اختصاصی نما:

ترور شهید دكتر محسن فخری‌زاده سلام به دوران بایدن است

عکس خبري -ترور شهيد دکتر محسن فخري‌زاده سلام به دوران بايدن است

ما داریم دوران بایدن را آغاز می‌كنیم. باید سیاست خارجی‌مان را تنظیم كنیم كه می‌خواهیم باز هم بایستیم تا از این‌جور ضربه‌ها از جای به ظاهر نامعلوم بخوریم و بعد بگوییم برای كنترل اینها باید به سمت مذاكره برویم یا اینكه محكم پاسخ دهیم تا طرف مقابل این گزینه را از روی میزش بردارد.

مهدی خانعلی‌زاده- به گزارش نما دکتر محسن فخری‌زاده یکی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان غروب جمعه هفتم آذر ماه سال 1399 در دماوند ترور شد. فیلم معروفی هست که جان ساورز، رئیس دستگاه اطلاعاتی انگلیس (MI6) جلوی دوربین قرار گرفت. این امر بعد از صد سالی که از تأسیس این دستگاه اطلاعاتی می‌گذرد بی‌سابقه است. او اعلام کرد برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران دیپلماسی کافی نیست و جواب نمی‌دهد و باید فعالیت‌های اطلاعاتی جاسوسی کنیم. از آنجا خط ترور دانشمندان هسته‌ای ایران شروع شد. در 22 دی ماه سال 1388 دکتر مسعود علیمحمدی و در هشتم آذر ماه سال 1389 دکتر مجید شهریاری به شهادت رسیدند. حدود یک سال بعد داریوش رضایی‌نژاد در اول مرداد ماه سال 1390 و مصطفی احمدی روشن در 21 دی ماه همان سال ترور شدند. در 8 آذر سال 1389 نیز ترور ناکام دکتر فریدون عباسی به وقوع پیوست.
به نظر من ترور دکتر محسن فخری‌زاده غیر از حواشی داخلی که لازم است پیرامون آنها صحبت شود آغاز دوران بایدن است. در واقع دوران پسا ترامپ را آغاز می‌کنیم و این ترور سلام به دوران بایدن است. اعمال فشارهای جاسوسی، عملیاتی و اطلاعاتی از جای نامعلوم از ویژگی‌های این دوران است. از جمله گزینه‌های پیشنهادی بایدن به سازمان سیا همین است که در گفتگو با چارلی رز هست که ما باید جوری ایرانی‌ها را بکشیم که نفهمند ما آنها را کشتیم تا نتوانند از ما انتقام بگیرند و به ما فشار بیاورند.
آنچه رخ داد خط سلام به دوره بایدن است. نیاز است واکنش جدی در این زمینه صورت بگیرد. کوچک‌ترین واکنش ضعیف نسبت به این قضیه تبعات خوبی نخواهد داشت. اینکه بگوییم بررسی کنیم و با مجامع بین‌المللی صحبت کنیم و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد اشتباه است، در حالی که شواهد زیادی در این باره هست. فیلمی هست که نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سال 2018 در حال ارائه است و نام و عکس شهید دکتر محسن فخری‌زاده را نشان می‌دهد و از او به عنوان سوژه ترور یاد می‌کند.
این موضوع قطعیت ندارد و دارم پژوهش می‌کنم که نام دکتر فخری‌زاده در فهرست اعلامی از سوی دولت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است. حتی شهید محسن فخری‌زاده دیداری با آمانو، دبیر سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشت. همه اینها باید بررسی شوند.
آنچه که مهم است این است که ما داریم دوران بایدن را آغاز می‌کنیم. باید سیاست خارجی‌مان را تنظیم کنیم که می‌خواهیم باز هم بایستیم تا از این‌جور ضربه‌ها از جای به ظاهر نامعلوم بخوریم و بعد بگوییم برای کنترل اینها باید به سمت مذاکره برویم یا اینکه محکم پاسخ دهیم تا طرف مقابل این گزینه را از روی میزش بردارد.

۱۳۹۹/۹/۹

اخبار مرتبط