علامت دلار به بورس می‌رسد؟

عکس خبري -علامت دلار به بورس مي‌رسد؟

امروز اولین آزمون جدی بورس دامنه نوسان جدید است برخی امیدوار هستند با اجرای این سیاست سیگنال ناظر مبنی بر این كه تمایلی به كاهش قیمت ها ندارد مورد قبول معامله گران قرار بگیرد.



به گزارش نما، شاخص بورس امروز در شرایطی معاملات را آغاز می کند که دانه نوسان نامتقارن شده است. کف منفی دو درصدی این امید را ایجاد کرده که از هیجان منفی بازار کاسته شود اما در مقابل تحلیل گران و حتی پژوهش های بورس که قبلا انجام شده نگران سرایت ریزش به روزها و هفته های بعد است.

تحلیل گران فنی نیز تصور می کنند هنوز روند میان‌مدت بازار نزولی است و شاخص برای صعود، باید با مقاومت‌های زیادی باید دست و پنجه نرم کند.

در این تحلیل هدف پرده اول از سناریوی ریزش قیمت‌ها محدوده یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد است که البته مناطق یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد و یک میلیون و ۱۳۰ هزار واحد به‌عنوان سطوح حمایتی می‌توانند مانع کامل شدن این پرده از کاهش قیمت‌ها شوند. در مقابل اگر خط روند نزولی کوتاه‌مدت شکسته شود و پس از آن محدوده یک میلیون و ۲۵۷ هزار واحد به سمت بالا شکسته شود، می‌توان از تشکیل الگوی کلاسیک کف دو قلو در شاخص کل مطمئن شد.

اما مسیر برای صعود شاخص در مرحله اول بسیار دشوار است چون محدوده میانگین متحرک ۱۲۰ روزه به‌عنوان مقاومت در این مسیر قرار دارد. در فاز دوم سناریوی افزایش قیمت‌ها، افراد ریسک‌پذیر و حتی بعضی از افراد با ریسک متعادل نیز وارد بازار خواهند شد. هدف این مرحله محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد است. در فاز بعدی افزایش شاخص به دنبال رسیدن به هدف قیمتی یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد است که البته مقاومت یک میلیون و ۳۶۵ هزار واحد می‌تواند از تکمیل این مرحله جلوگیری کند.

سیگنال دلار به بورس

البته برخی از معامله گران اعتقاد دارند بازار امروز تحت تاثیر نرخ دلار است. از نگاه آنان روند صعودی قیمت دلار کمک می کند سهام با پایه ارزی در بورس روز خوبی داشته باشد. با توجه به اینکه این سهم ها جزء بزرگان بورس هستند شاخص کل امروز می تواند مثبت باشد. برخی تحلیل گران فنی پتروشیمی ها، فولادی ها، کانه های فلزی و دارویی را جلو دار بورس در امروز معرفی کنند.این دیدگاه اما از سوی بسیاری از تحلیل گران با اگر و امار روبر است:

نخست: سیاست های اعمال شده در بهترین حالت از خروج با میزان ضرر کمتر حمایت می کند اما برای بازار نجات بخش نیست

دوم: در بازاری که هنوز ۱۴۰ درصد بالاتر از ابتدای سال قرار دارد تصور رشد واقع بینانه نیست و هر رشد دوپینگی از بین می رود از این رو صعود در پرتو اقدامات دستوری پایدار نیست.

سوم: بی توجه به اتفاقات جهان و صرف با تکیه بر نرخ ارز نمی توان امیدوار به بهبود وضعیت شرکت های صادراتی بود. برای نمونه در هفته‌های اخیر، دستورالعمل‌های متعددی هم از سوی شبکه بانکی و هم در قالب سیاست‌گذاری کلان اقتصادی در چین منتشر شده که بر اساس آن وام‌دهی به بخش ساخت و خرید مسکن و نیز سرمایه‌گذاری و خرید و فروش در این حیطه را محدود می‌کند این سیاست برای صادرکنندگان ایران در حوزه فولاد و صنایع مرتبط با ساختمان خبری خوبی نیست. بنابراین نمی توان بر پایه یک علامت در بورس پیش رفت بلکه بازار با افزایش تقارن اطلاعاتی ممکن است تصمیم جدیدی بگیرد.

منبع:اقتصادنیوز

۱۳۹۹/۱۱/۲۵

اخبار مرتبط