اعتراف رسانه‌های آمریكایی به ماهیت تروریستی گروه‌های به اصطلاح میانه‌رو سوری

هشدار رسانه‌های آمریكایی درباره احتمال پیوستن گروه‌های به اصطلاح میانه‌رو به داعش و جبهه النصره، اذعان به تروریستی بودن ماهیت این معارضان مسلح سوری است.

به گزارش نما به نقل از فارس در دمشق، دولت اوباما طی تمام سال های بحران سوریه تاکنون به دنبال گزینش معارضان میانه رو در سوریه بوده است، در ابتدای امر، تلاش کرد همه گروه های مسلح مختلف در خاک سوریه را لیست کند و سپس برنامه ای آموزشی برای معارضان به اصطلاح میانه رو وضع کرد.

آن زمان از میان ده ها هزار تروریست در سوریه آمریکا تنها به پیدا کردن شصت معارض میانه رو دست یافت که شمار آنها نیز سپس به پنج نفر تنزل یافت چون مابقی به داعش و جبهه النصره پیوستند.

از همین رو، واشنگتن با ناامیدی از گروه های تروریستی عرب در سوریه نگاهش را متوجه کُردها کرد، به اعتبار اینکه تحرکات کُردها نشات گرفته از احساسات دینی و تعصبات مذهبی نیست، بلکه چیزی که آنها را متحد کرده عامل قومیتی است؛ بنابراین اقدام به مسلح کردن و آموزش همه شبه نظامیان کرد و در راس آن نیروهای سوریه دموکراتیک کرد که کُردها اکثریت آنها را تشکیل می دهند.

اما هم اینک رسانه های آمریکایی نزدیک به محافل تصمیم ساز آمریکایی مثل روزنامه نیویورک تایمز تاکید می کنند که همه شبه نظامیان معارض مسلح که میانه رو خوانده شده و به آنها برای تغییر در سوریه دل بسته شده بود تنها پروژه های گروه های داعشی هستند.

تحلیلگران آمریکایی نیویورک تایمز ضمن اشاره به تمایل ترامپ برای مبارزه با اسلام هراسی، حل پرونده سوریه و همکاری با روس ها هشدار داده اند که اقدام دولت جدید آمریکا در توقف کمک به گروه های مسلح معارض در سوریه موجب پیوستن آنها به داعش و القاعده می شود.

آنها معتقدند در حالی که دولت سوریه از پیروزی ترامپ استقبال کرده است مخالفان سوریه با عناوین مختلف هراس بزرگی از توقف کمک های آمریکا دارند.

آنچه که تحلیلگران و کارشناسان آمریکایی درباره تبدیل گروه های معارض سوریه به داعش و جبهه النصره در پی توقف حمایت های آمریکا از آنها می گویند به معنای از بین رفتن اساسی فرضیه آمریکایی حضور معارضان میانه رو در سوریه است.

با این حساب آنهایی که با این معارضان مبارزه می کنند دلیل محکمی برای ادامه مبارزات خود دارند تا مانع تولید مثل داعش و جبهه النصره شوند کما اینکه غربی ها دستکم از خواسته خود برای مبارزه با داعش، القاعده و جبهه النصره که شاخه القاعده در بلاد شام خوانده اند خبر می دهند.

بنابراین آنهایی که خود را معارضان میانه رو در سوریه می خوانند آماده بیعت با داعش و جبهه النصره هستند در حالی که اغلب شبه نظامیان ارتش آزاد که پیش از این از سوی کشورهای غربی و شیخ نشین ها میانه رو خوانده می شدند به داعش، جبهه النصره، جیش الاسلام و جنبش احرار الشام پیوستند.

جیش الاسلام و جنبش احرار الشام هم از جمله گروه های تندرو مورد حمایت مالی شیخ نشین ها هستند و از لحاظ عقیدتی هم تفاوتی با داعش و جبهه النصره ندارند چرا که دیگر اقلیات سوری را صرفا تکفیر می کنند و تنها اختلافات بین این گروه ها با هم بر سر زیاده خواهی هایشان است.

۱۳۹۵/۹/۳

اخبار مرتبط