تلاش پنتاگون برای افزایش فشارها علیه ایران

ارتش آمریكا از شناسایی زمینه های جدیدی برای همكاری با متحدانش با هدف افزایش فشار بر ایران خبر داده است.

به گزارش نما، تسنیم به نقل از رویترز، ارتش آمریکا روز جمعه اعلام کرد: پس از اعلام راهبرد جدید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه ایران، پنتاگون در حال شناسایی زمینه های جدیدی است تا بتواند با همکاری با متحدانش، فشارها بر ایران را افزایش دهد.

ترامپ در اظهارات روز گذشته خود، توافق هسته ای با ایران را تایید نکرد و هشدار داده است که در نهایت این توافق را بر هم خواهد زد.

آدریان رانکین گالووی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در مصاحبه با رویترز گفت: پنتاگون در حال ارزیابی شرایط نیروهایش و همین طور برنامه ریزی است. وی حاضر به ارائه توضیحات بیشتر نشده است.

وی در ادامه افزود: ما در حال شناسایی زمینه های جدیدی هستیم که با متحدان مان همکاری کرده و فشار بیشتری را بر رژیم ایران وارد کنیم، نفوذ بی ثبات کننده ایران را خنثی کرده و قدرت تجاوزکارانه آن را محدود کنیم، به خصوص در حمایت از گروه های تروریستی و شبه نظامیان.

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا نیز گفته است که هدف نخست مذاکره آمریکا با متحدانش در اروپا و خاورمیانه و سایر مناطق برای دستیابی به درک مشترک درباره اقدامات ایران خواهد بود.

جنیفر کافارلا تحلیلگر ارشد اطلاعاتی در موسسه مطالعات جنگ در این باره گفت: بی شک نیروهای آمریکایی در عراق کاملا در معرض خطر خواهند بود، نیروی ائتلاف نیز کاملا در معرض حمله قرار خواهند داشت اگر ایرانی ها چنین انتخابی را داشته باشند.

ارتش آمریکا در حال تجزیه و تحلیل انفجاری است که طی ماه جاری در عراق منجر به کشته شدن یک سرباز آمریکایی شده است. مقام های آمریکایی ادعا کرده اند که این وسیله انفجاری پیش از خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال 2011 میلادی، توسط شبه نظامیان مورد حمایت ایران علیه سربازان آمریکایی استفاده می شده است.

مایک پمپئو مدیر سازمان سیا نیز مدعی شده این وسیله انفجاری در منطقه ای کار کذاشته شده بود که تحت کنترل گروه‌های مورد حمایت تهران بوده است.

وی افزود: ما هیچ سند و مدرکی نداریم که ارتباط مستقیم این حادثه را با ایران نشان دهد ولی در حال بررسی دقیق این حادثه غم انگیز هستیم.

کافارلا گفت: شاید کشته شدن سرباز آمریکایی یک هشدار از سوی ایران باشد. تصور من این است که شاید ایرانی ها تلاش کرده اند تا پیامی را علیه راهبرد جدید آمریکا ارسال کنند.

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در سخنانی گفت: من هنوز هیچ اقدام تحریک آمیزی از سوی ایران پس از سخنرانی دونالد ترامپ مشاهده نکرده ام و تاکنون هیچ تغییری نیز در آرایش نظامی آمریکا ایجاد نشده است.

وی در ادامه افزود: در شرایط فعلی، ما اقدامات تحریک آمیز احتمالی از سوی ایرانی ها را زیر نظر داریم ولی تاکنون هیچ اقدامی را مشاهده نکرده ایم.

۱۳۹۶/۷/۲۲

اخبار مرتبط