تظاهرات بیكاران عربستانی در فضای مجازی

جمعی از فعالان اجتماعی عربستان در اعتراض به وضعیت سخت معیشتی و افزایش نرخ بیكاری در میان جوانان این كشور خواستار برگزاری تظاهرات 'مجازی' شدند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، دعوت های شکل گرفته در شبکه های اجتماعی فقط در راه اندازی هاشتاگی با عنوان '# گردهمایی – بیکاران – 30 – آوریل' خلاصه شد و با توجه به اقدامات سرکوبگرانه مقامات سعودی علیه آزادی بیان دامنه اعتراض کارگران از برگزاری تظاهرات در فضای مجازی فراتر نرفت.
افزایش نرخ بیکاری درمیان عربستانی ها به مرز بی سابقه و واکنش خشمگینانه و درخواست برگزاری تظاهرات رسیده است.
درهمین راستا شایان ذکر است که دولت سعودی براساس چشم انداز2030 تا کنون گام های شکست خورده ای برداشته است.
فعالان اجتماعی درعربستان به منظور حل و فصل مشکل بیکاران با شعار'گردهمایی بیکاران 30 آوریل' خواستار برگزاری تظاهرات شدند و از پسران و دختران بیکار خواستند تا در تظاهرات در تمامی شهرهای این کشور مشارکت کنند.
فراخوان های انجام گرفته در همین راستا تاکید دارند که حرکت یاد شده شروع خواهد شد و تا دستیابی ملت عربستان به تمامی حقوق حقه اش ادامه خواهد یافت.
درهمین رابطه عصام خلیفه عضو انجمن اقتصاد سعودی توضیح داد: بیکاری از مشکلات انباشت شده طی سال های گذشته به شمار می آید و علل و عوامل مختلفی دارد که مهم ترین آنها نبود فرصت های کاری است. هر چند رسانه های گروهی وابسته به رژیم سعودی وانمود می کنند که بیکاری ناشی از نبود همخوانی میان تخصص ها و نیازهای بازار کار است.
خلیفه همچنین تاکید کرد که ساختار بازار کار در داخل جامعه عربستان با اشکالات بسیاری همراه است و درهمین رابطه اتباع سایر کشورها تقریبا 85 درصد بخش خصوصی این کشور را تشکیل می دهند.
یکی از کاربران شبکه های اجتماعی درعربستان نوشت: از سر گرفته شدن پرداخت پاداش و اضافه کار نشات گرفته از جنبش 21 آوریل است پس ای برادر بیکار خود را محروم نگه ندار و در 30 آوریل به میدان بیا چه بسا که خداوند تو را از گرفتاری برهاند.'
یکی دیگر از توئیت نویسان نوشت:'‌ من یک شهروند 30 ساله و فارغ التحصیل رشته مدیریت دانشگاه ملک عبدالعزیز هستم و بیکارم و مایل به یافتن کار هستم.'
براساس این گزارش،عربستان به دلیل بحران نفتی از رکود اقتصادی رنج می برد و به گفته مرکز آمار کشور میزان رکود در بودجه سال جاری به مرز 52 میلیارد و 800 میلیون دلار رسید و نرخ بیکاری درمیان سعودی ها به 12.3 درصد رسید.
نرخ بیکاری در عربستان که شمار جمعیت آن بیش از 30 میلیون نفر است، تقریبا 11 درصد است و ریاض امیدوار است نرخ یاد شده را تا آغاز سال 2020 با تنوع بخشیدن به اقتصاد خویش متکی بر نفت به 9 درصد کاهش دهد.
درخواست برگزاری تظاهرات از سوی فعالان در شبکه های اجتماعی عربستان در روز یکشنبه در اعتراض به انتشار یافتن پدیده بیکاری افزایش یافت. آمار رسمی عربستان نشان می دهد که نرخ بیکاری در میان تحصیل کرده های این کشور به 16.8% رسیده است.

۱۳۹۶/۲/۱۲

اخبار مرتبط