آخوندی: برای گرفتن سهم ایران از حمل‌ونقل دریایی می‌جنگیم

به گزارش نما - روزنامه ایران به نقل از عباس آخوندی وزیرراه و شهرسازی نوشت:به‌دلیل رویکردهای ناقص تا حد زیادی از حمل‌ونقل دریایی در عرصه بین‌الملل جامانده‌ایم و در حال حاضر رقبای بسیار جدی داریم که ۳۰ سال گذشته خبری از آنها نبود.

عباس آخوندی در جلسه مشترک با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در بندر امام خمینی(ره) گفت:حمل‌ونقل دریایی در ایران بین‌المللی‌ترین بخش حمل‌ونقل است و زمانی که درباره بندر حرف می‌زنیم باید از قواعد بین‌المللی آن آگاه باشیم و بدانیم که در یک بازی جهانی چه سهمی داشته و خواهیم داشت.

او بابیان اینکه لازم است بعد از سال‌ها سهم خود را از بازار جهانی به دست آوریم گفت: به‌دلیل رویکردهای ناقص تا حد زیادی از حمل‌ونقل دریایی در عرصه بین‌الملل جامانده‌ایم و در حال حاضر رقبای بسیار جدی داریم که ۳۰ سال گذشته خبری از آنها نبود.

آخوندی ادامه داد: هدف فعلی دولت بازگشت به بازار جهانی و بازپس‌گیری سهم ایران از حوزه بین‌الملل است این کار هم سهل و هم ممتنع است. سهل ازاین‌جهت که کشور بزرگی با موقعیت جغرافیایی مناسب هستیم که می‌تواند ما را صاحب‌ سهم بزرگی در حمل‌ونقل دریایی کند و ممتنع از این‌ جهت که حجم سرمایه‌گذاری رقبا بسیار بالا است و آنها اتکا به خلیج‌فارس را کاهش داده‌اند. در حال حاضر تنها ایران و عراق متکی به خلیج فارس باقی مانده‌اند.

وی گفت: برای گرفتن سهم ایران از حمل‌ونقل دریایی امیدوارانه می‌جنگیم. بر اساس صحبت‌های آخوندی، ۸ هزار شغل در بندر امام خمینی(ره) ایجاد شده است. او برای ادامه توسعه و اشتغا‌ل‌آفرینی به حمل‌ونقل ترکیبی ریل و بندر اشاره کرد و گفت: با سرمایه‌گذاری در راه‌آهن و اتصال ریل به بندر فاصله زیادی داریم.

وزیر راه و شهرسازی برنامه دولت برای دستیابی به حمل‌ونقل ترکیبی را نیز چنین تشریح کرد: بخش عمده کار ما این است که کریدورهایی را که به بندر ختم می‌شود ریلی کنیم. هم‌اکنون کریدور زاگرس که یکی از مهم‌ترین کریدورهای کشور است و ۱۷ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود در این طرح قرارگرفته است. توسعه ریلی این کریدور جزو برنامه‌های ما است.

۱۳۹۶/۳/۱۳

اخبار مرتبط