نقدی بر پخش سریال «بازی مركب»

عکس خبري -نقدي بر پخش سريال «بازي مرکب»

پخش سریال بازی مركب پایان یافته، اما همچنان سخن در باره آن بسیار است.


به گزاش نما، «محمد صفری»، روزنامه نگار در یادداشتی نوشت:

قرار نیست در اینجا درباره ساختار فرمی سریال سخن بگوییم، این مباحث در جای خود بحث و تبادل نظر شده و هر یک از منتقدین درباره این بخش سخن گفته اند.

مسئله اصلی در ساخت این سریال مباحث دیگری است که سعی خواهد شد در اینجا به آن‌ها اشاره شود.

کره جنوبی از نظر اقتصادی و صنعتی اکنون با پیشرفت‌هایی که داشته در شرایط اقتصادی مطلوبی قرار دارد.

به واقع کره جنوبی جزو کشورهای صعتی و پیشرفته دنیا است که با تولیدات خود توانسته به ژاپن طعنه بزند.

اما کشورهای پیشرفته از ناهنجاری‌های اجتماعی مبرا هستند؟

سریال بازی مرکب علاوه بر آن که سعی دارد خشونت را نه تنها ترویج بلکه نهادینه کند و آن را به یک هنجار تبدیل کند تا در ذهن افکار عمومی عادی جلوه کند بلکه جایگاه انسان را فروبپاشد.

در واقع کشتن، جنایت و آزارهای سنگین روحی روانی در سریال بازی مرکب بازتاب دهنده شرایط جامعه‌ای است که به آن دچار است.

سازندگان سریال تراوشات ذهنی خود را بر اساس باور به آن بیرون ریخته اند و سعی دارند افکار عمومی را نیز تحت تأثیر تفکرات خود قرار دهند و بگویند جایی برای فرودستان در روی زمین وجود ندارد و حتی این قشر مفلوک باید ابزار سرگرمی سرمایه داران شوند.

سریال فارغ از یک اثر سینمایی و تلویزیونی یک بسته محتوایی است که شرایط زیست انسان‌ها در جوامع سرمایه داری را نشان می‌دهد که تا چه اندازه فرو ریخته و تبدیل به آن شده است که کشتن و قتل عام انسان و انسانیت عادی گشته و به یک بازی تبدیل شده است.

فرهنگی که در این سریال تبلیغ و ترویج می‌شور، خشونت است، خشونتی از جنس نظام سرمایه داری که اجازه می‌دهد انسان‌ها بازیچه دست مطامع و سرگرمی نظام سرمایه داری شوند.

در کنار این مباحث، شرایط و اوضاع اجتماعی درون کره جنوبی نیز به تصویر کشیده شده است.

فقر، بیکاری، تبعیض، جرم و جنایت سیستماتیک و بسیاری ناهنجاری‌های اجتماعی دیگر که همگی بازگو کننده شرایط درونی این کشور است.

همه آنچه که در سریال بازی مرکب دیده می‌شود، با تصوراتی که از این کشور در اذهان وجود دارد، بسیار تفاوت می‌کند.

افکار عمومی داخلی بر این تصور بوده و هستند که جامعه کره جنوبی، یک جامعه مترقی با فرهنگ و شرایط اجتماعی مطلوب است که در این سریال برعکس آن به نمایش در آمده و واقیعت را به تصویر کشیده است.

جوامعی همچون که جنوبی و بهتر بگوییم، جوامعی با نظام سرمایه داری همین است که در سریال بازی مرکب به تصویر کشیده شده و به طور گسترده در سطح دنیا منتشر و بازتاب داشته که در ایران نیز بی تأثیر نبوده است.

خانواده‌ها باید از نظر تأثیرات روحی روانی سریال بازی مرکب، مراقب اعضای خود به ویژه جوانان و نوجوانان باشند چرا که این محتوای کاملا سیاه و مخرب بر روی ذهن و روح هر آدمی می‌تواند تأثیر منفی خود را بگذارد بدون آن که متوجه شود.

کره جنوبی تا پیش از این سعی داشت با سریال‌های افسانه‌ای خود بر افکار عمومی جهان تأثیر بگذارد و اکنون با ساخت سریال هایی، چون بازی مرکب، چه پیامی را می‌خواهد برساند جز آنکه عاقبت کشوری، چون کره جنوبی آیا جز آنچه که در این سریال به تصویر کشیده شده خواهد بود؟

آمار خودکشی، جرم و جنایت در این کشور بسیار بالا است و این سریال از این منظر که توانسته آن را به تصویر بکشد موفق بوده است؛ و اما، به این نکته نیز باید اشاره شود که آیا کشوری، چون ایران نیز فاصله طبقاتی به شدت عمیقی که در کره جنوبی وجود دارد که در فیلم به تصویر کشیده شده، دچار است یا دچار خواهد شد؟

فاصله طبقاتی در هر جامعه‌ای باعث افول و نابودی آن خواهد شد.

۱۴۰۰/۸/۲۲

اخبار مرتبط