعی جزو 10 کشور برتر جهان است باید از این ظرفیت خدادادی برای ارتقای صنعت توریسم استفاده کرد چرا که اگر هر توریست در ایران 2هزار دلار هزینه کند در واقع معادل صادرات 100 بشکه نفت است و در صورتی که هر روز 35 هزار توریست وارد ایران شود نیازی به صادرات نفت نیست.
علاوه بر اینها، به ازای هر توریست چهار شغل در کشور ایجاد می شود بنابراین هم درآمدزایی ایران افزایش چشمگیری خواهد داشت و هم معضل بیکاری حل خواهد شد.
دکتر نیک کار هم اکنون در شرکت خود انجام طرح های مختلف در زمینه هواپیمایی، ایرانگردی و حمل و نقل را در دست اجرا دارد. برای آشنایی بیشتر با توانمندی ها و برنامه های این مدیر موفق به دفتر ایشان رفتیم که در ادامه گفت و گوی ما را با او می خوانید.

• آقای دکتر محور برنامه‌های این شرکت «حاکمیت تفکر بخش خصوصی» و«نگاه جهانی به مسایل گردشگری» است، در این باره بیشتر توضیح دهید.
به عقیده من اگر بر هر مجموعه کاری تفکر حاکم باشد به طور حتم موفقیت حاصل می شود؛ برای رسیدن به این هدف باید نگاه و نگرش مدیران تغییر کند. در این میان، بخش خصوصی می تواند یک مجموعه را از زیان دهی به سودآوری تبدیل کند. به طور نمونه، ما بهمن ماه سال گذشته شرکت تجهیزات ایمنی راه ها را با 60 میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتیم که تمامی آنها پرداخت شد و بیش از 100 میلیارد تومان قرارداد جدید هم در این شرکت بسته شده است که این یعنی ایجاد اشتغال. با تفکر صحیح و برنامه ریزی می توان هم از بدهی های انباشته جلوگیری کرد و هم پس از مدت زمانی با اشتغال زایی افرادی که بیکار هستند را به چرخه کار و تولید بازگرداند. البته به یاد داشته باشیم که سودآوری هر شرکت و پروژه ای مستلزم تدبیر هوشمندانه و گذشت زمان است.

• تاکید شما همواره بر توسعه گردشگری کشور است، برای تحقق این هدف، چه دیدگاهی دارید و چه اقداماتی انجام داده اید؟
برای پیاده سازی هر طرح بزرگ و سودآوری باید زیرساخت ها آماده و بسترسازی مناسب انجام شود، مشارکت و همدلی بخش های مختلف هم اهمیت دارد تا برنامه ای به بهترین شکل به اهداف خود دست یابد. نگاه و هدف شرکت آتیه صبا تبدیل ایران به قطب گردشگری دنیاست. در این میان، با توجه به تحریم‌ها و سوء‌مدیریت‌ها در صنعت گردشگری ایران، این شرکت با جذب توریست و سرمایه‌گذاری در این بخش به دنبال بهره‌مندی از شرایط به‌وجود آمده پس از برجام است از این‌رو شرکت پرشین گلف که یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت است وظیفه دارد نسبت به جذب توریست داخلی و خارجی بکوشد. از سوی دیگر، در همایش بین‌المللی سفر پاک که اسفند ‌ماه برگزار شد، نمایندگان دانشگاه لوزان سوییس و هتل‌های بزرگ بین‌المللی ایران تفاهم‌نامه ساخت اولین شعبه دانشگاه لوزان را در اصفهان منعقد کردند تا اولین آکادمی بین‌المللی گردشگری را در ایران راه‌اندازی کنند. تاکنون 2 دوره آموزشی مدرسی برای برگزار شده و این دانشگاه تا دی ماه امسال به بهره برداری خواهد رسید. –مشکل نگارشی دارد
با این توضیح که دیدگاه این شرکت به موضوع گردشگری این است که اگر حتی پنج درصد از گردشگران دنیا به ایران جذب شوند، اشتغال‌زایی در کشور رقم می‌خورد. همچنین شرکت آتیه صبا به‌عنوان مجموعه سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با پتانسیلی که دارد می توان نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته باشد.

• برایمان از دیگر فعالیت های خود در زمینه گردشگری بگویید.
آتیه صبا در خصوص هتلداری نیز طرح هایی در حال انجام دارد. به عنوان مثال، با توجه به اینکه مجموعه ۶۴ هتل ایرانگردی و جهانگردی یکی از دارایی‌های صندوق بازنشستگی است و این هتل‌ها فرسوده و کهنه هستند این شرکت درصدد تبدیل این هتل‌ها به هتل‌های پنج ستاره است. همچنین قرارداد ساخت اولین هتل حلال در اصفهان با برند روتانا شروع شده و قصد داریم حداقل 15 هتل دیگر با همین مشخصات در شهرهای دیگر راه اندازی کنیم.

• در کارنامه شما، فعالیت در بخش حمل و نقل هم به چشم می خورد، کمی در این باره توضیح دهید.
بله، این شرکت برای حل معضل آلودگی هوا هم برنامه هایی در دستورکار دارد. عقیده مجموعه کاری آتیه صبا این است که با تبدیل خودروهای بنزینی به خودروهای هیبریدی می توان آلودگی هوا را به میزان چشمگیری کاهش داد. با این توضیح که خودروهای بنزینی در سال معمولا ۲۰۰ کیلو مونوکسید‌کربن تولید می‌کنند اما این آمار برای خودروهای هیبریدی ۷۰ گرم در سال است. برای این هدف، از سرویس های بین فرودگاه و شهر شروع کرده ایم که اگر دولت هم یک میلیون خودروی هیبریدی وارد کلانشهرها کند همزمان با صرفه جویی در مصرف سوخت می توان از میزان آلودگی هوا نیز کاست.





• برای خطوط هوایی کشور چه برنامه ای دارید؟
در این باره باید بگویم که فعالیت آتیه صبا در بخش هوایی هم قابل بحث است زیرا هواپیمایی آسمان زیرنظر این شرکت به ارایه خدمات می‌پردازد. به نحوی که در سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری این شرکت، هواپیمایی آسمان از حیث تعداد هواپیماهای موجود، رکورددار کشور است. این شرکت ۱۰ هواپیمای زمین‌گیر را درحال حاضر راه‌اندازی کرده و ظرفیت آن نسبت به زمستان سال گذشته 2برابر شده است. از سوی دیگر، بدهی‌های شرکت آسمان هم در ماه‌های اخیر توسط آتیه صبا به پنج بانک بزرگ کشور پرداخت شده است. البته این را هم اضافه کنم که در میان 14 شرکت هواپیمایی داخلی، آسمان رتبه نخست را دارد. از سوی دیگر، در فرودگاه امام خمینی(ره) هم آشیانه ای از سوی این شرکت ساخته شده است.

• از دیگر پروژه هایی که آتیه صبا با انجام آنها موجب ایجاد اشتغال در کشور شده، توضیحاتی بفرمایید.
طرح آزادراه بتنی سپاهان اولین طرح کشور در این حیطه است که در واقع اتصال کریدور شمال به جنوب محسوب می شود. در این طرح 800 نفر مشغول به کار شده اند. این آزادراه در سال می تواند 50 میلیون دلار صرفه جویی سوخت برای کشور داشته باشد و از سوی دیگر، کاهش میزان تصادفات جاده ای و آلودگی هوا را نیز به دنبال خواهد داشت. همچنین اولین آزادراهی خواهد بود که به صورت شبانه روزی فعالیت خواهد کرد. از آنجایی که در ایران طول عمر ساخت این پروژه‌ها هشت تا ۱۰سال است پس این پروژه با توجه به دوره ساخت 2ساله‌اش می‌تواند اقدام مطلوبی باشد.
از دیگر پروژه هایی که منجر به ایجاد شغل در مناطق محروم شده باید به بازگشایی کارخانه کاغذسازی قائمشهر اشاره کنم. این واحد تولیدی صنعتی 15 سال از کار افتاده بود که 22 بهمن امسال به بهره برداری می رسد.

• شما در زمینه صادرات سرامیک هم فعالیت دارید، چشم انداز شما برای این طرح چیست؟
از آنجایی که از دیگر استراتژی‌های این شرکت فعالیت در بخش صنعت است از این‌رو واحد صنعتی آپادانا سرام در بوئین‌زهرا می باشد که بسیار پیشرفته با ظرفیت تولید 3۰ میلیون مترمربع در سال است. با این توضیح که با رشد سه برابری تولید محصولات شرکت، اولین محموله در ماه‌های اخیر به کشورهای آلمان و هلند صادر شده که در واقع اولین محموله صادراتی سرامیک ایران است. در عین حال مذاکره با ترکیه و ۱۰کشور دیگر نیز از دیگر برنامه‌های آتیه صباست تا تولیدات واحد صنعتی آپادانا سرام به این کشورها صادر شود. این را هم باید بگویم که هم اکنون 9 خط تولید در این کارخانه فعال است که از بهمن ماه امسال سه خط تولید دیگر به آن اضافه می شود. برنامه ما این است که تولید سرامیک را در سال به 18 میلیون متر برسانیم.

• یکی از پروژه های شاخص شما اجرای طرح قطار سریع‌السیر تهران - مشهد است، برایمان از آخرین اخبار این پروژه بگویید.
آرزوی خیلی از ایرانی ها سفر به مشهد در امنیت و در کمترین زمان ممکن است؛ ما تحقق آرزوی این دسته از هموطنان مان را جزو برنامه های خود قرار داده ایم برای این منظور با 2شرکت سرمایه‌گذار خارجی میتسوبیشی و اینزوگروپ مذاکره کرده ایم که هفته آینده صحبت ها ادامه خواهد داشت. از نکات قابل توجه درباره این پروژه این است که این قطار با سرعت 280 کیلومتر در ساعت، مسافت تهران به مشهد را در مدت ۳.۵ ساعت سپری می کند.

• در جایی گفته بودید کفش ملی در ایران به فراموشی سپرده شده، برنامه شما برای رونق تولید کفش ایرانی چیست؟
همه به قابلیت ها و ظرفیت مطلوب چرم ایران واقف هستیم. بنابراین شرکت آتیه صبا به دنبال اعتباربخشی به کفش ملی ایران است. در این راستا با دانشگاه پلی تکنیک ونتو ایتالیا و کفش جورجیا ایتالیا تفاهم نامه همکاری امضا کردیم تا با کارشناسی و استقرار این دانشگاه در محل اجرای پروژه، طرح‌های مدرن و با کیفیت را وارد بازار کشور کنیم. برنامه ما این است که تجارت بیش از سه میلیارد دلار از طریق کفش ایرانی را محقق کنیم تا پس از 35 سال سودآوری حاصل از کفش تولید داخل را به منصه ظهور برسانیم.

• و کلام آخر؟
شرکت آتیه صبا در راستای اهداف سازمان بازنشستگی کشور گام برمی دارد. تلاش ما افزایش بنگاه های اقتصادی با هدف سودآوری هرچه بیشتر برای ایران و ایجاد اشتغال در سطح کلان برای ایرانیان است.

۱۳۹۵/۸/۲۴

اخبار مرتبط