نسخه چاپی

خاورمیانه در دریایی از خون!

نویسنده سرشناس جهان عرب طی مقاله‌ای به خطرات جنگ طائفه‌آی كه منطقه را تهدید می‌كند اشاره كرد و نوشت كه منطقه در آستانه بحران طائفه‌ای قرار دارد كه در دریایی از خون غرق خواهد شد.

به گزارش نما "عبدالباری عطوان" نویسنده سرشناس عرب طی مقاله‌ای نوشت: "هاشمی" رفسنجانی" رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهور سابق ایران از اهانت به صحابه پیامبر و جشن گرفتن کشته شدن "عمر بن خطاب" خلیفه دوم انتقاد کرده و گفت که اینگونه اقدامات غیر مسئولانه باعث تشکیل گروه‌های افراطی نظیر القاعده و داعش شده است.

غرب در تلاش است از طریق جنگ طائفه‌ای جهان اسلام را نابود کند
عطوان در ادامه این مقاله نوشت: این اتخاذ موضع رفسنجانی باید از طرف مقابل یعنی علمای اهل سنت با اقدامات مشابه پاسخ داده شود تا مانع از سرازیر شدن جهان اسلام به جنگ طائفه‌ای شود این در حالی است که غرب به رهبری آمریکا در تلاش است از طریق جنگ طائفه‌ای جهان اسلام را نابود و گسسته کند تا هرگز نتواند بر پای خود بایستد.

خاورمیانه در دوره کنونی تاکنون شاهد این موج از تحریک طائفه‌ای کینه‌توزانه از دو طرف شیعه و سنی نبوده به گونه‌ای که هم اکنون به این میزان از گسستگی رسیده‌ایم و دست یاری به اجانب دراز کرده و ثروت‌هایمان را در جنگ‌های بیهوده و قرارداهای تسلیحاتی که برای کشتار یکدیگر و نه در مقابله با دشمن استفاده می‌شود، خرج می‌کنیم.

برخی می‌گویند آقای رفسنجانی که روابط خوبی با "عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان دارد در حالی سخنان اخیر را مطرح کرده که عربستان در آستانه فتنه‌ای قرار دارد که در حمله اخیر به حسینیه‌ شیعیان در منطقه الاحساء در روز عاشوراء نمود یافته است که در این حادثه ۱۰ نفر کشته شدند و هدف از سخنان رفسنجانی آرام کردن اوضاع بوده است. به هر حال نباید اهمیت این سخنان و کسی که آن را مطرح کرده نادیده بگیریم چون این سخنان باعث تقریب مذاهب و جلوگیری از فتنه و مانع از وارد شدن منطقه به درگیری‌های خونین خواهد شد.

عبدالباری عطوان در ادامه مقاله خود نوشت: مقامات سعودی پس از حوادث اخیر در الاحساء، خطرات فتنه طائفه‌ای را درک کرده و هر چند دیر اما اقدام به بستن شبکه ماهواره‌ای الوصال کردند که در راستای تحریک طائفه‌ای اقدام می‌کرده است البته عربستان همچنان برخی شبکه‌های دیگری دارد که آنها را به راه انداخته و تامین مالی آن را بر عهده دارد و همچنان رویکرد و افکار خود را منتشر می‌کند که باید فوری بسته شود.

اساس ترس کشورهای عربی از ایران به دلیل افزایش قدرت ایران است
این نویسنده برجسته جهان عرب در ادامه مقاله خود در روزنامه الرای الیوم نوشت: اختلاف برخی دولت‌های عربی با ایران سیاسی و نه مذهبی بوده و اساس این اختلافات نیز ترس از افزایش قدرت ایران بوده و به همین دلیل حکومت‌های عربی به سوی تحریک طائفه‌ای کینه توزانه روی آوردند و اقدام به انتشار و گسترش فتواها و افکار خود کردند اما زمانی که اثرات اقدامات آنها به صورت تدریجی به خودشان بازگشت و آتش فتنه طائفه‌ای به عمق این کشورها رسید و امنیت ملی آنها را مورد تهدید قرار داد، صحبت کردن درباره همزیستی مسالمت‌آمیز بین طائفه‌های مختلف را شروع کردند.

عبدالباری عطوان در ادامه نوشت: زمانی که ایران تحت سیطره محمد رضا پهلوی بود و مستحکم ترین روابط را با اسرائیل داشت و آمریکا پیشرفته‌ترین جنگنده‌ها و تجهیزات نظامی خود را به این کشور می‌داد تا نگهبان امینی برای منافعش در خلیج فارس باشد هرگز درباره شیعه بودن ایران صحبتی نمی‌شنیدیم و شاهد آن نبودیم که شبکه‌های سنی، شیعه‌ها را مورد تهاجم قرار دهند یا آنکه شیعیان سنی‌ها را مورد تهاجم قرار داده و خلفاء و صحابه را مورد اهانت قرار دهند اما چرا هم اکنون اینگونه شده است و تا چه زمانی این تحریک‌ها و افشاندن بذر کینه ادامه خواهد یافت.

ایران قدرتمند بوده و زرادخانه نظامی پیشرفته دارد
عبدالباری عطوان در ادامه نوشت: ایران قدرتمند است و زرادخانه نظامی پیشرفته خود را گسترش داد و نیروگاه‌های هسته‌ای ایجاد کرد و ایران شایسته این موارد است و در صورتی که برخی در صدد مقابله با آن برای مقابله با خطر ایران هستند باید توازن استراتژیکی با ایران ایجاد کنند که از طریق ساختن نیروی نظامی پیشرفته حاصل می‌شود. با ایجاد این نیروی نظامی نه از ثروت و نه از افراد کشورهای عربی کاسته می‌شود. اعراب با اسرائیلی‌ها و یهود مذاکره می‌کنند و به آنها پیشنهاد صلح می‌دهند و از بخش عمده‌ای از فلسطین کوتاه می‌آیند و سازمان‌ها و گروه‌های مختلفی درباره ادیان دیگر ایجاد می‌کنیم و صدها میلیون دلار در این راستا خرج می‌کنیم و کنفرانس‌هایی در لندن، پاریس و نیویورک برگزار می‌کنیم و با "شیمون پرز" رئیس اسرائیل دست می‌دهیم تا تمدن خود و همزیستی خود با دیگران را نشان دهیم اما گفت‌وگو با دیگر گروه‌های اسلامی را رد کرده و شبانه روز علیه آنها به تحریک می‌پردازیم.

منطقه در آستانه بحران طائفه‌ای قرار دارد که در دریایی از خون غرق خواهد شد
این نویسنده برجسته عرب نوشت: منطقه در آستانه بحران طائفه‌ای قرار دارد که حتی اگر منفجر نشود در دریایی از خون غرق خواهد شد و باید پیشتر درباره خطرهایی که وجود داشته و بسیار قبل تر از حمله به حسینیه الاحساء آگاهانه برخورد می‌شد البته هنوز زمان برای مقابله با این خطرات وجود دارد در صورتی که نیت‌های دو طرف سنی و شیعی اصلاح شود.

برخی کشورهای حوزه خلیج فارس به صورت مخفیانه با اسرائیل پیمان بسته‌اند و از جنگ اسرائیل علیه مسلمانان سنی در نوار غزه حمایت می‌کنند و از اسرائیل به عنوان همپیمان آتی در مقابله با ایران اسلامی یاد می‌کنند چرا اختلافاتشان با ایران را از طریق گفت‌وگو حل نمی‌کنند؟

عطوان در پایان نوشت: شاید از دیدگاه برخی این سخنان غیر واقعی باشد اما راه‌حل جایگزین آنها چیست، اعلام جنگ علیه ایران؟ پس یا این جنگ را آغاز کند یا سکوت پیشه کنند. آیا این اسرائیل نیست که در حال تقسیم مسجد الاقصی و اشغال شهر قدس و اراضی فلسطینی بوده و علیه این امت جنگ به راه انداخته و ملت‌های آن را به خواری کشانده است. باعث تاسف است که صاحبان خرد خود را عقب کشانده و عرصه را به فتنه‌گران و جنگ‌طلبان داده‌اند اما این افراد در زمان اشتباه، دشمن را اشتباه گرفته‌اند. این افراد نخست باید با ملت‌های خود مصالحه کرده و جبهه داخلی خود را تقویت کنند و سپس مشکلات خود را با همسایگانشان را حل کرده و جنگ رسانه‌ای علیه یکدیگر را متوقف کنند.

۱۳۹۳/۸/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...