شاخص بورس به كانال ۲میلیون واحدی می‌رسد؟

عکس خبري -شاخص بورس به کانال ?ميليون واحدي مي‌رسد؟

وطن خواه، معتقد است: «تازمانی كه شاخص كل بالای ۱ میلیون و ۶۰۰ هزارواحد با قدرت تثبیت نشود نمی توان گفت كه هنوز روند صعودی به صورت موج پنج آغاز شده است.

به گزارش نما، محمد وطن خواه، کارشناس بازار سرمایه درمورد وضعیت بازار بورس و نوسانات اخیر بیان می کند: باتوجه به اصلاح شدیدی که از مردادماه سال جاری در بازار رخ داد و تا اواخر آبان نیز ادامه داشته کانون می توان گفت که روندش به صورت کلی صعودی است. اما بسیار آرام تر و با نوسانات زیادی روبرو خواهد بود.

وی با اشاره به دلایل احتمال صعودی شدن کلیت بازار می گوید: بسیاری از شرکت هایی که با دلار سروکار دارند در تمام پارامترهای اقتصادی، هنوز تعدیل سود نکرده اند و تنها گروه پالایش در دو ماه گذشته تعدیل سود داشته است. این اقدام در سودآوری شرکت تاثیر دارد و اگر نرخ نیمایی را لحاظ کنند که هنوز هم به صورت کامل لحاظ نشده است در سودآوری شرکت های بورسی تاثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل روند کلی بازار بورس را صعودی می بینم.

قطعا شاخص کل به ۲ میلیون واحد می رسد

وطن خواه درواکنش به این که آیا شاخص کل مجدد به ۲ میلیون واحد می رسد؟ بیان کرد که قطعا می رسد و احتمال دارد که به محدوده های بیشتر از این هم برسد و تنها پارامتری که اهمیت زیادی دارد بحث زمان است.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه تاکید می کند که بنده اعتقادی به شاخص کل ندارم. زیرا چند سهام شاخص ساز که سهم های بزرگی هستند مانند فولاد، شستا و فارس و تاپیکو و ... تاثیر مستقیم و بسیار مشهودی بر شاخص کل دارند. به همین دلیل من اعتقادی به شاخص کل ندارم و شاخص هم وزن گزینه بهتری برای تحلیل است. زیرا میانگین مناسب تری برای بررسی حال بازار است.

او افزود: با این حال شاخص کل به ۲ میلیون واحد می رسد و تنها مانعش پارامتر زمان است. تازمانی که شاخص کل بالای ۱ میلیون و ۶۰۰ هزارواحد با قدرت تثبیت نشود نمی توان گفت که هنوز روند صعودی به صورت موج پنج آغاز شده زیرا همچنان شاهد هستیم بازار با نوسانات زیادی توام است. این نوسانات طبیعی هم هست. اکنون اکثر سهم ها بین ۲۰، ۳۰ و حتی ۵۰ درصد اصلاح کرده اند و طبیعی است که نوسانات زیاد باشد.

وطن خواه نوسانات اخیر بازار را مثبت دانست و تشریح کرد که این اتفاق حتی خوب و مثبت است. زیرا حجم معاملات بعد از سه ماه کذایی که گذشت به یکباره افزایش یافته و این نشان از ورود پول است و بسیاری از سهامدارانی نقدینگی داشتند، به جز سهامداران خرد که سرمایه اصلی خود را وارد بازار کرده و در سهامشان گیر کرده اند و دیگر نقدینگی برای خرید نداشتند، وارد بازار شدند. این پول ها smart money هستند. پول های هوشمندی که به موقع خارج شدند و اکنون به موقع درحال خرید هستند. این دسته از سهامداران رشد خوبی کرده اند اکنون سودی بین ۳۰ الی ۵۰ درصدی گرفته اند و دست به دست می شوند و این اتفاق خوبی است.

این کارشناس معتقد است که نوسانات اخیر در بازار به دلیل رشد خوبی است که پول های هوشمند دریافت کرده اند.

تازمانی که شاخص کل بالای ۱ میلیون و ۶۰۰ هزارواحد با قدرت تثبیت نشود نمی توان گفت که هنوز روند صعودی به صورت موج پنج آغاز شده زیرا همچنان شاهد هستیم بازار با نوسانات زیادی توام است.

یکی از عوامل التهاب بازار، بازشدن صندوق پالایش بود

وی یکی دیگر از عوامل مهم نوسانات اخیر را اینگونه توضیح داد: یکی دیگر از مهمتین دلایل نیز همان بحث شاخص کل است که روی ۱ میلیون و ۵۰۰ یک ناحیه مقاومتی به دست آورد. مقاومت جدی نیست اما به هرحال تاثیر دارد. روز چهارشنبه و سه شنبه هفته گذشته کمی بازار ملتهب شد و یکی از دلایلش همین است. عامل تاثیرگذار بعدی نیز مبحث پالایش بود. صندوق پالایش که باز شد به تبع تاثیری بر روند کلی بازار از لحاظ هیجانی و روانی گذاشت.

وطن خواه درواکنش به اینکه برخی می گویند سقف شاخص کل با دلار ۲۶ هزارتومان، ۱ میلیون و ۵۰۰ هزارواحد است، گفت که قبول ندارم سقف شاخص کل با دلار ۲۶ هزارتومان بر ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد باشد. معیاری که توسط برخی درنظر گرفته می شود اشتباه است. اگر می خواهیم بازار بورس را با دلار بسنجیم باید ارزش مارکتینگ کل بورس ایران را بسنجیم. یک ایندکس بسیار خوبی هم که وجود دارد این است که می توانیم ارزش بازار کل بورس ایران را قبل از شروع نوسانات و رشد خیره کننده دلار در ماه های ۹ و ۱۰ که دلار بین ۱۰ تا ۱۱ هزارتومان آرام گرفته بود را نگاه کنیم و ببینیم اکنون که دلار ۲۶ تومان شده بود چقدر شده است. اگر دقت کنیم می بینیم که تغییری صورت نگرفته است.

کلیات بازار بورس نه تنها حباب ندارد بلکه به نسبت رشد دلار هنوز رشد آنچنانی نداشته و بسیار کمتر بوده است. حتی در اوج رشد شاخص که ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارواحد بود، هنوز بسیاری از سهم های خوب و بنیادی بودند که زیر قیمت معامله می شدند.

بسیاری از سهم ها هنوز باید رشد کنند و حباب منفی دارند

این کارشناس اظهار کرد که برخی از سهم ها دچار حباب بودند و من منکر این مسئله نیستم اما کلیات بازار بورس نه تنها حباب ندارد بلکه به نسبت رشد دلار هنوز رشد آنچنانی نداشته و بسیار کمتر بوده است. حتی در اوج رشد شاخص که ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارواحد بود، هنوز بسیاری از سهم های خوب و بنیادی بودند که زیر قیمت معامله می شدند. به طورمثال وخارزم تقریبا درسطح ۴۰ درصد و فارس درسطح ۵۰ است و ارزش ذاتی سهم نه تنها حباب ندارند بلکه حباب منفی دارند و باید رشد کنند.

وطن خواه درمورد تزریق هزارمیلیاردتومان پول از صندوق توسعه ملی به بازار بورس و تاثیر آن، افزود: این اشتباهی است که به علت درست انتقال ندادن خبر رخ داده است. نکته این است یک هزارمیلیاردی که به بازار بورس تزریق شده است فقط درشرایط بحرانی می توان از آن استفاده کرد. این پول به بازار بورس تزریق شد، اما از آن استفاده ای نشد. این پول نزد سازمان می ماند و در اتفاقاتی که به صورت تصادفی، شرایط بحرانی به وجود می آورند مانند روزی که سردار سلیمانی شهید شد یا اتفاقاتی از این قبیل، از آن استفاده می شود.

او ادامه داد که اگر هم شرایط بحرانی پیش بیاید هزارمیلیادرتومان پولی برای بازار بورس ما نیست. در روزهای بسیاربد بازار روزانه ۷ الی ۸ هزارمیلیاردتومان چرخش مالی داریم و در روزهای خوب هم حجم معاملات به روزانه ۲۴ همت رسیده است. این پول حتی پاسخگوی یک روز بسیاری از سهم هایمان نخواهد بود.

تحلیلگر بازار بورس تاکید کرد: سهمی مانند شستا روزانه یک هزار و ۲.۵ هزار میلیارد تومان چرخش مالی دارد. بنابراین هزارمیلیارد صندوق توسعه تاثیری نخواهد داشت. مگر اینکه بخواهند درست از آن استفاده کنند که بازهم به تدابیر مدیران باز می گردد. به طور مثال می توانند این پول را برای برخی از سهم هایی که لیدر بازار هستند مانند خودرو، شستا، فولاد و ... که هم لیدرهای گروه و هم بازار هستند، صرف کنند و درست مدیریت کنند تا در بازار تاثیر بگذارند .

وطن خواه در انتها یادآور شد که متاسفانه بسیاری از سهم های ما رفتار گله ای دارند. به طورمثال اگر ایران‌خودرو مثبت شود سهم هایی که منفی بودند مثبت می شوند یا بالعکس. تاثیر ۱۰۰ درصدی ندارند اما اگر بررسی کنیم قطعا می بینیم که تاثیر به سزایی دارند.

منبع:سایت خبری بازار

۱۳۹۹/۹/۱۹

اخبار مرتبط