راهكاری برای حل بحران وضعیت بلبشوی ساخت و ساز در تهران

به گزارش نما - ایسنا نوشت: عضو کمیسیون معماری شورای شهر تهران گفت: شفاف سازی، راهکار برون رفت از وضعیت نابسامان ساخت و ساز شهری است.

محمدمهدی تندگویان که در یک برنامه رادیویی با موضوع «تعارضات آپارتمان نشینی با سبک زندگی اسلامی» و با حضور بهرنگ مجیدی، نویسنده و عضو انجمن مفاخر معماری ایران، سخن می‌گفت؛ به رانت در حوزه ساخت و ساز شهری اشاره کرد و گفت: عدم شفافیت در حوزه مدیریتی و شهرسازی، برخی مهندسین و کارمندان شهرداری را فاسد می کند.

مجیدی یک استاد دانشگاه نیز عنوان کرد: فرهنگ و ساختار آپارتمان نشینی از غرب گرفته شده است اما در هیچ جای سنت ایرانی و اسلامی آپارتمان نشینی تعریف نشده است.

وی با اشاره به رشد جمعیت و کوچک و عمودی شدن شهرها اظهار کرد: رشد تکنولوژی هم به این سمت بوده و ورود این فرهنگ در کشور ابتدا با نوستالژی و فرهنگ در تقابل بوده است و از آنجایی که جایگزینی برای این فرهنگ وجود ندارد ناگزیر به ایجاد تعامل بین آپارتمان نشینی و سنت هستیم.

این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: معماری با فرهنگ اسلامی وجود دارد اما چیزی به نام معماری اسلامی در حوزه علمی تعریف پذیر نیست. در واقع ما می توانیم فرهنگ اسلامی را با آپارتمان نشینی پیوند بزنیم.

مجیدی با بیان اینکه نهاد قانون گذاری در ایران زیاد است، عنوان کرد : شهرداری برای کسب درآمد، وزارت مسکن از جانب خود و سازمان نظام مهندسی نیز از طرف خود مدعی هستند و حق دارند اما مشکل اصلی عدم هماهنگی میان این اجزاست و تا زمانی که هر یک از این نهادها به صورت مجزا به راه خود ادامه دهند و مجموعه وار و در یک رویه ثابت عمل نکنند معضلات تمامی ندارد.

در ادامه این برنامه، تندگویان با بیان اینکه در بحث مدیریت شهری هیچ شخصی سر جای خود نیست، اظهار کرد: اگر شورای شهر دارای مدیریت یکپارچه شهری باشد و بتواند به عملکرد شهرداری و سازمان نظام مهندسی نظارت کند و در راستای آن قدرت برخورد با هر نهاد اعم از استانداری، بهزیستی و... را داشته باشد می تواند تا حدودی در اجرا موفق باشد.

وی افزود: در مباحث علمی مانند معماری نمی توان مدام قانون تولید کرد، در واقع پایه قوانین ثابت است و قوانین جدید به منظور ارتقاء قوانین قبلی باید ایجاد شود. مانند عدم استفاده از شومینه در سازه های 70 متری.

عضو کمیسیون معماری شورای شهر تهران خاطر نشان کرد : اینکه برخی از افراد از خلاء های میان دو قانون در جهت منافع شخصی بهره برداری می کنند مشکل قانون نیست بلکه یک مسئله اجرایی و فردی است.

تندگویان عنوان کرد: وقتی نظام مهندسی کشور لیست مهندسین ناظر خود را دارد، کافی است این سازمان نهادها و شرکت هایی که این افراد را بیمه می کنند کنترل کند، بنابراین کارمندان اداره مشخص می شود. سوال اینجا مطرح می شود که یک کارمند چگونه می تواند مهندس ناظر باشد آیا فرصت این کار را دارد و می تواند مهندس ناظر خوبی باشد؟

وی با انتقاد از عملکرد شهرداری در حوزه مهندسین ناظر مدعی شد: شهرداری در بخش نظارت مضاعف وارد نمی‌شود و با این افراد به صورت جدی برخورد نمی شود و این موضوع منافع مالی دارد. به این معنا که رانت های ایجاد شده نهایتا به فاسد شدن مهندسین و کارمندان شهرداری منجر می شود.

این عضو شورای شهر تهران شفاف سازی را لازمه بهبود وضعیت موجود دانست و گفت: باید حقوق مردم در راستای بهره مندی مطلوب از ساختمان به آنها آموزش داده شود.

۱۳۹۵/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط