عامل مهم سكته‌های قلبی و مغزی چیست؟

عکس خبري -عامل مهم سکته‌هاي قلبي و مغزي چيست؟

فوق تخصص خون و سرطان گفت: لخته شدن خون در عروق وریدی موجب آمبولی ریه می‌شود و لخته شدن خون در عروق شریانی سكته‌های مغزی و قلبی را به همراه دارد.


به گزارش نما، حسین کامران زاده فوق تخصص خون و سرطان درباره لخته شده خون و دلایل ایجاد آن در بدن گفت: لخته شدن خون می تواند در عروق شریانی یا وریدی اتفاق بیفتد اگر لخته شدن خون در عروق شریانی رخ دهد دو ارگان اصلی قلب و مغز مورد هدف قرار می گیرند که در نهایت این لخنه شدن موجب سکته‌های مغزی و قلبی می شود و در صورتیکه لخته شدن خون در عروق وریدی ایجاد شود موجب ترومبوز یا آمبولی ریه می شود اگرچه این لختگی می‌تواند در همه ارگان‌های بدن مثل ران یا ساق پا ایجاد شده و پس از حرکت به سمت ریه رفته و آمبولی ریه ایجاد کند.

وی افزود: افرادی معدود در جامعه وجود دارند به صورت مادرزادی ژن‌های معیوبی دارند که معمولا دچار لختگی خون می‌شوند اما موارد غیر ارثی مثل بیماری‌های زمینه ای (فشار خون و دیابت)، چاقی، بیماری‌های بدخیم، بی‌تحرکی در سفرهای طولانی‌مدت و بستری بودن در مدت طولانی می‌تواند لختگی خون را ایجاد نماید.

کامران زاده در خصوص ارتباط لختگی خون با تزریق واکسن کرونا گفت: توصیه علمی مبنی بر نقش واکسن در لختگی خون وجود ندارد و این اتفاق بسیار نادر است. در راستای این اتفاق، در تعدادی از کشورها مطالعاتی انجام شد و رده بندی سنی برای تزریق برخی واکسن ها صورت گرفت. ولی اینکه به دلیل ترس از لختگی خون و ترومبوز واکسن نزنیم توصیه ای برای آن وجود ندارد و بررسی قبل از تزریق هم از نظر علمی نیاز نیست مگر افرادی که از نظر ارثی مشکل داشته باشند که باید پیش از تزریق با پزشک خود مشورت کنند.

این فوق تخصص خون و سرطان در پاسخ به اینکه آیا درصد احتمال لختگی خون با کووید ۱۹ بالا می رود گفت: این بیماری در ایجاد عوارض لختگی خون در عروق خطرناک تر از واکسن است. پزشکان برای افرادی که بواسطه ابتلاء به کووید ۱۹ بستری می‌شوند داروهای پیشگیرانه ای تجویز می کنند که خطر آمبولی را کاهش دهد. پزشکان ما تمامی دستورالعمل‌های سازمان‌های بین المللی و وزارت بهداشت را رعایت می‌کنند تا از لختگی خون ناشی از کرونا جلوگیری کنند و برای بیماران بستری معمولا از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می شود.

کامران زاده در خصوص رابطه لخته خون و سکته مغزی گفت: سکته مغزی ناشی از لخته شدن خون در عروق مغز است که عوارض وخیمی را در پی دارد. از مهمترین عوامل ایجاد سکته مغزی می توان به بیماری‌های دیابت، فشار خون، چاقی، کلسترول بالا و ورزش نکردن و رژیم غذایی نامناسب اشاره کرد.

وی افزود: تاری دید، سردرد خفیف ، لکنت زبان و فلج قسمتی از بدن از علائم سکته مغزی است. به محض مشاهده این علائم باید به سرعت به مراکز پزشکی مراجعه کرد.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۸/۱۹

اخبار مرتبط