فریادهای پیمانكاران راه‌سازی، از مدیران خراسان شمالی

عکس خبري -فريادهاي پيمانکاران راه‌سازي، از مديران خراسان شمالي

خراسان شمالی از جمله استان‌های كمتر توسعه‌یافته در حوزه راه‌ها و جاده‌هاست كه باید با توجه ویژه به این موضوع هر چه سریع‌تر وضعیت بهتری را برای مردم رقم زد.

به گزارش نما، آذرماه سال گذشته بود که علیرضا مصطفی‌زاده مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی با گمانه‌زنی‌های فراوان در خصوص بازداشت او، از این سمت برکنار شد و به‌جای وی، سید عبدالمجید نژادصفوی بر کرسی مدیریت نشست.

اصحاب رسانه که در زمان مدیریت پیشین بایکوت شده بودند و هیچ مصاحبه و نشست خبری را در دسترس خود نمی‌دیدند با این تصور که مدیریت جدید شرایط تازه‌ای را به وجود خواهد آورد اندکی آسوده‌خیال شده بودند، اما باگذشت یک سال هنوز موفق نشده‌اند مدیرکل را در نشست خبری ببینند.
مدیرکل جدید که از آذر ۹۸ بر این جایگاه تکیه زده هنوز نشست خبری برگزار نکرده که این امر موجب شده خبرنگاران سؤالات فراوانی پیرامون عملکرد این دستگاه طی یک سال اخیر داشته باشند.
بیشتر بخوانید:
وزارت راه: قیر رایگان به شهرداری‌ها می‌دهیم

این موضوع سبب شد برای پیگیری‌های بیشتر به سراغ چند پیمانکار رفته و درباره شرایط کاری و وضعیت این مجموعه در استان پرس‌وجو کنند.

پیمانکاران جان به لب شده‌اند

از همان ابتدا، پیمانکاران تأکید ویژه‌ای بر عدم بیان نام خود و شرکتشان داشتند و از این ‌رو در این گزارش اسامی افراد آورده نشده است؛ البته آنها گلایه‌های ریزودرشت و عجیب‌وغریبی را مطرح می‌کردند.

یکی از پیمانکاران در گفتگو با فارس اظهار کرد: دو سال پیش با اداره راه و شهرسازی قرارداد اجرای ۲ پروژه را امضا کردیم و بنا بود در ۳ ماه به اتمام برسد اما اکنون ۲۰ ماه است که به طول انجامیده و هنوز ۳۰ درصد آن باقی‌مانده است.

وی افزود: با وعده‌های پرتکرار و نافرجام علاوه بر ضرر و زیان باعث از بین رفتن اعتماد کارگران به مجموعه شرکت شدند.

این پیمانکار در ادامه گلایه‌های خود گفت: ۲۰ ماه است که هزینه تجهیز کارگاه و عوامل را می‌دهم اما مسئولان این اداره کل به‌هیچ‌وجه به پیمانکار توجهی نمی‌کنند.

تماس‌های شبانه برای برگشت نخوردن اعتبارات

«شهریورماه سال گذشته صورت‌وضعیت خود را ارسال کردم و مردادماه امسال تأیید شد اما بازهم پولی نیامده و مدیرکل صرفاً می‌گوید پروژه اعتبار دارد اما ما پولی ندیده‌ایم»؛ این را با ناراحتی یکی از پیمانکاران مطرح می‌کند.

وی با اشاره به اینکه از ۲ سال پیش حدود ۲ میلیارد تومان سرمایه خود را در این پروژه قرار داده، افزود: از فروردین‌ماه شرایط خاتمه پروژه را داشتم و نمی‌خواستم پروژه را حتی در صورت وجود پول ادامه دهم اما با وعده‌های مدیرکل دوباره‌کار را شروع کردیم و پس از پایان بخشی از کار صورت‌وضعیت را ارسال کردیم و پس از تأیید همه بخش‌ها، آقای مدیرکل با توجیهات مختلف از زدن امضا ممانعت کرد.

این پیمانکار تصریح کرد: در ساعات پایانی اتمام سال مالی حدود ساعت ۱۰ شب با من تماس گرفتند و خواستند برای تأیید اقدامات به اداره کل بروم و اکنون پس از گذشت ۴ ماه هنوز اسناد خزانه به‌دستم نرسیده که دلیل آن عدم پیگیری مدیرکل است.

ارسال قراردادهای پیمانکاران برای فسخ / هزینه‬ اضافی از جیب مردم

وی افزود: مدیرکل راه و شهرسازی تمام قراردادهای این مجموعه را برای فسخ به برنامه‌وبودجه استان فرستاده است درحالی‌که فسخ قرارداد به نفع پیمانکار و به ضرر دولت و استان است و خوشبختانه برنامه‌وبودجه قراردادها را فسخ نکرد تا بیش از این به استان ضربه وارد نشود.

پیمانکار حوزه شهرسازی خراسان شمالی بیان داشت: اکنون برای ادامه فعالیت نیاز به مجوز داریم و اگر به‌صورت غیرمجاز فعالیت کنیم جریمه سنگینی را باید بپردازیم اما مدیرکل قرارداد را تمدید نمی‌کند و درنهایت طی یک نامه به ما نوشت که تمدید می‌کنیم اما مجاز و غیرمجاز بودن را مشخص نخواهیم کرد؛ لذا پیمانکار با این شرایط کار نخواهد کرد.

وی افزود: نه تنها شرکت ما بلکه تمام پیمانکاران فعالیت‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

این پیمانکار در انتها گفت: ۸۰ کارگر داشته‌ام اما اکنون به ۷ نفر تقلیل نیرو داده‌ام و هیچ‌کسی نپرسید افراد بیکار کجا رفته‌اند.

میلیاردها تومان اعتبار برگشت‌خورده است

یکی دیگر از پیمانکاران استان در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در ابتدای حضور مدیرکل جدید اعتقاد داشتیم این فرد، برای انجام اقدامات نیاز به زمان بیشتری دارد اما در ادامه نه تنها گره‌ای باز نشد، بلکه روزبه‌روز گره‌ها بیشتر شد زیرا اراده‌ای برای حل مشکلات وجود نداشت.

وی افزود: پایان سال مالی بود که برای برگشت نخوردن بودجه از ما خواستند تا یک پروژه نیمه‌کاره را تحویل بگیریم اما پس از ۲ ماه به‌صورت غیررسمی خواستند که بودجه را صوری جذب کنیم که مخالفت کردم.

این پیمانکار اضافه کرد: پس از پیگیری‌های فراوان قراردادها تنظیم و امضا شد اما در لحظه آخر مدیرکل با عبارت «این پیمانکار آمده تا پیمانکار قبلی را نجات دهد» با کل پروژه مخالفت کرد؛ هرچند اگر بنا به کمک نیز بود به نفع دولت تمام می‌شد و درنهایت اعتبار چندمیلیاردی به‌راحتی برگشت خورد؛ باید بیان کرد که بسیاری از پروژه‌ها به همین شکل موفق به جذب اعتبار نشد.

وی افزود: بسیاری از بودجه‌های راه و شهرسازی استان به دلیل لج‌بازی‌های بی‌مورد برگشت‌خورده و در این وسط مردم استان ضرر کردند.

مدیرکل نمی‌خواهد زیر بار مسئولیت برود

این پیمانکار با ابراز گلایه با اشاره به گذشت یک سال از عمر مدیرکل جدید راه و شهرسازی تصریح کرد: عملکرد این مدت را اگر بررسی کنید متوجه خواهید شد که هیچ فعالیت مثبتی رقم نخورده است.

وی افزود: هیچ فعالیتی طی مدت اخیر آغاز نشده و تمام پروژه‌های پیشین تعطیل‌شده و مدیرکل معتقد است در روزهای آخر دوران خدمت چرا باید زیر بار تعهد بروم که بعداً به بازرسی فراخوانده شوم؟ زیرا دیکته نانوشته غلطی ندارد.

این پیمانکار به میزان فسخ پیمان‌ها در یک سال اخیر اشاره داشت و بیان کرد: بسیاری از پروژه‌های راه و شهرسازی برای فسخ ارسال‌شده درحالی‌که برخی موارد حتی مشغول کار نیز بوده‌اند.

وی در انتها گفت: ۱۵ سال است که فعالیت پیمانکاری می‌کنم و در دوره‌های مختلفی مشکلات مالی وجود داشته اما اکنون مشکل ما با راه و شهرسازی نبود اعتبار و پول نیست بلکه مشکل اصلی مدیریتی است که ما را آزار می‌دهد.

نامه‌هایی که جواب نداشت / ‌‬راه و شهرسازی از کارخانه حمایت نمی‌کند

به سراغ یکی از کارخانه‌های محصولات مربوطه به امور عمرانی استان نیز رفتیم. مدیرعامل این شرکت در گفتگو با فارس اظهار کرد: در سال ۹۹ تقریباً نیمه فعال بوده‌ایم و تعدادی از پرسنل خود را تعدیل کردیم که دلیل آن عدم‌حمایت اداره کل راه و شهرسازی از کارخانه است؛ درحالی‌که اداره کل راه و شهرسازی استان‌های هم‌جوار از ما خرید داشته‌اند.

وی با اشاره به ظرفیت ۳۰ هزار تنی این کارخانه در تولید محصول خود، افزود: نیاز استان فقط در حوزه راه و شهرسازی ۵ هزار تن از محصول تولیدی ما در سال است اما همین مقدار نیز از ما خرید نمی‌شود زیرا بخشی از کارفرمایان به‌صورت سنتی کار می‌کنند که از کیفیت بالایی برخوردار نیست.

این تولیدکننده گفت: بارها با استاندار، معاونت عمرانی و اداره کل راه و شهرسازی نامه‌نگاری کردیم و هر بار این موضوع به‌صورت شفاهی و حتی کتبی تأیید می‌شد اما هیچ اتفاق خاصی در حمایت از تولید استان نمی‌افتاد.

وی خاطرنشان کرد: سال ۹۵ و ۹۶ تهیه استفاده سنتی این محصول ممنوع شد و کارخانه تولیدی استان رونق یافت اما اکنون دوباره بی‌توجه به قانون، کار به‌صورت سنتی انجام می‌شود و باید مدیریت راه و شهرسازی استان این موضوع را مجدداً پیگیری کند.

باید توجه داشت راه و شهرسازی از جمله مجموعه‌هایی است که جزو زیرساخت‌های توسعه یک منطقه محسوب می‌شود؛ از سوی دیگر خراسان شمالی که در میان استان‌های محروم و کم برخوردار تلقی می‌شود باید در این حوزه پیشرو و فعال باشد اما اکنون دقیقاً در نقطه مقابل این توسعه قرار دارد.

مسئولان قضایی استان همواره علاوه بر تاکید به لزوم اقدامات حمایت مجموعه هایی چون بازرسی از مدیران استانی و اقدامات در چارچوب قانون، نسبت به «ترک فعل» مدیران نیز هشدار داده اند و به نظر می رسد در این مسیر باید رسیدگی لازم از حوزه را بر مجموعه داشته باشند.

عملکرد نامطلوب راه و شهرسازی خراسان شمالی در سال اخیر باعث انتقادات فراوانی به این مجموعه شده که بخشی از آنها در گزارش آورده شد.
منبع: فارس

۱۳۹۹/۹/۴

اخبار مرتبط