علی صوفی در گفتگو با نما:

اصلاح‌طلبان تجربه انتخابات 92 و 96 را تكرار نمی كنند/ بدون كاندیدای اصلاح‌طلب در انتخابات شركت نمی‎‌كنیم

عکس خبري - اصلاح‌طلبان تجربه انتخابات 92 و 96  را تکرار نمي کنند/  بدون کانديداي اصلاح‌طلب در انتخابات شرکت نمي‎‌کنيم

اصلاح طلبان دیگر بنا ندارند تجریه انتخابات 92 و 96 را تكرار كنند.

توضیحی درباره فرآیندی که منجر به شکل گیری نهاد اجماع ساز-جبهه اصلاح طلبان- در آستانه انتخابات 1400 شد می دهد و در عین حال نفوذ تکنوکرات ها در نهاد انتخاباتی جریان اصلاحات را رد می کند و می گوید: «رئیس نهاد اجماع ساز با رای اکثریت اعضاء و نه یک حزب سیاسی انتخاب می شود.»
از عدم ائتلاف اصلاح طلبان با حزب اعتدال و توسعه در انتخابات شوراهای شهر خبر می دهد و درباره احتمال حمایت اصلاح طلبان از«اسحاق جهانگیری» در انتخابات ریاست جمهوری نیز اعلام موضع می‌کند.
آنچه پیش رو دارید گفتگو با علی صوفی دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات است:


نهاد اجماع ساز در دوره جدید با نام«جبهه اصلاح طلبان» آغاز به کار کرد، پیش از این هم شورای سیاستگذاری تحت عنوان همین جبهه در وزارت کشور ثبت شد، یعنی نهاد اجماع سازهمان شورای عالی سیاستگذاری هست و فقط تغییر نام داده؟

در قانون، ائتلاف احزاب به نام جبهه و یا ائتلاف است و عنوان «شورا» پیش بینی نشده است از این رو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان به عنوان جبهه اصلاح طلبان ثبت شده است. شورایی نیز به نام شورای هماهنگی جبهه اصلاحات داشتیم که شامل احزاب بود و آن هم به عنوان جبهه هماهنگی اصلاحات ثبت شد اما این دو جبهه با هم یکی بود.



یعنی چی؟ بیشتر توضیح می دهید

شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان همان شورای هماهنگی جبهه اصلاح طبان بود به اضافه اشخاص حقیقی و احزاب به همین جهت وقتی قرار شد شورای عالی و شورای هماهنگی در وزارت کشور به عنوان جبهه ثبت شوند برای اعلام این دو جبهه باید تعدادی از احزاب امضاء می کردند،بعضی احزاب زیر فهرست هر دو جبهه را امضاء کردند و بعضی فقط زیر عنوان یک جبهه را امضاء زدند. سپس وزارت کشور از طریق کمیسیون ماده 10 احزاب ایراد گرفت و اعلام کرد: یک حزب همزمان نمی تواند در دو جبهه حضور داشته باشد، در اینجا هر دو جبهه به مشکل برخوردند. 


پس نهاد اجماع ساز یا همان جبهه اصلاح طلبان از نظر ساختاری همان شورای عالی سیاستگذاری است، فقط نام جبهه را انتخاب کرده اند

جبهه اصلاح طلبان ایران به این خاطر بود که این اشکال برطرف شود. بله- از نظر ساختاری همان شورای عالی سیاستگذاری است اما در اینجا همه احزاب فرم را امضاء کرده اند و از آن دو جبهه هم بیرون آمده اند بنابراین اشکال کمیسیون ماده 10 برطرف شد و همه احزاب در یک جبهه به نام جبهه «اصلاح طلبان ایران» متمرکز شدند.



رئیس نهاد اجماع ساز-جبهه اصلاح طلبان- چه زمانی مشخص می شود؟

اولین جلسه ای که تشکیل شود، هیئت رئیسه سنی تعیین می شود و به دنبال آن هیئت رئیسه دائمی انتخاب می شود. 



این سوال را از این جهت مطرح کردم که برخی می گویند حزب کارگزاران در این نهاد تاثیرگذار است و رئیس هم با نفوذ این حزب انتخاب می شود، آیا کارگزارانی ها در دوره ای که دیگر «عارف» در نهاد انتخاباتی اصلاح طلبان حضور ندارند،کارگردان صحنه خواهند بود؟

خیر- اصلا چنین چیزی نیست، به دلیل آنکه تمام اعضای هیئت رئیسه با رای این نهاد انتخاب می شود.



پس شما نفوذ حزب کارگزاران در نهاد انتخاباتی جریان اصلاح طلبان را رد می کنید؟

همان طور که گفتم اصلاح طلبان، هیئت رئیسه جبهه اصلاح طلبان ایران را انتخاب می کنند و رای اکثریت ملاک است نه یک حزب سیاسی

.


به خاطر اهمیت انتخابات ریاست جمهوری تاکنون همه کنش و واکنش ها پیرامون این انتخابات مطرح شده است و کمتر درباره انتخابات شوراها صحبت شده است، آیا جریان اصلاحات در این انتخابات حاضر می شود زیر چتر حزب اعتدال و توسعه قرار گیرد یا همچون انتخابات ریاست جمهوری استراتژی خود را«نه» به ائتلاف اعتدال گرایان می داند؟


جریان اصلاحات در انتخابات 98 راهبردی که انتخاب کرد این بود که فهرست انتخابات مجلس صرفا باید اصلاح طلب باشد و لاغیر از این رو تصمیم گرفتیم، اگر کاندیدای اصلاح طلب نداشته باشیم فهرستی ارائه ندهیم و همین راهبرد هم اتخاذ شد.



این راهبرد انتخابات مجلس یازدهم بود، آیا همین راهبرد هم برای انتخابات شوراها تکرار می کنید؟

اصلاح طلبان دیگر بنا ندارند تجریه انتخابات 92 و 96 را تکرار کنند.



گفته می شود جهانگیری تمایلی برای کاندیداتوری دارد؛ او هم معاون اول رئیس جمهور و هم یک چهره اصلاح طلب است و از آنجا که مردم از عملکرد دولت ناراضی هستند آیا اگر وی نامزد شود، اصلاح طلبان حاضر خواهند شد از جهانگیری حمایت کنند؟

ملاک اصلاح طلبان در تعیین کاندیداها، اشخاص نیستند بلکه ملاک رویکرد مردم است. یعنی اینکه مردم به چه کسی اقبال می کنند و به کدام اصلاح طلب اقبال بیشتر نشان خواهند داد و در نظر سنجی ها درصد بالاتری را به خود اختصاص می دهد.
پس اگر جهانگیری در نظرسنجی ها از درصد بالا برخوردار نباشد از او حمایت نمی کنید؟، تاکنون که براساس نتایج نظرسنجی ها، حلقه اصلی کابینه روحانی درصد بالایی به خود اختصاص نداده است
هرکس می خواهد باشد. البته شخصیت آن اصلاح طلب است که می تواند تاثیرگذار باشد و نظر مردم را جلب کند از این رو اصلاح طلبان در نهاد اجماع سازی که تشکیل داده اند با این ملاک، کاندیدای خود را انتخاب می کنند. مهم نیست چه کسی باشد، فقط اصلاح طلب باشد.

۱۳۹۹/۱۱/۲۶

اخبار مرتبط