نشست كمیته مشترك فنی اوپك پلاس جنبه مشاوره‌ای دارد

عکس خبري -نشست کميته مشترک فني اوپک پلاس جنبه مشاوره‌اي دارد

برخی منابع اعلام كردند كه نشست هفته آینده كارشناسان كشورهای عضو و غیرعضو اوپك جنبه مشاوره‌ای دارد و الزام‌آور نیست.

به گزارش نمابه نقل از شانا، پنج منبع سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به «اوپک پلاس» اعلام کردند که نشست کمیته مشترک فنی (JTC) که ۱۸ ژوئن ۲۰۲۰ (۲۹ خرداماه) برگزار می‌شود کاهش تولید تاریخی اوپک پلاس را بررسی و پیشنهاد خود را برای تمدید کاهش تولید کنونی اعلام می‌کند.

اوپک، روسیه و متحدانشان روز شنبه (۱۷ خردادماه) توافق کردند که کاهش تولید تاریخی نفت را تا پایان ماه ژوئیه تمدید کنند. با اجرای این توافق، حدود ۱۰ درصد از عرضه جهانی نفت کاهش یافت و سبب دو برابر شدن قیمت نفت خام در مدت دو ماه شد.

بر اساس بیانیه این نشست، به‌منظور رعایت اجرای صحیح، به‌موقع و عادلانه موارد یادشده، از کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) خواسته شد با رصد دقیق شرایط عمومی بازار انرژی و عوامل مرتبط با آن، مقدار تولید نفت و سطح پیروی از توافقنامه همکاری را به کمک کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک (JTC) و دبیرخانه اوپک بررسی کند. بر این اساس مقرر شد کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) تا ماه دسامبر ماهانه نشست‌هایی برگزار کند و تاریخ نشست بعدی آنها ۱۸ ژوئن ۲۰۲۰ (۲۹ خردادماه) خواهد بود.

با وجود افزایش تعداد برگزاری نشست‌های کارشناسی اوپک پلاس، این کمیته‌ها همچنان جنبه مشاوره‌ای دارند و توصیه‌های خود را به ائتلاف اوپک پلاس اعلام می‌کنند و تصمیم‌های آنها در زمینه تمدید کاهش تولید الزام‌آور نیست.

۱۳۹۹/۳/۲۴

اخبار مرتبط