پرواز دوباره آنفلوانزای مرغی در ایران

از آخرین هشدار شیوع گسترده آنفلوانزای مرغی در ایران بیش از یك سال می گذرد. صبح روز گذشته همزمان با بارش برف در بخش گسترده ای از كشور، با خبر شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان در دو واحد پرورش طیور صنعتی در استان تهران همراه بود.

به گزارش نما به نقل از ابتکار: از آخرین هشدار شیوع گسترده آنفلوانزای مرغی در ایران بیش از یک سال می گذرد. صبح روز گذشته همزمان با بارش برف در بخش گسترده ای از کشور، با خبر شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان در دو واحد پرورش طیور صنعتی در استان تهران همراه بود.

با نگاهی به خبرهای کشورهای جهان متوجه این موضوع می‌شویم که نوع جدیدی از این بیماری در کشور هندوستان، پاکستان و چند کشور اروپایی دیده شده است. آنچه مشخص است جلوی پرندگان را نمی‌توان گرفت، این مسافران هوایی از کشوری به کشور دیگر و شهری به شهر دیگر کوچ می‌کنند و اگر حامل بیماری باشند آن را به سایر طیور منتقل خواهند کرد. براساس گزارش منتشر شده در وبسایت بهداشت جهانی دام 5600 مرغ در دو واحد مرغداری در تهران براثر آنفلوانزا تلف شدند.

5600 مرغ تلف شدند

روز گذشته رویترز در گزارشی از سازمان بهداشت جهانی دام با اشاره به گزارشی که وزارت جهاد کشاورزی ایران نوشته است، آورده بود: ایران گزارش داده 2 مرغداری در تهران مبتلا به آنفلوآنزای مرغی با سویه H5N8 شده است.

در گزارش سازمان بهداشت جهانی دام آمده است: شیوع آنفلوآنزا باعث کشته شدن 5 هزار و 600 مرغ از کل 283 هزار و 500 مرغی شده که در این مرغداری نگهداری می‌شده، شده است، بقیه مرغ‌ها برای جلوگیری از شیوع در کشتارگاه‌ها کشته شده‌اند. این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی ایران به سازمان بهداشت جهانی گزارش داده است که بررسی‌ها برای ردیابی منشا آلودگی در حال انجام است تا از جلوی انتشار آن به دیگر مناطق گرفته شود.

قرنطینه ها آغاز شده است

با آغاز فصل سرما و کوچ پرندگان احتمال شیوع این بیماری در میان طیور در کشور افزایش یافته است. آنفلونزای حاد پرندگان که در عبارت علمی به آن H5N1 و H5N8گفته میشود، یکی از خطرناک ترین بیماری های پرندگان محسوب می شود که شیوع آن در ماه های گذشته در برخی کشورهای اروپایی نیز تایید شده است. روز گذشته مسعود هاشم زاده، معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور از آماده باش ادارات دامپزشکی استان های سراسر کشور و همچنین تهران برای کنترل و مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان خبر داد.

در این بین کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور در روزهای گذشته ضمن حضور در محل کانون های آلوده و اعمال ضوابط قرنطینه ای به منظور جلوگیری از گسترش آلودگی به سایر مناطق، نسبت به نمونه برداری های لازم اقدام کرده اند.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور به ایرنا گفته بود: «براساس نتایج آزمایشگاهی بدست آمده این نوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با تیپ H5N8 و مشابه ویروس در گردش در اروپا است. در همین ارتباط عملیات معدوم سازی گله های آلوده، پاکسازی و ضدعفونی واحدها به شکل بهداشتی و در حداقل زمان ممکن صورت پذیرفته است.»

به گفته معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور قبل از شروع فصل سرما پایش های مستمر از سوی مرکز ملی تشخیص مطالعات کاربردی آزمایشگاه های مرجع این سازمان در نقاط پرخطر کشور، محل های خرید و فروش پرندگان، روستاها، مرغداری های صنعتی و مناطق حضور پرندگان مهاجر انجام شد و این پایش ها همچنان ادامه دارد. از آنجایی که پرندگان مهاجر به عنوان مهمترین عامل ورود آلودگی به کشورها مطرح هستند و می توانند طیور روستایی را آلوده کنند بنابراین از مردم تقاضا می شود ضمن گزارش هرگونه تلفات غیرعادی، از خرید طیور روستایی از بازارچه ها و قبل از اطمینان از سلامت خودداری کنند. هاشم زاده افزود: «در صورت مشاهده بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کل واحد مرغداری بیمار معدوم و اجازه جوجه ریزی تا شعاع 10 کیلومتری داده نمی شود. بنابراین سازمان دامپزشکی کشور به تمامی استان ها هشدار داده و در حال آماده باش هستند تا در صورت مشاهده هرگونه بیماری اقدام های لازم صورت گیرد.»

نگرانی مردم از خرید مرغ و تخم مرغ!

تنها یک نوع از بیماری آنفلوانزای طیور است که می تواند به انسان منتقل شود که به آن H5N1می گویند. از جمله راه های انتقال این بیماری بین انسان و طیور، ارتباط مستقیم انسان با پرنده بیمار یا لاشه این حیوانات است. سازمان جهانی دام احتمال انتقل این بیماری به انسان را کم اعلام می کند اما در صورتی که فرد دچار این بیماری شود با درصد بالایی به مرگ وی منجر می شود.

به گزارش ایرنا، به گفته برخی کارشناسان در سال 2014 -2015 صنعت طیور آمریکا بابت بیماری آنفلوانزا 2.3 میلیارد دلار خسارت دید و اگر برای هر کشور دیگری چنین شرایطی پیش بیاید، از نظر اقتصادی و از منظر سلامت، دچار زیان های فراوانی خواهد شد.

در این بین یکی از نگرانی هایی که در زمان شیوع بیماری مربوط به طیور در میان مردم ایجاد می شود، وجود سلامت در گوشت مرغ و تخم مرغ است. نگرانی ای گه مسئولان در حال حاضر آن را خطرناک نمی‌دانند.

تماس خبرنگار «ابتکار» در ارتباط احتمال انتقال بیماری این مسافران هوایی به انسان با محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار بی نتیجه ماند. گویا در پاسخ به خبرنگار ما گفت: در هواپیما هستم و نمی توانم در این باره صحبت کنم.

با شروع فصل سرما سالانه پرندگان زیادی از نقاط مختلف جهان به کشورمان مهاجرت می‌کنند و خطر انتقال بیماری های مربوط به پرندگان نیز از مواردی است که موجب نگرانی بخشی از دامداران می‌شود. شاید خبر تلف شدن بیش از 5000 هزار مرغ در اطراف پایتخت ایران زنگ خطری باشد از ورود این بیماری به کشور که استان های شمالی و چند استان دیگر که طبیعت آن میزبان پرندگان است در اولویت کنترل و پایش قرار دارد.

۱۳۹۵/۹/۳

اخبار مرتبط