دولت به جای فرار به جلو پاسخ‌گوی اشتباهاتش باشد

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با صدور بیانیه‌ای تاكید كرد: دولت به جای فرار به جلو پاسخ‌گوی عملكرد فرهنگی خویش و اصلاح و تجدیدنظر در كوتاهی‌ها و اشتباهات خود باشد.

به گزارش نما ، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با صدور بیانیه‌ای در خصوص سخنان اخیر رئیس‌جمهور واکنش نشان داد.
متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:
در دیدار اخیر مقام معظم رهبری با اعضای مجلس خبرگان ایشان با ابراز نگرانی صریح و شفاف به اوضاع فرهنگی جامعه پرداختند.
این موضع‌گیری رهبری در حالی است که مراجع عظام تقلید، علما، نخبگان، دانشگاهیان هم از شرایط فرهنگی حاکم بر کشور نیز بارها گلایه کرده‌اند.
مقام معظم رهبری صراحتا فرمودند:‌"مسئولان فرهنگى توجه داشته باشند که چه می‌کنند. با مسائل فرهنگى شوخى نمی‌شود کرد، بی‌ملاحظگى نمی‌شود کرد."
حال جناب آقای رئیس‌جمهور در جمع اهالی رسانه ضمن واکنش غیرمستقیم به بیانات رهبر معظم انقلاب اقدام به فرافکنی کرده و بخش اعظم مسئولیت در حوزه فرهنگ را خارج از اختیارات دولت عنوان کردند که جا دارد مسائلی را، به دولت یادآوری کنیم.
اولا: رئیس‌جمهور رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است و عمده تصمیم‌سازی‌ها تحت نظر این شورا تبیین و بعضی مواقع حتی تصمیم گرفته می‌شود.
ثانیا: کمیسیون فرهنگی دولت متشکل از دستگاه‌های فرهنگی دولت، تحت مدیریت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که همه دستگاه‌های فرهنگی دولت از جمله وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، کتابخانه ملی ایران، وزارت ورزش و جوانان هستند و بسیاری از هماهنگی‌ها و هم فکری‌های فرهنگی در این کمیسیون گرفته می‌شود.
ثالثا: وزارت فرهنگ و ارشاد براساس ضوابط، قوانین شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بالاترین نهاد سیاست‌گذاری و فرهنگی در کشور است و اختیارات گسترده وزارت ارشاد در اعطای مجوز در حوزه فرهنگ، حمایت و نظارت در اختیارات هیچ یک از دستگاه‌های فرهنگی دیگر در کشور نیست و کیست که نداند سیاست گذاری‌های فرهنگی در حوزه اختیارات این وزارتخانه است.
گستره اختیارات وزارت ارشاد در حوزه‌های سینما،کتاب، نشریات، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی، انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای، کانون‌های فرهنگی مساجد کتابخانه‌های عمومی، رسانه‌های دیجیتال و مجازی، موسسات فرهنگی هنری فراتر از تمامی دستگاه‌های فرهنگی کشور است.
امروز علمای دینی و حوزه‌های علمیه و هر نهاد دیگر در کشور بخواهد تولید محصول فرهنگی (کتاب، نشریه و...) کند نیازمند اخذ مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد است.
این در حالی است که بودجه فرهنگی 400 میلیارد تومانی وزارت ارشاد، 90 میلیارد تومان آن در حوزه کتاب، 80میلیارد تومان آن در حوزه سینما، 60 میلیارد تومان آن در حوزه مطبوعات، 50 میلیارد تومان آن در حوزه تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی، 30 میلیارد تومان آن در حوزه رسانه‌ای و دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای، 20 میلیارد تومان در حوزه قرآن، 20 میلیارد تومان در حوزه کانون مساجد، 40 میلیارد تومان آن در حوزه کمک به موسسات فرهنگی و هنری هزینه می‌شود فراتر از اعتبارات فرهنگی همه دستگاه‌های دیگر است که مسئولان وزارت ارشاد آزادانه و بر اساس سیستم خود می‌‌توانند هزینه کنند.
این برای ما فرزندان انقلاب جای تاسف و تالم دارد که رئیس‌جمهور محترم علاوه بر فرافکنی نه تنها پاسخ مناسبی به نگرانی‌های به حق مقام معظم رهبری ندادند بلکه از فضای هرج و مرج و ناکارآمد و بدون فکر از برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با فرار به جلو دفاع کردند.
لازم به ذکر است عدم نظارت موثر بر فعالیت‌های هنری و صدور مجوزهای بدون ارزیابی در حوزه موسیقی، تئاتر و سینما و مطبوعات از جمله اتفاقات رخ داده اخیر است که همه در حوزه اختیارات فرهنگی دولت است که موجب تالم ملت شریف ایران و رهبری شده‌است و جا دارد دولت به جای فرار به جلو پاسخ‌گوی عملکرد فرهنگی خویش و اصلاح و تجدیدنظر در کوتاهی‌ها و اشتباهات خود باشد.

۱۳۹۲/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط