مناسبات مصر‌-‌تركیه به نقطه صفر بازگشته است

كارشناس امور بین الملل با اشاره به اینكه روابط تركیه و مصر به نقطه صفر بازگشته است، از امیدهای بسیار برای از سرگیری روابط با تهران سخن گفت.

به گزارش نما؛ «محمد حامد»، کارشناس مسائل روابط ترکیه و امور بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره، از سیاست ترکیه در قبال مصر و اظهارات تند رئیس جمهور ترکیه علیه مصر و «عبد الفتاح السیسی» انتقاد کرد.

این کارشناس مصری تصریح کرد: مناسبات قاهره – آنکارا درپی اظهارات منفی، تند و مستمر اردوغان علیه السیسی که به وضوح طی انتخابات ریاست جمهوری مصر در سال 2014 میلادی شاهد آن بودیم، به نقطه صفر بازگشته است.

حامد با اشاره به اینکه قاهره در اندیشه از سرگیری روابط و مناسبات خود با آنکارا در هیچ سطحی نیست، افزود: مناسبات سوریه و مصر، پس از تنش بین مصر و شیوخ عرب هم اکنون گرم و صمیمانه است و قاهره می‌رود تا بار دیگر محور مصر، الجزائر، سوریه را مقابل شیوخ مرتجع عرب احیا کند.

وی با بیان اینکه بهبود روابط مصر و سوریه، بار دیگر نقش قاهره را در لبنان احیا کرده و همکاری با بغداد را افزایش داده است، گفت: قاهره از ابتدا بر انتخاب «میشل عون» و پایان دادن به خلأ ریاستی در لبنان تاکید داشت و هم در اجلاس شرم الشیخ السیسی و هم وزیر خارجه مصر به این موضوع اشاره کردند.

وی درباره روابط مصر و عراق گفت: این مناسبات در راستای حمایت مصر از عراق در عملیات آزادسازی موصل و مخالفت با دخالت نظامی ترکیه در شمال عراق برهه تاریخی و مهمی را سپری می‌کند و درحال حاضر ارتش مصر، آموزش نیروهای نخبه عراق را برعهده دارد و در مقابل عراق نفت مورد نیاز مصر را تامین می‌کند.

حامد با اشاره به اینکه از فوریه گذشته پارلمان عراق و مصر جمعیت دوستی مشترکی تشکیل داده‌اند، افزود: هم اکنون بغداد کانال ارتباطی قاهره با تهران است و دو طرف تمایل بسیاری به ازسرگیری روابط دارند، به ویژه آنکه مصر تنها کشور عربی است که با وجود داشتن سفارت در تهران اما مناسبات خوبی با ایران ندارد.

۱۳۹۵/۹/۱

اخبار مرتبط