از پوكی استخوان جلوگیری كنیم؟

پوكی استخوان عارضه ای است كه با بالا رفتن سن به وجود می آید، در نتیجه از استحكام بافت و املاح استخوانی كم شده و از مقاومت آن كاسته می شود و در نتیجه استخوان ها شكننده شده و احتمال شكستگی با ضربات كوچك افزایش می یابد.

به گزارش نماپوکی استخوان عارضه ای است که با بالا رفتن سن به وجود می آید، در نتیجه از استحکام بافت و املاح استخوانی کم شده و از مقاومت آن کاسته می شود و در نتیجه استخوان ها شکننده شده و احتمال شکستگی با ضربات کوچک افزایش می یابد. این شکستگی ها به طور عمده در نواحی مختلف مانند: لگن، استخوان ران، مهره های ستون فقرات و استخوان های مچ دست دیده میشود.

به طور تقریبی و با احتمال زیاد همه افراد در معرض پدیده ناخوشایند پوکی استخوان قرار دارند. عارضه پوکی استخوان در نزد خانم ها بعد از سن یائسگی (به علت توقف ترشح هورمون های زنانه و نقش مهم این هورمون ها در استحکام استخوان ها) بسیار شایع و زنان، بیش از مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند، به ویژه اگر یائسگی زودرس در خانم ها ایجاد شده باشد. تحرک بدنی و ورزش، باعث استحکام استخوان ها در هر سنی می شود. عدم تحرک و استراحت زیاد باعث تحلیل و پوکی سریع استخوان ها می شود و شکستگی استخوانی را بیشتر می کند. تغذیه، نقش مهمی در پوکی استخوان دارد. افرادی که کلسیم کافی در رژیم غذایی آنها وجود ندارد و یا ویتامین D کافی دریافت نمی کنند، در معرض ابتلا بیشتری هستند. استفاده طولانی مدت از داروهای کورتونی نیز می تواند باعث پوکی استخوان شود.

آیا پوکی استخوان علامتی دارد؟

متاسفانه باید گفت پوکی استخوان قبل از بروز عوارض آن علامتی ندارد. علائم هنگامی ایجاد می شود که شکستگی اتفاق افتاده باشد. درد ناگهانی و شدید درستون فقرات، می تواند از علائم شکستگی های ستون فقرات باشد. بهترین روش برای تشخیص پوکی استخوان، سنجش تراکم استخوان یا دانسیتومتری است. آزمایش سنجش تراکم استخوانی بدون درد است و تنها چند دقیقه طول می کشد، این سنجش، پزشک را قادر می سازد تا شدت پوکی استخوان را اندازه گیری کرده و در نتیجه استحکام استخوان را بسنجد.

امروزه بهترین روش پیشگیری از پوکی استخوان و عوارض آن، رعایت رژیم غذایی مناسب، فعالیت ورزشی مناسب و ارزیابی های لازم برای تعیین میزان تراکم استخوانی است.

نقش کلسیم و ویتامین د در پوکی استخوان

کلسیم یکی از اجزای سازنده استخوان است و غذای روزانه هر فرد بالغ، باید حداقل حاوی 1000 تا1200 میلی گرم کلسیم باشد. البته این مقدار در زنان باردار، شیرده، یائسه، افراد مسن و بچه ها بیشتر است و بین1500تا2000 میلی گرم است. فرآورده های لبنی مانند شیر، ماست، کشک، قره قوروت و پنیر از منابع مهم و بسیار خوب کلسیم هستند. سایر منابع حاوی کلسیم عبارتند از: سبزیجات برگ سبز، کلم پیچ، شلغم، هویج، پرتقال، انگور، و.....

پوکی استخوان یکی از مهمترین عوارض کاهش مصرف کلسیم است و در صورت همراهی با عواملی مانند:کمبود ویتامینC، کمبود ویتامینD، درمان با داروهای کورتونی، بی حرکتی و... برشدت آن افزوده می شود.

مهمترین و موثرترین کارکرد ویتامین- د حفظ کلسیم بدن است. ویتامین د سبب جذب کلسیم از روده و باز جذب مجدد آن توسط کلیه ها می شود. نقش ویتامین- د در حفظ استحکام استخوان ها، بهبود جذب کلسیم، و کاهش شکستگی در سنین پیری به خصوص در دوران یائسگی، به اثبات رسیده است. ویتامین D مورد نیاز بدن از دو منبع تامین می‌شود، منبع غذایی و تابش آفتاب به پوست.
امروزه یکی از روش های موثر در جهت پیشگیری از پوکی استخوان استفاده از مکمل های حاوی کلسیم و ویتامینD است، که از روش های قابل دسترس، کم هزینه و قابل استفاده برای عموم است.

محصول کلترکس هلث برست یک مکمل غذایی حاوی 500 میلی گرم کلسیم و 200 واحد ویتامین D از نوع D3 (فرم فعال آن) است که در جلوگیری از بروز پوکی استخوان، خصوصاً در سالمندان و خانم های یائسه نقش بسزایی دارد. این محصول در بسته های100 عددی تهیه شده است و روزانه یک تا 2 عدد از ان توصیه می شود.

۱۳۹۳/۶/۳

اخبار مرتبط