پیشنهاد به بانك‌های پاكستانی برای حضور در ایران

دبیركل اتاق تهران ارزش تبادلات تجاری ایران و پاكستان را حدود ۹۰۰ میلیون دلار اعلام كرد و از پیشنهاد به بانك‌های پاكستانی برای حضور در ایران خبر داد.

به گزارش نما به نقل از اتاق بازرگانی تهران، بهمن عشقی در دیدار با هیات پاکستانی با ابراز خرسندی از اینکه تعدادی از بانوان فعال اقتصادی نیز هیات پاکستانی را همراهی می‌کنند، گفت: در سایه گسترش روابط دو کشور، می‌توان از طریق اتاق تهران، مراودات گسترده‌تری بین بانوان بازرگان ایران و پاکستان برقرار کرد.

وی با اشاره به روابط دیرینه ایران و پاکستان، نسبت این دو کشور را به مثابه یک پیکر توصیف کرد و گفت: ایران و پاکستان از نظر فرهنگ و عادات از اشتراکات بسیاری برخوردارند.

دبیرکل اتاق تهران در ادامه ارزش تبادلات تجاری ایران و پاکستان را حدود ۹۰۰ میلیون دلار برشمرد و تاکید کرد که این حجم از مبادلات با ظرفیت‌های موجود در دو کشور متناسب نیست.

وی هدفگذاری رئیس‌جمهور ایران مبنی بر ارتقای حجم مبادلات ایران و پاکستان به ۵ میلیارد دلار ظرف ۵ سال را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: اتاق تهران در حال تهیه یک یادداشت تفاهم برای توسعه همکاری‌های خود با پاکستان در بخش‌هایی چون انرژی، ترانزیت و دیگر حوزه‌های اقتصادی است.

عشقی، خطاب به اعضای هیات پاکستانی گفت: روابط حسنه شما با چین می‌تواند به نفع ایران نیز باشد. در واقع اتصال بند گوادر به چین و هند می‌تواند به نفع سیستان و بلوچستان باشد.

پیگیری پاکستانی‌ها برای ایجاد شعبه بانکی در ایران

اعجاز الحق نماینده مجلس ملی پاکستان، هدف از این سفر را همکاری‌های بیشتر با ایران عنوان کرد و گفت: اکنون که تحریم‌ها از میان برداشته شده، ایران در کانون توجه قرار گرفته است. او در ادامه با اشاره به کریدوری که پاکستان را به چین متصل کرده است، گفت که ایران نیز می‌تواند از طریق چابهار به این کریدور اتصال پیدا کند. اعجاز الحق هم‌چنین به کمبود انرژی در پاکستان اشاره کرد وگفت: خط لوله گاز ایران-پاکستان می‌تواند این کمبود را جبران کند.

وی نیز بر این عقیده بود که قطع ارتباطات بانکی مانع بزرگی بر سر راه تجارت دو کشور ایجاد کرده است و البته تاکید کرد که این مانع هر چه زودتر باید برطرف شود. این مقام پاکستانی، پیشنهاد کرد افرادی از طرف اتاق تهران معرفی شوند تا در اتاق مشترک پاکستان و ایران عضو شوند و در طرف مقابل نیز اتاق مشترک ایران و پاکستان شکل بگیرد.

وی پس از شنیدن نظرات مدیران اتاق تهران گفت: خوشبختانه پس از لغو تحریم‌ها روابط دو کشور در حال بهبود است. من پس از بازگشت به پاکستان، در مذاکره با برخی مدیران بانکی، پیشنهاد ایجاد شعبه در ایران را به آنها ارائه خواهم کرد. ما همچنین پیش‌نویس یک یادداشت تفاهم و همکاری را برای شما ارسال خواهیم کرد تا بررسی کنید. در سه یا چهارماه آینده نیز سمیناری در لاهور برگزاری می‌شود که از شما برای حضور در این سمینار دعوت می‌کنیم.

در پایان این نشست، نظر محمد، رایزن بازرگانی سفارت پاکستان در ایران نیز با اشاره به سفر هیاتی از یک بانک دولتی پاکستان به ایران در ماه گذشته، گفت: مقامات این بانک با طرف ایرانی موافقت‌نامه‌ای به امضا رسانده‌اند و در عین حال بانک‌های مرکزی دو کشور در حال تلاش برای روافع موانع بانکی هستند.





۱۳۹۵/۹/۱۸

اخبار مرتبط