مركل اوایل فوریه به تركیه می‌رود

آنگلا مركل، صدراعظم آلمان قرار است طی سفر یك روزه خود به آنكارا درباره اقدامات مشترك در قبال بحران پناهجویان، همكاری در مبارزه علیه تروریسم و همچنین روابط اقتصادی با مقامات تركیه‌ای گفت‌وگو كند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا؛ این در حالی است که مرکل طی سال جاری با یک مبارزه انتخاباتی دشوار روبرو خواهد بود؛ چراکه سیاست "درهای باز بر روی پناهجویان" تاثیر به سزائی در میزان محبوبیت وی داشته است. به موجب این سیاست طی سال ۲۰۱۵ از ۸۹۰ هزار پناهجو وارد آلمان شدند.

همچنین انتظار می‌رود مرکل در جریان سفر خود به آنکارا بار دیگر به حمایت از توافق پناهجویان ترکیه و اتحادیه اروپا بپردازد که هدفش توقف مهاجرت غیرقانونی به قاره سبز بود.

این توافق که تحت حمایت شدید آلمان قرار دارد با کاهش پناهجویانی که وارد آلمان می‌شوند تاکنون در کنترل موج پناهجویان موفق بوده است. در پی این توافق تعداد پناهجویان آلمانی از ۸۹۰ هزار در سال ۲۰۱۵ به ۲۸۰ هزار در سال ۲۰۱۶ کاهش یافت.

رهبران ترکیه با این حال اخیرا نسبت به اتحادیه اروپا انتقاداتی را مطرح کردند و این بلوک اقتصادی و سیاسی را به نقض تعهدات خود در این توافق مبنی بر مشارکت در میزبانی از پناهجویان متهم می‌کنند.

علاوه بر این آنکارا اخیرا فشار خود بر برلین را به منظور انجام اقدامات جدی تر علیه فعالیت‌های گروه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)در آلمان افزایش داده است. گروه پ.ک.ک در آلمان بیش از ۱۴ هزار حامی دارد.

مرکل ماه گذشته متعهد شد تا همکاری خود با ترکیه علیه تروریسم را افزایش دهد.

گفته می‌شود علاوه بر مرکل، یک هیات عالی رتبه آلمانی نیز اوایل ماه آینده به آنکارا سفر خواهد کرد تا درباره گسترش همکاری‌ها در مبارزه علیه تروریسم با همکاران خود مذاکره کند.

آنکارا جدای از پ.ک.ک همچنین از برلین می‌خواهد تا علیه حامیان فتح‌الله گولن، روحانی ترکیه‌ای که از سوی دولت این کشور به طراحی کودتای اخیر متهم شده است، دست به اقدامات بیشتری بزند؛ درخواستی که تاکنون به دلیل فقدان شواهد کافی از سوی برلین رد شده است.

۱۳۹۵/۱۱/۲

اخبار مرتبط