اختصاصی نما:

عمران خان؛ مصمم در اهداف با تغییر راهبرد

عکس خبري -عمران خان؛ مصمم در اهداف با تغيير راهبرد

با روی كارآمدن عمران خان و تغییر سیاست های پاكستان این كشور ازنقطه‌نظر مسائل منطقه‌ای بسیار دارای اهمیت شده است

شیما احمدی- به گزارش نما انتخابات اخیر پاکستان، دومین انتخابات مسالمت‌آمیز و بدون دخالت مستقیم ارتش را در این کشور بود و تحریک انصاف، به رهبری عمران خان با کسب اکثریت نسبی، پیروز انتخابات شد. با روی کارآمدن عمران خان و تغییر سیاست های پاکستان این کشور ازنقطه‌نظر مسائل منطقه‌ای بسیار دارای اهمیت شده است به عنوان مثال زمانی که پمپئو به ایران اتهام زد که کشورمان از القاعده حمایت می کند عمران خان به این اتهام واکنش نشان داد و گفت: «جهان اتهامات پمپئو علیه ایران را باور نمی‌کند. شاید او خود را برای انتخابات سال ۲۰۲۴ آماده می‌کند و به دنبال جلب حمایت لابی صهیونیسم است. هیچ کشوری مانند ایران در جایگاه مقاومت و ایستادن روی پاهای خود نیست به همین دلیل آمریکا بعد از سوریه و عراق درصدد ایجاد نابسمانی در ایران است».
با توجه به سال های نه چندان دور در می یابیم که پاکستان در سال های پیش به‌عنوان حیات خلوت آمریکا و عربستان شناخته می‌شد. و آموزش تروریست ها در این کشور انجام می شد
موقعیت جغرافیایی و وجود گرایش‌های تند افراطی در پاکستان همیشه باعث طمع ورزی و سوء استفاده ی آمریکایی ها از این کشور شده بود در این بین همراهی عربستان و استفاده از ظرفیت مدارس باعث شکل گیری در پاکستان شده که از نظر ایدئولوژیک در راستای منافع کشورهای غربی هستند.
پاکستان تا پیش از این همواره به عنوان یک بازوی سوم برای آمریکا عمل کرده است. نیرویی که آمریکا از آن برای مهار چین و روسیه و همچنین به عنوان یک نیروی تهدید کندده علیه کشورمان از آن بهره برده است.
با استفاده از این کشور دسترسی روسیه و چین را به آب‌های گرم و مناطق سوق‌الجیشی دریایی فراهم کرد و برای ایران هم یک تهدید تروریستی در کنار مرزهای شرقی از طریق تروریست‌های اجاره‌ای بود.
سیاست های فعلی عمران خان بیانگر وجود یک کشور مستقل در منطقه است او در سخنان و تغییر سیاست های خود به خوبی نشان داده که تمایلی به راهبرد آمریکا برای پاکستان به‌عنوان کشوری وابسته، ندارد و تمامی تلاش خود را به کار گرفته تا از پاکستان یک کشور مستقل قدرتمند، به دور از تاثیر پذیری از آمریکا و سایر کشورهای غربی بسازد


۱۳۹۹/۱۰/۲۹

اخبار مرتبط