وقتی ارز گران شد و جان مردم ارزان!

عکس خبري -وقتي ارز گران شد و جان مردم ارزان!

بیماران با گرانی و كمبود دارو چه باید بكنند؟

به گزارش نما به نقل از پارسینه: از همان زمان که قیمت ارز رو به گرانی گذاشت قیمت جان آدم ها ارزان شد چرا که افزایش نرخ ارز افزایش نرخ دارو، کمبود دارو و در نتیجه گران شدن خدمات درمانی را در پی داشت.

حالا اما بعد از انتخابات ارز ارزان شد اما قیمت جان مردم همچنان روندن نزولی طی می کند تا با افزایش دوباره قیمت دارو خطر مرگ و آسیب های جدی همچنان مردم کشر را تهدید کند چرا که بسیاری توان پرداخت هزینه های بالای دارو و درمان را ندارند.

همین چندروز پیش بود که معاون امور دارویی سازمان غذا و دارو از اتمام قیمت‌گذاری داروهای داخلی و وارداتی خبر داد و گفت: داروهای تولید داخل به‌طور متوسط ۴۰درصد و داروهای وارداتی به‌طور متوسط حدود ۹۰درصد گران شدند.



این اظهارنظر در حالی است که هفته پیش وزیر بهداشت و درمان از حل مشکل دارویی در کشور و عدم افزایش قیمت دارو خبر داده بود.

بر اساس اخبار رسیده ، علاوه‌ بر داروهای مخصوص بیماران خاص، هم‌اکنون تجهیزات‌پزشکی و تعداد زیادی از اقلام دارویی عمومی در کشور نیز دچار کمبود محسوسی شده اند.

منتقدان دلیل این افزایش قیمت و کمبود دارو در کشور را سیاست‌های غلط وزارت بهداشت و بی‌توجهی دولت به اختصاص ارز برای واردات دارو می‌دانند.

موج اول افزایش قیمت دارواما اردیبهشت سال گذشته همزمان با افزایش نرخ تورم صورت گرفت. پس از آن در دو مقطع دیگر افزایش نرخ ارز موجب گرانی دارو شد.

بعد‌ها عدم اختصاص ارز مرجع به دارو باعث افزایش قیمت دارو در کشور شد و حالا حذف رسمی ارز مرجع برای واردات، زمینه افزایش دارو برای پنجمین‌بار طی یک سال اخیر را ایجاد کرده است.

افزایش مجدد قیمت دارو طی یک‌سال اخیر با واکنش نمایندگان مجلس نیز همراه شده است ، به‌طوری‌که احمد آریایی‌نژاد، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در این‌باره گفته: حدود دو هفته پیش وزارت بهداشت اعلام کرد در آینده دارو گران می‌شود اما با ارزان شدن ارز، توقع نداشتیم به یک‌باره این همه افزایش قیمت داشته باشیم. به نظر می‌رسد با وجود تغییراتی که در بازار ارز به‌وجود آمده تولیدکنندگان و واردکنندگان تمایلی به ارزان شدن دارو ندارند.

او با تاکید بر اینکه بعد از تعطیلات تابستانی مجلس، قطعا از وزیر برای پاسخگویی دعوت می‌کنیم، اضافه کرده: ما این موضوع را در مجلس بررسی کردیم. وزیر اعلام کرد که داروهای مورد نیاز را ترخیص می‌کند و داروهای زیبایی و بدنسازی یا داروهایی که در داخل مشابه دارند باقی می‌ماند.

بنابراین دارویی نیست که بخواهد در کاهش قیمت تاثیر بگذارد. البته باید فرهنگ استفاده از داروی داخلی را در میان مردم جا انداخت. الان مردم ما حاضرند داروی خارجی گران بخرند اما داروی تولید کشورمان را مصرف نکنند.

این سخنان اما ر حالی است که بعد از گذشت چند ماه از گراني بي‌رويه دارو سرانجام تصميم به واريز يارانه دارو به حساب خانواده‌ها گرفته شد. خبري كه در اواخر خرداد سال‌جاري اعلام شد اما هنوز اجرایی نشده است.

هر چند که از نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی ، اختصاص یارانه برای دارو چاره کار نیست و واردات دارو با ارز مرجع بهترين شيوه مديريت زمان در تامين داروي بيماران است و با توجه به اهميت زمان در درمان، واريز يارانه دارو به حساب بيماران، اتلاف وقت بوده و سلامت بيمار را به مخاطره مي‌اندازد اما در هر حال شاید اجرایی شدناین طرح بتواند باری از روی دوش بیماران خاص و محتاجان به دارو بردارد.

باید منتظر استقرار دولت یازدهم ماند و دید در نهایت مشکلات دارویی کشور چگونه حل می شوند؟

۱۳۹۲/۴/۱۱

اخبار مرتبط