نایب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

جامعه به یك تشكل فراگیر سیاسی نیازمند است

عکس خبري -جامعه به يک تشکل فراگير سياسي نيازمند است

عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ما به یك تشكل فراگیر سیاسی نیاز داریم البته ابتدا باید روی مدل فعالیت احزاب كار كنیم.


غلامرضا منتظری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی نما، با اشاره به راهکارهای حمایت قانونی از احزاب کشور گفت: احزاب می‌توانند در مسائل سیاسی و اجتماعی نقش‌آفرینی زیادی داشته باشند، مشروط بر اینکه به معنای واقعی شکل بگیرند.

وی تاکید کرد: به نظر بنده تجربیات ناکام گذشته یکی از دلایلی است که باعث شده تا رغبتی برای احزاب و تشکیل حزب دیده نشود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما وقتی به تجربیات ۴۰ سال گذشته نگاه می کنیم، می بینیم که تنها حزب جمهوری اسلامی بوده که توانسته جایی برای خود باز کند و تشکیلات نسبتا موفقی داشته است اما بعد از آن دیگر حزب به معنای واقعی کمتر دیدیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هم احزاب به طور فراوان در جامعه وجود دارند، بیان داشت: این احزاب با عناوین مختلف تشکیل شده و بیشتر موسمی فعالیت می کنند و این مسئله به هیچ وجه خوب نیست.

منتظری تاکید کرد: ما باید با استفاده از تجربیات موفق جهانی تشکیل حزب را مد نظر قرار دهیم تا این احزاب بتوانند در موازنه قدرت تاثیر گذار باشند اما احزابی که در حال حاضر در کشور وجود دارند بعضاً اسمی هستند و وقتی ما به سراغ آنها می‌رویم تا در عمل ببینیم چقدر نقش‌آفرین هستند، می بینیم که خیلی قابل دفاع نیستند و پرچم این احزاب هر از گاهی به اهتزاز درمی آید و بعد نیمه افراشته می شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما بدین شکل هیچ وقت درباره نحوه فعالیت احزاب نتیجه نمی‌گیریم ، بیان داشت: با این حال بنده معتقدم ما به یک تشکل فراگیر سیاسی نیاز داریم البته ابتدا باید روی مدل فعالیت احزاب کار کنیم.

وی تاکید کرد:وقتی ما با دوستانمان در مجلس گفتگوهایی داریم می بینیم که این تمایل و رغبت برای تشکیل حزب فراگیر وجود دارد لذا کمیسیون‌هایی همانند کمیسیون اجتماعی و شوراها می‌توانند به این موضوع بپردازند بنابراین اگر ما بتوانیم یک مدل موفقی از حزب ارائه دهیم و مردم کارنامه آن را مشاهده کنند و بر ذائقه آنها بنشیند آن وقت است که می‌توان از حزب گرایی دفاع کرد اما در حال حاضر این مسئله کار سختی به نظر می رسد.

وی با بیان اینکه ما باید پیش از هر کاری از مدل ارائه شده فعالیت احزاب رونمایی کنیم، بیان داشت :باید درباره چارچوب و کارکردهای احزاب مواردی مطرح شود و تشکل ها نباید به سرعت اعلام موجودیت کنند لذا به نظر بنده باید ابتدا فعالیتشان را در بوته نقد و آزمایش قرار دهند تا دیدگاه صاحب نظران را در این زمینه بشنود.

منتظری با بیان اینکه تشکل ها باید از تجارب تلخ و شیرین گذشته برای طراحی مدل حزب به درستی استفاده کنند، بیان داشت: این مسئله باعث می‌شود تا اگر حزبی اعلام موجودیت می‌کند با استقبال بیشتری روبه‌رو شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به نقش تحزب گرایی در تقویت گام دوم انقلاب اسلامی اظهار داشت: اگر تشکلی واقعی آن هم بر مدار آرمان ها و اندیشه‌های امام و مقام معظم رهبری شکل بگیرد قطع به یقین یکی از نتایج مهم این مسئله انسجام خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما نیاز به یک انسجام ملی داریم تاکید کرد: از این رو ما باید بتوانیم پیرو این انسجام ملی در عرصه های مورد نیاز، حضوری کاملا معنادار داشته باشیم.

منتظری با بیان اینکه یکی از مزایای تحزب گرایی قدرت چانه زنی درمسائل اجتماعی است، بیان داشت: وقتی یک حزب مقتدری شکل بگیرد و زیرساخت‌های آن درست باشد حتما جلوی خیلی از آسیب‌های اجتماعی گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: ما معمولاً در انتخابات هزینه‌های متعددی را پرداخت می‌کنیم ولی اگر یک حزب مقتدر شکل بگیرد حتما شایسته‌سالاری معنا پیدا می کند چون مشاهده می شود که مثلا ۱۰۰ نخبه مهر تاییدی بر یک فرد زده اند که وارد مجلس و یا ریاست جمهوری شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: حتماً تحزب گرایی می تواند سرمایه اجتماعی ما را افزایش داده و در پیشبرد گام دوم انقلاب موثر باشد.

۱۴۰۰/۹/۱۷

اخبار مرتبط