مشكل برق مترو تهران امروز حل می‌شود؟

اختلاف شركت مترو و اداره برق استان تهران ریشه در سالهای گذشته دارد؛ موضوع از آنجایی شروع شد كه مسئولان این دو شركت نتوانستند در مورد نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مترو به توافق برسند پس نهایتا موضوع اختلاف به دیوان عدالت اداری رسید! اما حالا با گذشت 5سال از اختلاف بر سر تعرفه‌ها، این بار اختلاف نظر اداره برق و مترو رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و قرار است در جلسه امروز كمیسیون عمران شورای شهر مشكلات حل شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: اختلاف شرکت مترو و اداره برق استان تهران ریشه در سالهای گذشته دارد؛ موضوع از آنجایی شروع شد که مسئولان این دو شرکت نتوانستند در مورد نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مترو به توافق برسند پس نهایتا موضوع اختلاف به دیوان عدالت اداری رسید! اما حالا با گذشت 5سال از اختلاف بر سر تعرفه‌ها، این بار اختلاف نظر اداره برق و مترو رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و قرار است در جلسه امروز کمیسیون عمران شورای شهر مشکلات حل شود.

براساس قانون باید بهای برق مصرفی مترو براساس کمترین تعرفه محاسبه شود اما در پی افزایش قیمت برق و محاسبه برق مصرفی مترو براساس تعرفه صنعتی، مشکلاتی در مورد نحوه محاسبه میان مترو و اداره برق ایجاد شد، بگونه‌ای که تشکری هاشمی معاون شهردار تهران در مورد افزایش هزینه های مترو تهران به دلیل افزایش قیمت برق در پی محاسبه نادرست تعرفه گفت: مدیریت شهری در حالی مجبور به پرداخت هزینه‌های بالا برای برق مصرفی مترو است که بر اساس قانون باید هزینه برق مترو جزو پایین ترین تعرفه ها باشد؛ اما بر خلاف قانون تعرفه برق مترو براساس تعرفه پایین برق صنعتی محاسبه می شود که چندین برابر حداقل تعرفه ای است که مترو باید برای برق پرداخت کند.

بحث‌ها ادامه داشت تا اینکه سرانجام با ارجاع موضوع به دیوان عدالت اداری کشور نهایتا موضوع به نفع مترو تهران پایان یافت به‌گونه‌ای که با رأی دیوان، تصمیم وزارت نیرو برای تعیین مبنای تعرفه برق صنعتی برای محاسبه برق مصرفی حمل و نقل عمومی در تهران و حومه ابطال شده و از این پس هزینه برق مصرفی مترو و اتوبوسرانی در تهران و حومه با تعرفه برق کشاورزی محاسبه می‌شود.

مشکل تعرفه پرداختی برق مترو حل شد اما حالا اختلاف این دو سازمان رنگ و بوی دیگری به خود گرفته به‌گونه‌ای که هابیل درویش مدیر عامل مترو تهران در مراسم افتتاحیه ایستگاه حسین آباد از خط سه مترو ، طاقت نیاورد و در میانه سخنرانی‌اش گفت: اداره برق به ما برق نمی‌فروشد!

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه مدعی شد که 6 ماه است که پول در دست دارم به اداره برق می‌روم و آنها برق برای مترو را نمی‌دهند و این در حالی است که بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند حمایت هستیم.

همچنین درویش در تشریح جزئیات این اختلاف به ایسنا گفت: مترو تهران به اداره برق هیچ بدهی ندارد و بابت هر انشعاب برق جدید نیز پول می‌پردازیم اما به بهانه‌های مختلف از ارائه انشعاب برق خودداری می‌کنند.

وی با اشاره به درخواست عجیب اداره برق گفت: می‌گویند اول در کرج پست بسازید تا در تهران به شما برق بدهیم! حالا سوال اینجاست که اگر شما برای خانه خودت هم برق بخوای این رفتار را می‌کنند؟

درویش با بیان اینکه برداشت ما از مجموعه رفتارهای اداره برق این است که نمی‌خواهند به ما برق بفروشند و با ما همکاری ندارند گفت: اگر انشعابات را ندهند برق پایدار نیست و هر لحظه ممکن است اتفاقی رخ دهد و این در حالی است که اداره برق ملکف است برق بدهد یا شفاف بگوید برق نمی‌دهیم تا تکلیف خود را بدانیم.

وی با بیان اینکه یکسالی هست که درگیر این اختلاف هستیم گفت: قرار است طی جلسه‌ای مشکلات را حل و فصل کنیم.

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز با اشاره به مشکل اداره برق و شرکت مترو به ایسنا گفت: به دلیل برخی شکایات از سوی مردم در خصوص عدم روشنایی مناسب معابر و ایجاد نقاط کور در شب‌ها به علت عدم روشنایی مناسب که موجب ایجاد محل‌های ناامن شده و همچنین اختلاف اداره برق و مترو از مسئولان این سازمان درخواست کردیم تاامروز در کمیسیون عمران حاضر شوند تا در مورد این مسائل به جمع بندی برسیم.

وی افزود: متاسفانه آنطوری که شرکت مترو عنوان کرده به دلیل عدم همکاری اداره برق، برق کافی به خطوط داده نمی‌شود و این مشکل به قدری جدی است که حتی امکان اضافه کردن یک رام قطار به ناوگان نیز وجود ندارد چراکه ممکن است با قطعی برق موجه شوند .

شاکری افزود: عصر امروز مسئولان اداره برق مهمان کمیسیون عمران هستند تا این مشکلات حل و فصل شود.

سریال اختلافات مترو و اداره برق ادامه دارد اما آنچه که مهم است اینکه دود اختلاف مترو و اداره برق به چشم مسافرانی می‌رود که به دلیل این اختلاف محکومند که دقایق طولانی در ایستگاه ها بمانند و یا هنگامی که با هزار زحمت و زور وارد قطار می‌شوند دقایقی در دالان تاریک تونل بمانند!

۱۳۹۵/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط