اعتراف اصلاحات: با گفتن «تَكرار می‌كنم» به اصلاحات رأی نمی‌دهند

عکس خبري -اعتراف اصلاحات: با گفتن «تَکرار مي‌کنم» به اصلاحات رأي نمي‌دهند

مشكل مهم اصلاح‌طلبان، عدم توانایی در اقناع افكار عمومی یا حداقل اقشار طرفدار خود برای مشاركت انتخاباتی است.


به گزارش نما، نتایج برآمده از دولت موردحمایت اصلاح‌طلبان در هشت‌ساله گذشته باعث شده اصلاح‌طلبان به این نتیجه برسند که در بهترین حالت نیز نمی‌توانند با فرمول‌های 8 سال قبل برنده انتخابات باشند.

البته پیش‌ازاین سعید حجاریان از جبهه اصلاحات خواسته تا بگویند دولت روحانی؛ دولت اصلاح‌طلبان نیست! اما آش کارنامه دلار جهانگیری آن‌قدر شور است که یکی دیگر از اصلاح‌طلبان افراطی اعلام کند که پیروزی در انتخابات 1400 به این سادگی‌ها نیز نبوده و حتی با «تکرار می‌کنم» نیز مردم به اصلاح‌طلبان رأی نخواهند داد.

عباس عبدی در یادداشتی در روزنامه اعتماد با اشاره به مشکلات اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 نوشت: مشکل مهم دیگر اصلاح‌طلبان، عدم توانایی در اقناع افکار عمومی یا حداقل اقشار طرفدار خود برای مشارکت انتخاباتی است. البته این عدم رغبت ممکن است با بهبود شرایط انتخابات و حرکت به‌سوی انتخابات معنادار حل شود، ولی نباید تصور کرد که با گفتن «تکرار می‌کنم» مردم پای صندوق خواهند آمد. در سال 1396 و 1394 نیز تکرار می‌کنم نبود که مردم را پای صندوق آورد، بلکه این خواست عمومی بود که در تکرار می‌کنم تبلور یافت و حرکت را معنادار و با شتاب نمود!

این اظهارنظر اعترافی آشکار از سوی اصلاح‌طلبان در ناکارآمدی است! البته روزنامه شرق مدتی قبل در گزارشی نوشته بود که اگر فرمول قبلی و تکرار کردن‌ها جواب ندهد، باید انتخابات را روی دوقطبی سیاست خارجه جلو برد.

این روزنامه نزدیک به محافل اصلاح‌طلب نوشته بود که: دموکرات‌ها جنساً نرم‌تر از جمهوری‌خواهان هستند. روی‌کارآمدن دموکرات‌ها در آمریکا به‌احتمال بسیار زیاد فشار کنونی اقتصادی‌ای را که ترامپ بر ایران وارد کرده، تعدیل خواهد کرد. اگر با انتخاب بایدن فروش نفت ایران آغاز شود و به‌تدریج گسترش یابد، بحران اقتصادی کنونی ایران به‌تدریج فروکش خواهد کرد. با آزادی تدریجی صادرات کالاهای دیگر هم درآمد دولت و هم درآمد مردم افزایش خواهد یافت درواقع اگر با بایدن تعامل کنیم، فقر کاهش می‌یابد!

البته ترکیب اقتصادی دولت فعلی، دقیقاً نسخه تمام‌عیار عملکرد کارگزارانی و اصلاح‌طلبی است، مشخص نیست اصلاح‌طلبان قرار است با چه تدبیری دوباره وارد انتخابات شوند.

۱۳۹۹/۱۲/۵

اخبار مرتبط