توافق بریتانیا و اتحادیه اروپا برای «طلاق»

رسانه‌های خبری گزارش دادند، مذاكره‌كنندگان بریتانیایی و اروپایی به توافقی دست یافتند كه طبق آن لندن باید ده‌ها میلیارد یورو برای ترك اتحادیه اروپا جریمه پرداخت كند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: رسانه‌های خبری گزارش دادند، مذاکره‌کنندگان بریتانیایی و اروپایی به توافقی دست یافتند که طبق آن لندن باید ده‌ها میلیارد یورو برای ترک اتحادیه اروپا جریمه پرداخت کند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛ دیلی تلگراف و فایننشال تایمز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش دادند، لندن و بروکسل روی الزامات مالی بریتانیا توافق کردند اما روی میزان دقیق لایحه موسوم به "طلاق" سازشی صورت نگرفته است.

تلگراف گزارش داد، طرفین اکنون پذیرفته‌اند که بریتانیا بین ۴۵ تا ۵۵ میلیارد یورو (۵۳ تا ۶۳ میلیارد دلار) پرداخت خواهد کرد و رقم نهایی بستگی به میزان ضرری دارد که بریگزیت بر اتحادیه اروپا تحمیل می‌کند. در همین حال فایننشال تایمز گزارش داد، بریتانیا بدهی‌هایی به اتحادیه اروپا تا ۱۰۰ میلیارد یورو دارد اما زمانی که پرداختی خالص طی چندین دهه صورت بگیرد می‌تواند به کمتر از نصف این میزان کاهش یابد.

این روزنامه‌ها گزارش دادند، مذاکره‌کنندگان در روزهای گذشته در بروکسل به این توافق دست یافتند. حصول توافق گامی رو به جلوی مهمی خواهد بود چرا که همزمان بریتانیا برای نشست سران اتحادیه اروپا در ماه دسامبر آماده می‌شود و امید دارد که در آنجا چراغ سبز برای آغاز فاز بعدی مذاکرات درباره آینده روابط تجاری با اتحادیه اروپا را دریافت کند. با این حال دو مساله مهم باقی مانده که طرفین هنوز توافقی روی آن ندارند؛ آینده مرز ایرلند شمالی (متعلق به بریتانیا) و جمهوری ایرلند و حل وضعیت شهروندی.

۱۳۹۶/۹/۸

اخبار مرتبط