شفافیت در دوره حناچی نبود

عکس خبري -شفافيت در دوره حناچي نبود

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینكه مدیران شهری سابق تلاش كردند كه افشاگری رسانه‌ها در زمینه‌ پول پاشی برای تبلیغ اقدامات نشده را از حیض انتفاع خارج كنند، گفت: شفافیت در دوره قبل خروجی ملموسی نداشت

به گزارش نما، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، در نطق پیش از دستور خود اظهارداشت: داغ شهادت سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی هرگز در دل و روان ما سرد نخواهد شد و قاتلان ناجوانمرد و تروریست او و همراهان‌اش را هرگز نخواهیم بخشید.

وی افزود: مردم سالاری دینی و حق تعیین سرنوشت مردم توسط خود، یکی از دستاوردهای ارزشمند و جاودانه انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران است که در مقیاس محلی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از مظاهر این دستاورد تلقی می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد:ما نماینده همه مردم تهران هستیم از نزدیک‌ترین آنها به ما تا دورترین‌شان یعنی حاشیه‌نشینان، آسیب‌دیدگان و توان‌یابان در مرکز و جنوب شهر چه آنان که رای داده چه آنان که رای نداده‌اند، همه ساکنین این شهر از جنوب تا شمال و شرق تا غرب آن از حق مساوی برخوردارند و ما نماینده و وکیل آنان هستیم، موظفیم به آنان پاسخ دهیم و چتر بی‌تبعیض خدمات مدیریت شهری را بر سر آنان بگسترانیم. شورای ششم در مقطعی حساس و سرنوشت‌ساز کار خود را آغاز کرده و با چالش‌ها و مشکلات فراوان به ارث رسیده‌ بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند.

امانی گفت:در حوزه‌ مالی و اقتصادی عدم توازن بین بدهی‌ها و مطالبات شهرداری، تامین منابع مورد نیاز اداره‌ شهر و تکمیل طرح‌های نیمه تمام را با مشکل مواجه کرده و در حالی که بدهی‌های شهرداری مدعیان زیادی دارد و برای وصول مطالبات مدیریت شهری ساز و کار تعریف شده و ضمانت‌ داری وجود ندارد.

وی بیان داشت: اعداد و ارقام بدهی‌ها و مطالبات هم طی ۴ سال گذشته مرتب دچار نوسان و دستخوش تغییر بوده است، این موضوع مهم‌ترین چالش پیش روی مدیریت شهری جدید است زیرا از یک سو حمایت دولت و پرداخت بدهی‌های انباشته به شهرداری چشم انداز روشنی ندارد و از سوی دیگر اخذ تسهیلات و اوراق مشارکت با توجه به تجارب گذشته با موانع زیادی مواجه است. جلب سرمایه‌گذاری داخلی و مشارکت بخش خصوصی هم در شهرداری تجربه موفقی نبوده و سرنوشت سازمان سرمایه‌گذاری و پروژه‌های زیادی که به علت اختلاف و مسایل حقوقی و نظارتی بلاتکلیف رها شده‌اند، گواه این مدعاست.

امانی گفت: افزایش عوارض یا مالیات‌های محلی ضمن نداشتن ضمانت اجراء و در شرایط معیشتی و اقتصادی فعلی مردم مورد قبول این دوره مدیریت شهری نخواهد بود.

این عضو شورای شهر تهران بیان داشت: سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران در بحرانی‌ترین شرایط حیات خود قرار دارد و عمر مفید ناوگان اتوبوسرانی و مترو رو به پایان است و طی چهار سال گذشته جز تعداد معدودی دستگاه اتوبوس، هیچ کمکی برای افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی انجام نشده بلکه تعداد اتوبوس‌ها و قطارهای مترو به صورت مستمر رو به کاهش و نقصان داشته، این در حالی است که ما در آستانه‌ مهرماه و شروع احتمالی سال تحصیلی جدید و افزایش فوق العاده‌ تقاضای سفر دورن شهری مواجه خواهیم بود.

وی افزود: به نظر می رسد باید مجموعه نظام به ویژه قوه‌ی مجریه و مقننه، خصوصا نمایندگان مردم تهران و بویژه ریاست محترم مجلس از جایگاه نمایندگی مردم تهران و هم ریاست قوه‌ مقننه و با توجه به تجربه موفق و ۱۲ ساله در اداره و توسعه تاریخی شهر تهران در این چالش به کمک مدیریت شهری بشتابند.

امانی گفت: ناپایداری و نا ایمن بودن شهر تهران و تاب‌آور نبودن در مقابل حوادث طبیعی و غیر طبیعی همچنان یکی از چالش‌های بزرگ شهر است، حادثه‌ی کلینیک سینا مهر در منطقه یک در دوره مدیریت شهری سابق نشان داد که ناایمنی مخصوص یک دوره مدیریت شهری و ساختمان پلاسکو نیست و تفاوتی ندارد که چه تفکر سیاسی شهر را اداره می کند، اگر ساختمان ها ایمن سازی نشوند، اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نشود و اگر تجهیزات و نیروی انسانی مهار و کنترل حوادث به موقع نباشد، علاج واقعه بعد از وقوع مصداق خواهد یافت.

وی گفت: یکی از وظایف جدی شورای ششم احیای مجدد و قانونی و هماهنگ با مراجع بالادستی این نهاد اجتماعی و مردمی است اکه البته باید بر اساس اعتقادات دینی و تاکیدات مقام معظم رهبری و با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یعنی مسجد محوری، جوان گرایی و فساد ستیزی که سه شاخصه اصلی حیات و دوره جدید این نهاد مردمی است، باشد.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگری که در سیاست گذاری شورای ششم باید مورد توجه قرار گیرد؛ شفافیت و پاسخگویی است؛ باید به مردم گزارش دهیم که برای افزایش کیفیت زندگی شهری آنان چه می کنیم، چه تصمیماتی می گیریم. ما وکیل مردم هستیم و قرار است از حق آنان دفاع کنیم و باید مرتب با موکلینی خود در ارتباط باشیم، جلسات شورا باید علنی باشد و اصحاب رسانه حضور داشته باشند و مردم را در جریان بحث ها و مسایل مورد گفتگو در شورا قرار دهند و بنا نیست تصمیمات اساسی مانند دوره‌ قبل در جلسات هم اندیشی اتخاذ شده و در جلسات علنی، نمایش و ادایی از دموکراسی و شفافیت در منظر و مقابل رسانه‌ها به اجرا گذاشته شود.

وی افزود: موضوع شفافیت که در دوره قبل راه اندازی شد اقدام قابل تقدیری است که هر چند خروجی ملموسی نداشت اما بنیان کار درست و ضروری گذاشته شد که باید در این دوره شورا توسعه و عمق یابد و خروجی قابل درکی برای همه مردم به ویژه کارشناسان و نخبگان حوزه مدیریت شهری تهران داشته باشد.

امانی خاطرنشان کرد: در اواخر دوره قبل مدیران شهری تلاش کردند که افشاگری رسانه‌ها در زمینه‌ پول پاشی برای تبلیغ اقدامات نشده را به سایت شفافیت منتصب کرده و آن را از حیض انتفاع خارج کنند، اکنون در آستانه‌ آغاز به کار دوره‌ی جدید مدیریت شهری با حضور شهردار تهران جناب آقای دکتر زاکانی که روح حاکم بر برنامه‌ ایشان شفاف‌سازی است، چنین خطری در این دوره امکان عملی نخواهد یافت.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۶/۱۶

اخبار مرتبط