نسخه چاپی

اولین سخنرانی اوباما پس از شكست در انتخابات كنگره

رئیس جمهور آمریكا در ادامه نشست خبری خود در كنگره آمریكا اذعان كرد حضور نیافتن دو سوم حائزین شرایط رای دادن در انتخابات اخیر نشانه ای از سرخوردگی و ناامیدی آنان است.

به گزارش نما به نقل از واحد مرکزی خبر باراک اوباما گفت با وجود برخی از پیش بینی های قبلی، حتی با وجود اینکه ما شمار بیشتری از افراد را وارد فهرست بیمه درمانی کردیم و به افراد بیشتری امنیت بیمه درمانی ارائه کردیم ولی تورم بیمه درمانی هر سال از زمان تصویب این قانون کاهش یافت و اکنون کمترین افزایش را در هزینه درمانی در پانزده سال اخیر داشتیم که باعث صرفه جویی صد و هشتاد میلیارد دلاری در هزینه های کلی برای دولت فدرال شده است. از این رو، ما برای کاری که انجام گرفته است بسیار خرسندیم ولی شکی نیست که هنوز حوزه هایی هستند که می توان در آنها نیز پیشرفت هایی داشت و دشواری هایی نیز در این خصوص وجود دارد.
وی درباره تهدید جمهوری خواهان در خصوص هر گونه دستور رئیس جمهوری درباره قانون مهاجرتی گفت من درباره اینکه جان بینر واقعا می خواهد کاری در این خصوص انجام بدهد تردیدی ندارم و برای همین هم هر گونه اقدام در این خصوص را تا یک سال به تعویق انداختم تا وی فضا و زمان لازم را برای انجام کارهایی که می تواند انجام بدهد، داشته باشد ولی از همان ابتدا عده ای نیز بودند که با اصل این مساله مخالف بودند و هر گونه رای گیری در سنا را بر سر طرح دو حزبی که در مجلس نمایندگان ارائه شده بود، مسدود کردند. این را نیز گفته بودم که اگر این کنگره نتواند کاری از پیش ببرد، من از اختیارات خود استفاده می کنم و این را نیز درک می کردم که هر قانونی که آنان تصویب کنند، مکمل اقدامی خواهد بود که من صورت داده ام.

وی افزود این را نیز اضافه کنم که اگر در واقع تمایلی عمده از سوی جمهوری خواهان وجود داشته باشد که به نظام ناکارآمد مهاجرتی رسیدگی شود، آنان هرگونه فرصت لازم برای این کار را دارند. دستور اجرایی من نه فقط جلوی آنان را از تصویب چنین قانونی نمی گیرد بلکه باید آنان را به انجام کاری در این خصوص وادارد. از این رو من آماده هستم در هر گام از این مسیر با آنان تعامل کنم ولی اگر چنین اقدامی صورت گرفته بود، اکنون شمار مهاجران غیر قانونی خیلی کمتری را در مقایسه با پنج، ده یا بیست سال گذشته شاهد بودیم. از دیگر سو، ما با نظامی در مهاجرت روبرو هستیم که به سود اقتصادمان کار نمی کند.

رئیس جمهور آمریکا درباره سوال خبرنگاری که گفته بود نتایج انتخابات اخیر را می توان یک همه پرسی در مسائلی مانند پیشنهادهای مهاجرتی وی دانست گفت همانطور که گفتم، من نمی خواهم نتایج انتخابات را بررسی کنم ولی به عنوان رئیس جمهور، من موظف هستم کاری که بیشترین سود را برای کشور دارد پیش ببرم و اینجا نیز فرصتی بود تا از قدرت اجرایی خود استفاده کنم و این را نیز درک می کردم که این کار قرار نیست مشکل را حل کند و خیلی بهتر است که ما با تصویب قانونی جامع، این کار را انجام بدهیم. ولی مشکل اینجا بود که جمهوری خواهان خواهان همکاری نبودند.

وی درباره دو سال باقیمانده از ریاست جمهوری خود گفت در دو سالی که گذشت، من همه تلاش خود را کردم که آمریکا از امنیت و رفاه بیشتری برخوردار باشد و از قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی خود برای نفوذ مثبت و بهبود وضع جهان و تبدیل آن به جایی بهتر برای زندگی کردن استفاده کنم همانطور که در تازه ترین نمونه آن یعنی در غرب آفریقا نیز شاهد چنین چیزی هستیم. در دو سالی هم که باقی مانده است، این اطمینان را به مردم آمریکا می دهم که به صورت تمام وقت، به دنبال راه ها و انجام کارهایی خواهم بود که باعث شود وضع زندگی آنان بهتر شود. وقتی به گذشته نگاه می کنم می بینم که اکنون افراد بیشتری مشغول کار هستند، بانکها بهتر فعالیت می کنند، جوانان بیشتری به دانشگاه می روند، بازار مسکن بهتر شده، نظام مالی ثبات یافته است و کودکان از آموزش بهتری برخوردار هستند.

وی گفت البته اینها هیچکدام برای من راضی کننده نیستند وقتی می بینم فردی به دنبال کار می گردد و کاری پیدا نمی کند یا فردی نامه می نویسد و می گوید شصت هزار دلار بدهی دارد و نمی داند چه کند. قطعا مردم آمریکا نیز راضی نیستند و من همه تلاش خود را برای خدمت به آنان به کار می گیرم.
رئیس جمهور آمریکا درباره نتایج انتخابات گفت بخشی از مساله این است که دو سوم کسانی که حائز شرایط رای دادن بودند، رای ندادند و یکی از چیزهایی که من در دو هزار و هشت و دو هزار و دوازده به آن افتخار داشتم این بود که توانستیم مردمی را به پای صندوق های رای بکشانیم که پیشتر رای نداده بودند و این نیز بخشی از وعده بود؛ اینکه اگر شما وارد عمل شوید و از حق شهروندی خود دفاع کنید، اوضاع تغییر می یابد ولی حفظ این حس در طول زمان دشوار است بخصوص وقتی که به واشنگتن نگاه می شود و این دیدگاه ایجاد می شود که هیچ تغییری ایجاد نمی شود و فقط خبرهای بد به صورت مداوم به گوش می رسد. برای همین می توان درک کرد که چرا مردم ناامید و سرخورده می شوند. با این حال وظیفه من این است که این مشکل را رفع کنم.

وی گفت فقط صحبت کردن در این خصوص مساله را حل نمی کند بلکه باید به فکر راه هایی برای تعامل با جمهوری خواهان و تغییر در وضعیت فعلی داد. با این حال، همانطور که در ابتدای سخنانم نیز گفتم، من درباره آمریکا خوش بین هستم و وقتی به حقایق موجود نگاه می کنیم، اینکه اقتصاد ما از همه قوی تر، تولید انرژی ما بهتر از همه است، به کسر بودجه خود رسیدگی کرده ایم و آن را به بیش از نیم کاهش داده ایم، افراد بیشتری بیمه درمانی دارند، صنایع در قوی ترین وضع خود در دهه های اخیر هستند، و شمار بیشتری وارد نیروی کار می شوند؛ می بینیم که امتیازات ما خیلی بیشتر از کشورهای دیگر دنیاست. البته این بدان معنا نیست که ما مشکلاتی دیرباز نداشته باشیم یا این مشکلات را بخواهیم یک شبه حل کنیم. با این حال، پیامی که من بیش از هر چیز دیگر می خواهم در دو سال دیگر برسانم، امکانات و قدرت آمریکاست.

۱۳۹۳/۸/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...